Psychologiczne uwarunkowania rozwoju osobowego w małżeństwie i rodzinie WSR-NR-D-PSUR
Treści merytoryczne
1. Pojęcie rozwoju. Koncepcje rozwoju człowieka.
2. Rozwój człowieka w cyklu życia (z uwzględnieniem rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego): rozwój prenatalny i perinatalny, rozwój w okresie dzieciństwa, w okres dorastania, w okresie dorosłości, starzenie się i umieranie.
3. Pojęcie "ja". Wiedza o obrazie samego siebie. Rozwój obrazu samego siebie.
4. Pojęcie osobowości i podstawowych elementów struktury osobowości.
5. Osobowość człowieka w głównych nurtach psychologicznych - na przykładzie wybranych koncepcji osobowości.
6. Temperament - pojęcie, wybrane koncepcje i typologie. Potrzeby psychiczne człowieka i system wartości - ich wpływ na rozwój i osobowość.
7. Inteligencja: pojęcie, charakterystyka, czynniki wyznaczające rozwój inteligencji.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - Posiada rozszerzoną wiedzę na temat rozwoju i osobowości człowieka;
EK_2 - Zna czynniki kształtujące rozwój jednostki (fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, osobowości);
EK_3 - Zna i rozumie działanie czynników kształtujących obraz siebie jednostki;
EK_4 - Wie jaki wpływ na rozwój człowieka i jego zachowanie mają jego potrzeby, wartości, lęk, agresja;
EK_5 - Ma pogłębioną wiedzę na temat reguł kształtujących rozwój i osobowość jednostki;
EK_6 - Rozumie zachodzące między nimi zależności;
Umiejętności
EK_7 - Potrafi właściwie analizować przebieg procesu rozwoju człowieka (fizycznego, emocjonalnego, społecznego, poznawczego i osobowości); EK_8 - Umie właściwie analizować wymiary dojrzałości człowieka i odnosić je do zachowania;
EK_9 - Sprawnie określa normy kształtujące rozwój i osobowość człowieka;
EK_10 - Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie określania przyczyn zachowania człowieka wynikających z różnych aspektów jego rozwoju i kształtowania się osobowości;
Kompetencje społeczne
EK_11 - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Rozumie, że rozwój i osobowość człowieka zależą od czynników, które kształtują się zawsze w odniesieniu do rozwoju cywilizacji, kultury i procesów społecznych i wymagają ciągłego ich zgłębiania;
EK_12 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
ECTS
udział w wykładzie 30
lektura obowiązkowa, przygotowanie do egzaminu 30
LICZBA ECTS 2
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Bielecki J., Wybrane zagadnienia psychologii, Warszawa 1986; Siek S., Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 1993;
Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004; Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, 2, Gdańsk 2007; Gałdowa A. (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: