Psychologia społeczna WSR-NR-D-PSSP
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z psychologicznymi teoriami tłumaczącymi społeczną naturę człowieka, oraz z
procesami socjalizacji i resocjalizacji. Uczestnicy nabywają również umiejętność stosowania wybranych metod badawczych.
Treści programowe:
1.Przedmiot psychologii społecznej.
2.Dysonans poznawczy.
3. Teorie atrybucji
4. Efekt aureoli/diabelski
5. Ukryta teoria osobowości
6. Samospełniające się proroctwo
7. Mechanizm wyuczonej bezradności
8. Rodzaje "Ja"
9. Porównania społeczne
10. Podstawowe zniekształcenia samowiedzy
11. Umiejscowienie kontroli
12. Afektywne/deskryptywne reguły wnioskowania
13. Trafność spostrzegania i moralizacja obrazu świata
14. Efekt pierwszeństwa/świeżości
15. Inklinacja a afekt
16. Stres
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych (w tym rodzinnych) i o rządzących nimi prawidłowościach. Posiada elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach oraz mechanizmach regulujących zachowania i postawy społeczne.
Umiejętności:
EK_2 - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.
Kompetencje społeczne:
EK_3 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania si.ę zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu - 5
lektura tekstów - 15
przygotowanie do testu- 10
LICZBA ECTS - 2
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności :
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Wiedza
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i opisać podstawowych mechanizmów regulujących postawy i zachowania społeczne, nie zna psychologiczno-społecznych koncepcji je wyjaśniających, nie zna najważniejszych pojęć oraz perspektyw właściwych dla dyscypliny
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu (nie w pełni) nazywa i opisuje podstawowe mechanizmy regulujące postawy i zachowania społeczne, zna wybrane psychologiczno-społeczne koncepcji je wyjaśniających, zna wybrane pojęcia oraz perspektywy właściwe dla dyscypliny (min. 50%)
Ocena 4 (db) – student poprawnie nazywa i opisuje podstawowe mechanizmy regulujące postawy i zachowania społeczne, zna większość psychologiczno-społecznych koncepcji je wyjaśniających, zna większość pojęć oraz perspektywy właściwe dla dyscypliny (min. 65%)
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie nazywa i wyczerpująco opisuje podstawowe mechanizmy regulujące postawy i zachowania społeczne, zna większość psychologiczno-społecznych koncepcji je wyjaśniających, zna większość pojęć oraz perspektywy właściwe dla dyscypliny (min. 75%).
Umiejętności
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i sytuacji społecznych, nie potrafi odnosić ich do problematyki rodziny, nie potrafi dostrzegać mechanizmów psychologicznych w zachowaniach i postawach innych oraz sytuacjach społecznych
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i sytuacji społecznych, z trudem potrafi je odnieść do problematyki rodziny, potrafi dostrzegać wybrane mechanizmy psychologiczne w zachowaniach i postawach innych oraz sytuacjach społecznych.
Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i sytuacji społecznych, poprawnie potrafi je odnieść do problematyki rodziny, potrafi poprawnie dostrzegać mechanizmy psychologiczne w zachowaniach i postawach innych oraz sytuacjach społecznych.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada wysokie umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i sytuacji społecznych, poprawnie potrafi je odnieść do problematyki rodziny, potrafi dostrzegać mechanizmy psychologiczne w zachowaniach i postawach innych oraz sytuacjach społecznych. Potrafi reflektować działanie własne oraz innych w sytuacjach społecznych.
Kompetencje społeczne
Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć;
2. Zaliczenie pisemne na ocenę w formie testu wiedzy jednokrotnego wyboru
3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej z wybranego eksperymentu z psychologii społecznej.
Literatura
Literatura podstawowa
• Aronson, E. (2012), Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Aronson, E./Wilson, D. T./Akert, R. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i s-ka.
• Cialdini, R. (2010), Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GPW.
• Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
• Wojciszke, B. (2011), Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.
• Brown, R. (2006), Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk: GPW.
Literatura uzupełniająca
• Brzeziński, J. (1997), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Festinger, L. (2007), Teoria dysonansu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Krahe, B. (2006), Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (wybrane rozdziały)
• Shaughnessy, J. J/ Zachmeister E. B./ Zachmeister, J. S. (2002), Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GPW.
• Strelau, J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Gdańsk: GPW.
• Stroebe, W./Hewstone, M./Stephenson, G. M. (1996), Sozialpsychologie. Eine Einführung. Berlin i in. Springer.
• Zimbardo, P. (2011), Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: