Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży WSR-NR-D-PSRD2
Celem zajęć jest poznanie i zrozumienie zmian rozwojowych w różnych obszarach funkcjonowania dziecka oraz prezentacja najważniejszych koncepcji wyjaśniających oraz opisujących zmiany rozwojowe z punktu widzenia psychologii rozwojowej.
Treści programowe:
Wprowadzenie: główne problemy psychologii rozwojowej. Rozwój człowieka jako przedmiot dociekań psychologów. Wybrane teorie i koncepcje rozwoju dzieci młodzieży
Okres prenatalny: rozwój fizyczny, motoryczny i zmysłowy. Dojrzewanie układu nerwowego. Narodziny jako etap rozwojowy
Wczesne dzieciństwo: wiek niemowlęcy i poniemowlęcy – charakterystyka zmian rozwojowych
Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny: charakterystyka zmian rozwojowych w różnych sferach funkcjonowania dziecka
Późne dzieciństwo (wczesny wiek szkolny): rozwój fizyczny/motoryczny, poznawczy, komunikacyjny i społeczno–emocjonalny
Dorastanie jako faza rozwojowa. Właściwości i znaczenie zmian rozwojowych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 student definiuje pojęcie psychologii rozwojowej, rozróżnia etapy rozwoju człowieka, zna poszczególne aspekty rozwoju człowieka,
EK_2 student prezentuje treści poszczególnych aspektów rozwoju człowieka.
Umiejętności:
EK_3 student rozpoznaje na jakim etapie rozwoju jest dana jednostka,
EK_4 student potrafi ocenić czy jednostka rozwija się prawidłowo.
Kompetencje
EK_5 student docenia znaczenie znajomości psychologii rozwojowej w procesie przygotowania do życia w rodzinie.
EK_6 dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w wybranych płaszczyznach rozwoju.
ECTS:
udział w wykładzie i ćwiczeniach - 30
przygotowanie do wykładu - 15
lektura tekstów - 15
konsultacje - 5
przygotowanie do kolokwium - 25
SUMA GODZIN 90 (90 : 30 = 3)
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania
Wiedza
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowych pojęć psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; nie potrafi scharakteryzować poszczególnych etapów rozwoju dziecka
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu (nie w pełni) potrafi nazwać i wyjaśnić podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazać i scharakteryzować kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi częściowo scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 50%)
Ocena 4 (db) – student poprawnie nazywa i opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 65%)
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie nazywa i wyczerpująco opisuje podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej, wskazuje i charakteryzuje kierunki rozwoju dyscypliny; potrafi poprawnie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju dziecka (min. 75%).
Umiejętności
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu dysponuje umiejętnościami rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami.
Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi rozpoznawać i interpretować procesy rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami.
Ocena 5 (bdb) – student posiada wysokie umiejętności obserwacji , rozpoznawania i interpretacji procesów rozwoju dziecka wraz z możliwymi zaburzeniami.
Kompetencje społeczne
Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju; nie docenia znaczenia psychologii rozwojowej w pracy z rodziną.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; w ograniczonym stopniu dostrzega i docenia znaczenie psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami.
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczeni psychologii rozwojowej w pracy z rodzinami.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju; dostrzega i rozumie znaczenie spychologii rozwojowej w tym poszczególnych koncepcji psychologicznych w pracy z rodzinami.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć;
2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z testu w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytania (zagadnienia) otwartego, dokumentującego umiejętności odczytywania i interpretacji mechanizmów rozwoju dzieci i młodzieży.
Literatura
Literatura podstawowa:
Schaffer, R. H. (2013), Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przetacznikowa-Gierowska M., Tyszkowa M. (2011), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Wydanie 5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Vasta, R.; Haith, M., Miller, S. A. (1995), Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Literatura uzupełniająca:
Birch, A. (2012), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęcia do dorosłości. Krótkie wykłady z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trempała, J. (red.) (2012), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: