Patologia w rodzinie i profilaktyka - zagadnienia praktyczne WSR-NR-D-PSPR1
Celem jest praktyczne zapoznanie się z możliwościami pomocy w adaptacji do aktywnego życia osobom niepełnosprawnym , zasadami opieki środowiskowej nad osobami długotrwale psychicznie chorymi, pomocy rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, zadaniami samorządów w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy w rodzinie metody dydaktyczne.
Treści programowe:
1.Opieka środowiskowa i rodzinna a opieka instytucjonalna.
2.Reforma psychiatrii i program deinstytucjonalizacji na świecie i Polsce.- reforma lecznictwa psychiatrycznego.
3.Oparcie społeczne jego rola w radzeniu sobie ze stresem i chorobą, ustawa o ochronie zdrowia psychicznego i środowiskowe formy leczenia.
4.Program opieki rodzinnej zamiast domów dziecka.
5.Ustawa o wychowaniu do trzeźwości i przweciwdziałaniu alkoholizmowi.
6.Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii, formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom.
7.Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, procedura niebieskiej karty.
8.Ustawa o rehabilitacji i zatrudnieniu niepełnosprawnych, orzekanie o niezdolności do pracy o niepełnosprawności.
9.Ustawa o samorządzie terytorialnym , ustawa o pomocy społecznej.
10.Kryzys, pomoc w sytuacjach kryzysów, centra interwencji kryzysowej, pomoc psychologiczna
11.Hospitacja w wybranej placówce.
12.Seminarium wymiana doświadczeń z hospitacji.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - potrafi zdefiniować kluczowe pojęcia, dotyczące patologii społecznej jako dyscypliny naukowej (norma, patologia, dewiacja, socjalizacja, zaburzenia w zachowaniu, niedostosowanie społeczne i in.), wskazać na wspólne obszary badawcze z innymi subdyscyplinami pedagogicznymi (pedagogika specjalna, resocjalizacyjna, opiekuńcza, społeczna i in.), a także związki z innymi naukami - psychologią, socjologią, medycyną, kryminologią, pracą socjalną i in.
EK_2 - potrafi wymienić typologie oraz przeanalizować główne teorie i koncepcje niedostosowania społecznego.
Umiejętności
EK_3 - potrafi wymienić i charakteryzować różne objawowe formy patologii społecznej, wskazać czynniki/przyczyny ich powstawania, etapy rozwoju i skutki wpływu na funkcjonowanie człowieka/grupy społecznej.
EK_4 - potrafi posłużyć się wiedzą teoretyczną w celu identyfikacji i charakterystyki konkretnej formy niedostosowania społecznego w procesie obserwacji zachowań i funkcjonowania dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
Kompetencje
EK_5 - potrafi ocenić ewentualne zagrożenia, płynące dla jednostki ze środowiska życia i otoczenia, zaproponować właściwy model rozwiązywania problemu we współpracy z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami i innymi specjalistami.
EK_6 - potrafi zinterpretować wybrany studium przypadku oraz dobierac i analizować właściwe własne przykłady, ilustrujące przejawy różnych rodzajów patologii społecznych.
Bilans punktów ECTS:
Udział w wykładach 30
czytanie wskazanej literatury 15
przygotowanie do egzaminu 15
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2
Kryteria oceniania
Wiedza
student potrafi zdefiniować kluczowe pojęcia, dotyczące patologii społecznej jako dyscypliny naukowej (norma, patologia, dewiacja, socjalizacja, zaburzenia w zachowaniu, niedostosowanie społeczne i in.), wskazać na wspólne obszary badawcze z innymi subdyscyplinami pedagogicznymi (pedagogika specjalna, resocjalizacyjna, opiekuńcza, społeczna i in.), a także związki z innymi naukami - psychologią, socjologią, medycyną, kryminologią, pracą socjalną i in., potrafi wymienić typologie oraz przeanalizować główne teorie i koncepcje niedostosowania społecznego.
Umiejętności
student potrafi wymienić i charakteryzować różne objawowe formy patologii społecznej, wskazać czynniki/przyczyny ich powstawania, etapy rozwoju i skutki wpływu na funkcjonowanie człowieka/grupy społecznej, potrafi posłużyć się wiedzą teoretyczną w celu identyfikacji i charakterystyki konkretnej formy niedostosowania społecznego w procesie obserwacji zachowań i funkcjonowania dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
Kompetencje
student potrafi ocenić ewentualne zagrożenia, płynące dla jednostki ze środowiska życia i otoczenia, zaproponować właściwy model rozwiązywania problemu we współpracy z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami i innymi specjalistami, potrafi zinterpretować wybrany studium przypadku oraz dobierac i analizować właściwe własne przykłady, ilustrujące przejawy różnych rodzajów patologii społecznych.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: test, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach.
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów.
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Ustawy: O ochronie zdrowia psychicznego 19.08.1994. O rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych 27.08. 1997. O wychowaniu do trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi 26.10.1982. O przeciwdziałaniu narkomanii 04.04.1997. O przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 29.07.2005. O pomocy społecznej 12.03.2004. O zakładach opieki zdrowotnej 30.08.1991. O świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych 27.08.2004. O samorządzie gminnym 08.03.1990. O samorządzie powiatu 05.06.1998. O samorządzie województwa 05.06.1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: