Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii WSR-NR-D-PSK2
Problematyka zaburzeń, dysfunkcji i stanów chorobowych należy do najważniejszych zagadnień podejmowanych przez psychologów. Celem zajęć jest poznanie podstawowych stanowisk, podejść oraz koncepcji psychologii klinicznej związanych z ich występowaniem, diagnozowanie i leczeniem. Przedyskutowane zostaną również wybrane typy i aspekty zaburzeń funkcjonowania człowieka z punktu widzenia terapii psychologicznej, ubogacone o elementy psychiatrii.
Treści programowe:
Zapoznanie z literaturą, treściami programowymi formą zajęć oraz trybem zaliczenia
Psychologia kliniczna jako dział psychologii i zastosowanie praktyczne
Źródła i drogi rozwoju psychologii klinicznej
Psychologia kliniczna a psychopatologia i psychiatria: relacje, powiązania, granice
Diagnoza w psychologii klinicznej – modele, etapy, wyniki, metody
Zaburzenia osobowości we współczesnych koncepcjach psychologicznych
Pomiędzy normą, normalnością i zaburzeniem. Terapie psychologiczne – typy, zastosowania, ograniczenia
Schizofrenia i zaburzenia urojeniowe
Wybrane aspekty psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
Psychologia uzależnień – koncepcje, modele, leczenie
Psychologia zaburzeń seksualnych – klasyfikacje i podejścia, zaburzenia tożsamości, zaburzenia preferencji, dysfunkcje
Rodzina w psychologii klinicznej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychologii klinicznej
EK_2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień wchodzących w obszar psychologii klinicznej
EK_3 - student posiada wiedzę odnośnie teoretycznych koncepcji wyjaśniających przyczynę zaburzeń psychicznych oraz psychologicznych stanowisk dotyczących ich występowania, diagnozowania i leczenia.
Umiejętności
EK_4 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej
EK_5 - student potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień z obszaru psychologii klinicznej i krytycznie odnieść się do ich koncepcji
EK_6 - student potrafi dotrzeć do źródeł właściwych dla określonego problemu psychologicznego z obszaru psychologii klinicznej, właściwie ocenić te źródła i wykorzystać w swoim działaniu
Kompetencje społeczne:
EK_7: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania si.ę zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ECTS
udział w wykładzie 30
lektura obowiązkowa, przygotowanie do egzaminu 30
LICZBA ECTS 2
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu - weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja - weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
metody dydaktyczne – dyskusja - weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Wiedza
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowych stanowisk psychologii klinicznej dotyczących zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 50%)
Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 65%)
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie i wyczerpująco dokonuje charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazywa i opisuje podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 75%).
Umiejętności
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.
Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada wysokie umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.
Kompetencje społeczne
Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć;
2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z 2 części w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytań otwartych dokumentujących umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej
Literatura
Literatura podstawowa:
Sęk, H. (red.) (2013). Psychologia kliniczna. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sek, H. (red.) (2013). Psychologia kliniczna. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S. (2006). Psychologia zaburzeń. vol. 1. Gdańsk: GPW.
Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S. (2006). Psychologia zaburzeń. vol. 2. Gdańsk: GPW.
Millon, T., Davis, R. i in. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: