Metodyka opracowywania i zarządzania projektami WSR-NR-D-PS1
Treści programowe:
Zajęcia organizacyjne: Przedstawienie się. Omówienie problematyki zajęć, celów i założeń. Prezentacja zasad zaliczenia przedmiotu.
Czym jest projekt? Inicjowanie/przygotowanie założeń projektu
Charakterystyka i właściwości działań projektowych. Po co realizować projekt? Uzasadnienie potrzeby realizacji. Dla kogo projekt – odbiorcy i interesariusze.
Przygotowanie projektu: Cele i wskaźniki ich realizacji – zadania, działania oraz produkty – harmonogram i możliwości jego prezentacji
Budżet: Przygotowania planów finansowych – zasady budżetowania – możliwe rodzaje kosztów w projektach
Ryzyko w projektach: Zasady i strategie zarządzania ryzykiem – ryzyko na różnych etapach realizacji projektu – raportowanie ryzyka
Realizacji projektu: Fazy projektu oraz zarządzanie cyklem projektu – cele projektu oraz ich realizacja – zarządzanie zespołem
Monitoring i kontrola projektu: Pojęcia monitoringu, kontroli, ewaluacji projektów – czas w projektach – raportowanie i sprawozdawczość
Podsumowanie/zaliczenie: Ocena pracy, prezentacja projektów, zaliczenie ćwiczeń
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_1 - Ma elementarną wiedzę o sposobie projektowania działań, w szczególności diagnozy problemów i metod ich rozwiązywania;
EK_2 - Ma elementarną wiedzę o zasadach zarządzania działaniami projektowymi;
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_3 - Potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne;
EK_4 - Posiada umiejętność wspierania rodziny w sytuacjach trudnych - w pracy socjalnej metodami projektowymi;
EK_5 - Umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK_6 - Ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą małżeństwu i rodzinie i potrafi w niej współdziałać w zakresie pracy socjalnej metoda projektową;
EK_7 - Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie;
EK_8 - Jest przygotowany do do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektową na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin.
ECTS
udział w zajęciach 15
lektura obowiązkowa 15
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 25
LICZBA ECTS 2
Kryteria oceniania
WIEDZA
student ma elementarną wiedzę o sposobie projektowania działań, w szczególności diagnozy problemów i metod ich rozwiązywania; ma elementarną wiedzę o zasadach zarządzania działaniami projektowymi;
UMIEJĘTNOŚCI:
student potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne; posiada umiejętność wspierania rodziny w sytuacjach trudnych - w pracy socjalnej metodami projektowymi; umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
student ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą małżeństwu i rodzinie i potrafi w niej współdziałać w zakresie pracy socjalnej metoda projektową; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektową na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – mini-wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu, przygotowanie projektu
Weryfikacja: praca grupowa, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach.
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – ćwiczenia grupowe, praca grupowa
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów, praca zaliczeniowa (projekt)
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Literatura podstawowa:
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (b.d.), Ewaluacja w projektach. Podręcznik dla wnioskodawców. Program Leonardo da Vinci. [online]
Lewis J. P. (2005), Podstawy zarządzania projektami. One Press, Gliwice.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2006), Podręcznik zarządzania projektami miękkimi w kontekście Europejskiego Funduszu Społecznego. [online]: http://www.efs.gov.pl/dzialaniapromocyjne/Documents/podrecznikzarzadzaniaprojektamimiekkimi_EFS.pdf
OGC (2009), Prince2™ – skuteczne zarządzanie projektami.
Trocki, M.; Grucza, B. (2007) Zarządzanie projektem europejskim. PWE, Warszawa.
Wysocki, R.K; McGary, R. (2005), Efektywne zarządzanie projektami. One Press, Gliwice.
Zaleśkiewicz, T. (2005) Przyjemność czy konieczność? Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, GPW, Gdańsk.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: