Rodzina w kanonicznym systemie prawnym (KPK) WSR-NR-D-PR2
Treści merytoryczne:
1. Pojęcie małżeństwa kanonicznego i jego cele
2. Istotne przymioty małżeństwa i sakramentalność
3. Zgoda małżeńska; pojęcie i jej rola w małżeństwie
4. Przygotowanie do małżeństwa: dalsze, bliższe, bezpośrednie oraz sakramenty bierzmowania, pokuty i eucharystii w kontekście małżeństwa
5. Dokumenty potrzebne do zawarcia małżeństwa konkordatowego i dochodzenie przedślubne
6. Pojęcie przeszkody zrywającej, podział przeszkód, władza wyjaśniania i ustanawiania
7. Przeszkoda wieku, węzła małżeńskiego i przeszkoda impotencji.
8. Przeszkoda różnej religii i kwestia małżeństw mieszanych
9. Przeszkody święceń i ślubu wieczystego, uprowadzenia i występku
10. Przeszkody: pokrewieństwa, powinowactwa, pokrewieństwa prawnego i przyzwoitości publicznej
11. Zgoda małżeńska a niezdolność konsensualna. Symulacja małżeństwa. Inne wady zgody małżeńskiej
12. Forma zwyczajna i nadzwyczajna zawarcia małżeństwa
13. Małżeństwo tajne, skutki małżeństwa i wpis o zawartym małżeństwie
14. Przywilej Pawłowy i przypadki szczególne rozwiązania węzła
15. Uważnienie małżeństwa: zwykłe i nadzwyczajne
16. Wystąpienie z Kościoła formalnym aktem w kontekście małżeńskim
Metody oceny: uczestnictwo w wykładach i ustny egzamin jest warunkiem zaliczenia przedmiotu
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK_1 - ma elementarną wiedzę o pojęciu małżeństwa i jego istotnych przymiotach oraz sakramentalności;
EK_2 - ma wiedzę o zadaniach i roli "poradnictwa rodzinnego" w przygotowaniu do małżeństwa;
EK_3 - zna poszczególne przeszkody małżeńskie i ich zakres;
EK_4 - ma wiedzę o niezdolności konsensualnej i ich przyczynach oraz o wadach zgody;
EK_5 - ma wiedzę o zwyczajnej i nadzwyczajnej formie zawarcia małżeństwa;
EK_6 - wie dlaczego Kościół nie jest zwolennikiem małżeństw mieszanych;
EK_7 - ma wiedzę kto i w jakich okolicznościach można uważnić małżeństwo.
W zakresie umiejętności
EK_8 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o małżeństwie;
EK_9 - potrafi odróżnić nieważność małżeństwa kanonicznego od instytucji rozwodu;
EK_10 - potrafi powiązać elementy teologiczne, etyczne i prawne małżeństwa;
EK_11 - potrafi pracować w zespole i przyjmować i wyznaczać zadania w opracowywaniu wieloaspektowości małżeństwa.
W zakresie kompetencji
EK_12 - utożsamia się z wartościami małżeństwa katolickiego, jego celami i zadaniami;
EK_13 - może uczestniczyć w bezpośrednim przygotowaniu nupturientów do małżeństwa od strony etyczno-prawnych;
EK_14 - dostrzega i formułuje nowe problemy związane z prokreacją.
ECTS
udział w wykładzie 30
lektura obowiązkowa, przygotowanie do egzaminu 30
LICZBA ECTS 2
Kryteria oceniania
WIEDZA
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie zna podstawowych pojęć dotyczących formy, skutków, rozwiązania i ważnienia małżeństwa; nie zna podstawowych zagadnień związanych z małżeństwami mieszanymi oraz małżeństwami zawieranymi tajnie; nie posiada wiedzy pozwalającą mu na scharakteryzowanie podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie dotyczącym formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa.
- na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym stopniu zna podstawowe pojęcia dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; zna wybiórcze zagadnienia związane z małżeństwami mieszanymi oraz małżeństwami zawieranymi tajnie; posiada słabo usystematyzowaną wiedzę pozwalającą mu na scharakteryzowanie podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie dotyczącym formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa.
- na ocenę 4 (db.) - student dobrze zna podstawowe pojęcia dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; dobrze zna zagadnienia związane z małżeństwami mieszanymi oraz małżeństwami zawieranymi tajnie; posiada dobrze usystematyzowaną wiedzę pozwalającą mu na scharakteryzowanie podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie dotyczącym formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa.
- na ocenę 5 (bdb.) - student bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; bardzo dobrze zna zagadnienia związane z małżeństwami mieszanymi oraz małżeństwami zawieranymi tajnie; posiada bardzo dobrze usystematyzowaną wiedzę pozwalającą mu na scharakteryzowanie podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie dotyczącym formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa.
UMIEJĘTNOŚCI
- na ocenę 2 (nast.) - student nie umie interpretować przepisów kanonicznego prawa małżeńskiego w zakresie formy zawarcia małżeństwa; małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie; skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa; nie umie sformułować poszczególnych zagadnień z zakresu przepisów dotyczących formy,
skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństwa mieszanych i zawieranych tajnie; w oparciu o normy prawne nie potrafi przeanalizować i ocenić konkretnych kazusów prawno-duszpasterskie dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie.
- na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym zakresie umie interpretować przepisy kanonicznego prawa małżeńskiego w zakresie formy zawarcia małżeństwa; małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie; skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa; nie w każdym przypadku sformułuje poszczególne zagadnienia z zakresu przepisów
dotyczących formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństwa mieszanych i zawieranych tajnie; w oparciu o normy prawne nie zawsze potrafi przeanalizować i ocenić konkretne kazusy prawno-duszpasterskie dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie.
- na ocenę 4 (db.) - student umie poprawnie interpretować przepisy kanonicznego prawa małżeńskiego w zakresie formy zawarcia małżeństwa; małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa; formułuje poszczególne zagadnienia z zakresu przepisów dotyczących formy, skutków,
rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństwa mieszanych i zawieranych tajnie; w oparciu o normy prawne potrafi przeanalizować i ocenić konkretne kazusy prawno-duszpasterskie dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie.
- na ocenę 5 (bdb.) - student umie poprawnie i bezbłędnie interpretować przepisy kanonicznego prawa małżeńskiego w zakresie formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa; w każdym przypadku poprawnie formułuje poszczególne zagadnienia z zakresu przepisów dotyczących formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; w oparciu o normy prawne bardzo dobrze potrafi przeanalizować i ocenić konkretne kazusy prawno-duszpasterskie dotyczące formy,
skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie.
KOMPETENCJE
- na ocenę 2 (nast.) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować pracy indywidualnej dotyczącej przeprowadzenia zadania badawczego i nabycia treści teoretycznych i praktycznych z zakresu formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; nie angażuje się zupełnie podczas prowadzonych zajęć, nie uczestniczy w dyskusjach, nie zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii prawnych, nieumiejętnie dyskutuje nad problemami, nie angażuje się w pracę zespołu kanonistów.
- na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym stopniu potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego i nabycia treści teoretycznych i praktycznych z zakresu formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; mało angażuje się podczas prowadzonych zajęć, słabo uczestniczy w dyskusjach, nie zawsze zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii prawnych, dyskutuje nad problemami, minimalnie angażuje się w pracę zespołu kanonistów.
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego i nabycia treści teoretycznych i praktycznych z zakresu formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; angażuje się podczas prowadzonych zajęć, uczestniczy w dyskusjach, nie zawsze zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii prawnych, dyskutuje nad problemami, angażuje się w pracę zespołu kanonistów.
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi bardzo dobrze zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego i nabycia treści teoretycznych i praktycznych z zakresu formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; dużo angażuje się podczas prowadzonych zajęć, uczestniczy aktywnie w dyskusjach, zawsze zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii prawnych, aktywnie dyskutuje nad problemami, dużo angażuje się w pracę zespołu kanonistów.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
1. W. Góralski, Kościelne prawo małżeńskie, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006;
2. P.M. Gajda, Prawo małżeńskie Kościoła katolickiego, Wyd. Biblos, Tarnów2002;
3. P. Steczkowski, Wystąpienie z Kościoła katolickiego aktem formalnym w świetle dokumentu Papieskiej Rady ds. Tekstów Prawnych z 13 marca 2006 r., „Annales Canonici” 2/2006, s. 179-194;
4. J. Krajczyński, Prawo rodziny do opieki duszpasterskiej, Apostolicum 2007.
5. Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: