Dydaktyka szczegółowa - Wychowanie do życia w rodzinie WSR-NR-D-PR-ZM
Treści programowe:
1.Współczesne zagrożenia dzieci i młodzieży (utrata poczucia rzeczywistości, uzależnienie od przemocy, uzależnienie od substancji psychoaktywnych, uzależnienie od stymulacji seksualnej, działanie sekt).
2.Osobowość nauczyciela.
3.Zrozumieć świat, w którym żyjemy (rzeczywistość a fikcja, prawa naturalne a prawa stanowione).
4.Poznanie a tworzenie (tajemnica znaku, identyfikacja człowieka, u korzeni manipulacji).
5.Realistyczna wizja człowieka (co wyraża ciało człowieka, co to znaczy, że jestem człowiekiem, co to jest miłość, co się dzieje z człowiekiem, który wybiera kłamstwo, zło, odzyskanie wewnętrznej wolności).
6.Odpowiedzialność człowieka.
7.Istotne znaczenie płci u człowieka (w okresie dojrzewania, w małżeństwie i rodzinie).
8.W kierunku patologii stymulacja seksualna.
9.Ku rodzicielstwu (płciowość i płodność u człowieka, kierunki dojrzewania, higiena osobista).
10.Żyć zdrowo (profilaktyka i choroby przenoszone drogą płciową, dziewictwo immunologiczne).
11.Sens i cel życia.
12.Postęp i nowoczesność.
13.Pomoce dydaktyczne: Wzrastam w mądrości książka ucznia z ćwiczeniami. Busola życia książka ucznia z ćwiczeniami. Wzrastam w mądrości: cz. I poradnik dla nauczyciela. zestaw plansz, gier mądrościowych, składanek, rozsypanek, pilotów do lekcji oraz modeli.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
EK_2 - ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
EK_3 - ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych
Umiejętności
EK_4 - potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
EK_5 - posiada umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej i wychowawczej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, znajomość specyfiki procesu wychowawczego i jego zagrożeń
Kompetencje
EK_6 - docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie
EK_7 - jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
ECST 4
udział w zajęciach 60 godzin
przygotowanie do przedmiotu, zapoznanie z lekturami 45 godzin
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 15 godzin
Kryteria oceniania
Metoda krótkich wykładowych prezentacji tematów, dyskusji grupowej, prezentacji multimedialnych.
Kryteria oceniania: aktywne uczestnictwo w prowadzonych analizach zadań i wartości odpowiadających wartościom promowanym na kierunku studiów.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Andrzejuk A. Człowiek i decyzja, Papis W.E., Busola życia, Warszawa 1998. Papis W.E., Wzrastam w mądrośc, Warszawa 1996. Papis W.E., Wzrastam w mądrości: cz. I poradnik dla nauczyciela, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: