Podstawy poradnictwa rodzinnego WSR-NR-D-PPR
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi założeniami teoretycznymi oraz metodami prowadzenia poradnictwa.
Treści programowe:
1.Pojęcia poradnictwa a pojęcia pokrewne (doradztwo, psychoterapia).
2.Trzy elementy składowe: petent-doradca i relacja.
3.Poradnictwo jako proces: etapy i zjawiska.
4.Czynniki ułatwiające i utrudniające skuteczność poradnictwa.
5.Psychoterapia pojęcie i metody.
6.Specyfika poradnictwa i psychoterapii dla narzeczonych, małżonków, rodzin.
7.Poradnictwo poprzez telefon.
8.Elementy poradnictwa w mediacji i negocjacji.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - student zdobył wiedzę w zakresie w słuchania, komunikowania się, umiejętności rozpoznawania przeżywanych uczuć i dzielenia się uczuciami.
EK_2 - zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
EK_3 - ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności małżeńskiej i rodzinnej
Umiejętności
EK_4 - ma umiejętności postrzegania potrzeb, uczuć i zachowań jako spójnego procesu i w takim kontekście interpretowania zachowań poszczególnych członków rodziny
EK_5 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK_6 - potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne
EK_7 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
EK_8 - potrafi pobudzać do własnej aktywności członków rodziny w rozwiązywaniu problemów.
EK_9 - poznał strukturę poradnictwa rodzinnego w Polsce
ECTS
aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
udział w wykładzie 15
lektura obowiązkowa, przygotowanie do kolokwium 15
LICZBA ECTS 1
Kryteria oceniania
Wiedza
student zdobył wiedzę w zakresie w słuchania, komunikowania się, umiejętności rozpoznawania przeżywanych uczuć i dzielenia się uczuciami; zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności małżeńskiej i rodzinnej
Umiejętności
ma umiejętności postrzegania potrzeb, uczuć i zachowań jako spójnego procesu i w takim kontekście interpretowania zachowań poszczególnych członków rodziny, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne
postępuje zgodnie z zasadami etyki, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, potrafi pobudzać do własnej aktywności członków rodziny w rozwiązywaniu problemów, poznał strukturę poradnictwa rodzinnego w Polsce
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
G. Egan, Skuteczne pomaganie, Gdańsk 2002. E. Kennedy, Jak pomagać dobrą radą. Poradnik, Kraków 2004. J. Namysłowska, Terapia rodzin, Warszawa 1997. F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania, t. 1, Kraków 2001. W. Szewczyk (red.), Jak sobie z tym poradzić, Tarnów 1995. W. Szewczyk, Poradnictwo rodzinne osobowy kontakt pomocny, "Homo Dei" 1999, nr 1, s. 52-61.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: