Pierwsza pomoc przedmedyczna WSR-NR-D-PPP
- http://e.uksw.edu.pl/ (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZJDcdniaQAa8BSemmpgVaXd0HLbYtMwi_1GB_GXsaOI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8d92fac1-6ce2-46da-a7ad-21f0b2841f3d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Zakres tematyczny:
1. Definicja, cele i zakres udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
2. Prawne uwarunkowania udzielania pierwszej pomocy. Zasady postępowania na miejscu zdarzenia. Postępowanie z poszkodowanym.
3. Postępowanie w przypadku bólu w klatce piersiowej. Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych i u dzieci.
4. Zasady wstępnego zaopatrzenia ran i złamań na miejscu wypadku.
5. Pierwsza pomoc w oparzeniach i odmrożeniach.
6. Pierwsza pomoc w zatruciach.
7. Postępowanie w przypadku chorego z podejrzeniem udaru mózgu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych
EK 2 – student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia
Umiejętności:
EK 3 – student posiada umiejętności w zakresie promocji zdrowia oraz opieki zdrowotnej nad osobami starszymi, chorymi i niepełnosprawnymi
Kompetencje społeczne:
EK 4 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Przygotowanie do zajęć, opracowanie zadań: 10 godz.
Lektura literatury przedmiotu: 5 godz.
Liczba ECTS: 1
Suma godzin: 30 = 1 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcji i organizmu człowieka, nie zna metod oceny stanu zdrowia oraz objawów i przyczyn wybranych zaburzeń i zmian chorobowych
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcje organizmu człowieka, w ograniczonym stopniu zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcje organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcje organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi po rozpoznaniu sytuacji zastosować działań pomocowych i profilaktycznych, nie potrafi udzielić wsparcia duchowego osobie poszkodowanej ze względu na brak umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, ani wybrać i zastosować metod i procedur do realizacji zadań związanych z ratowaniem życia ludzkiego w sytuacji jego zagrożenia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi po rozpoznaniu sytuacji zastosować działania pomocowe i profilaktyczne, w ograniczonym stopniu potrafi udzielić wsparcia duchowego osobie poszkodowanej ze względu niewielkie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, w ograniczonym stopniu potrafi wybrać i zastosować metody i procedury do realizacji zadań związanych z ratowaniem życia ludzkiego w sytuacji jego zagrożenia
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie rozpoznać sytuację i zastosować działania pomocowe i profilaktyczne, potrafi udzielić wsparcia duchowego osobie poszkodowanej ze względu umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi wybrać i zastosować metody i procedury do realizacji zadań związanych z ratowaniem życia ludzkiego w sytuacji jego zagrożenia
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi rozpoznać sytuację i zastosować działania pomocowe i profilaktyczne, potrafi udzielić wsparcia duchowego osobie poszkodowanej ze względu umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, w pełni potrafi wybrać i zastosować metody i procedury do realizacji zadań związanych z ratowaniem życia ludzkiego w sytuacji jego zagrożenia
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz nie odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pomocy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz w ograniczonym stopniu odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pomocy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 4 (db) – student jest świadomy konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pomocy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 5 (bdb) – student w pełni jest świadomy konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pomocy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności (wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych) wymagane są:
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanych zagadnień w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.
Kryteria oceniania prac:
Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach:
*Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji).
*Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie).
*Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach)
Ocenianie w skali 1-5 gdzie:
1: brak wykonanego zadania.
2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej).
3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja).
4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja).
5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji).
Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie.
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład problemowy, case study, praca z materiałem źródłowym
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. M. Buchfelder, A. Buchfelder, Podręcznik pierwszej pomocy, PZWL, Warszawa 2014
2. M. Goniewicz, Pierwsza pomoc, PZWL, Warszawa 2020
3. A. Trzcińska-Hildebrandt, Podręcznik pierwszej pomocy, Burda Publishing Polska, Wrocław 2014
4.Stępkowska JK, Cukrzyca w ciąży, Położna. Nauka i Praktyka, 2013/3(23), s.38-42. ISSN: 1898-6862.
Literatura uzupełniająca:
4. Marciniak M., Szymusik I., Marciniak M., Zawadzka Z., Baranowska B., Stępkowska J. 2019. Pozytywne doświadczenie porodowe w odniesieniu do wybranych czynników związanych z przebiegiem porodu, Studia nad Rodziną, 1(51)2019, 11-24. ISSN 1429-2416
5. Stępkowska, J., Health safety in the perinatal period during the covid-19 pandemic – selected experience in Poland [w]: Health security in the area of the Poland-Belarus-Ukraine Cross-Border Cooperation Programme, 137-151
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: