Prawne aspekty pomocy rodzinie - podstawy prawne mediacji i konstruowanie ugód WSR-NR-D-PPM
Zakres tematów:
1. Umocowanie mediacji w prawie polskim
1.1. Konstytucja i prawo europejskie
1.2. Ustawy: Prawo cywilne
1.3. Ustawy: Prawo karne
1.4. Ustawy: Prawo administracyjne
1.5. Rozporządzenia i inne akty prawne
2. Mediacja w prawie cywilnym
3. Mediacja w prawie karnym
4. Mediacja w prawie administracyjnym
5. Zasady konstruowania ugód sądowych i pozasądowych
6. Zasady konstruowania innych dokumentów w procesie mediacji
7. Inne instrumenty prawne w mediacji
8. Standardy pracy mediatora w prawie polskim i europejskim
9. Etyka pracy mediatora w prawie polskim i europejskim
10. Inne alternatywne metody rozwiązywania konfliktów w polskim systemie prawnym.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student potrafi prawidłowo skonstruować ugodę sądową i pozasądową oraz inne dokumenty występujące w prawnym obiegu podczas mediacji;
EK 2 –.Student wskazuje rozwiązania prawne dostępne w ramach danego przypadku
EK 3 – student ma podstawową wiedzę o systemie prawnym dotyczącym mediacji w Polsce i w Europie oraz prawidłowo wskazuje podstawę prawną przywoływanych w ugodzie rozwiązań.
Umiejętności:
EK 4 – student posługuje się podstawowymi pojęciami prawnymi w celu generowania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych oraz konstruowania ewentualnej ugody.
EK 5 – student potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych w obrębie rozwiązań prawnych.
EK 6 – student posiada umiejętność korzystania z prawnych materiałów źródłowych.
Kompetencje społeczne:
EK 7 – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny.
EK 8 – student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy prawnej dla profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie.
ECST 3
udział w konwersatorium i ćwiczeniach - 30 godzin
przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu, przygotowanie prezentacji medialnej - 25 godzin
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 25 godzin
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować podstawy prawnej zagadnienia, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje podstawę prawną zagadnienia, nie ma pełnej wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji .
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje podstawę prawną zagadnienia, posiada ograniczoną wiedzę na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) rozwiązania prawne w danym przypadku.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje podstawę prawną zagadnienia, posiada pełną i wystarczającą wiedzę na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) rozwiązania prawne w danym przypadku.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugód oraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugód oraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugódoraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami prawnymi, nie ma wiedzy na temat przepisów i rozwiązań prawnych w danej sytuacji, w celu analizowania i generowania rozwiązań prawnych konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez mediatora różnych form wsparcia rodziny; nie posiada umiejętności konstruowania ugódoraz korzystania z przepisów prawa na rzecz wsparcia małżeństwa i rodziny.
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości przepisów prawnych i potrzeby podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie docenia roli mediatora.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość przepisów prawnych i potrzebę podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę mediatora.
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę stosowania przepisów prawnych i potrzebę podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę mediatora, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość przepisów prawnych i potrzeby podejmowania działań prawnych na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę mediatora i potrzebę podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. prezentacja pracy semestralnej;
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: praca semestralna, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
I. Podstawowa
A. Rękas, Mediacja w polskim prawie karnym, Wawa, 2004;
E. Gmurzyńska, Mediacje. Teoria i Praktyka, 2009
M. Tabernacka, Mediacje i negocjacje w sferze publicznej, 2009
A. Lewicka, Profesjonalny mediator, 2008
L. Mazowiecka, Mediacja, 2010
II. Uzupełniająca:
Ustawa Kodeks Cywilny z 23.04.1964 (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z póż zm)
Ustawa Kodeks Postępowania Cywilnego z 17.11.1964 (Dz.U. z 2014 poz. 101)
Ustawa Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy z 25.02.1964 (Dz.U. z 2012 poz. 788)
Ustawa o Postępowania w Sprawach Nieletnich z 26.10.1982 (Dz.U. z 2014 poz. 382)
Ustawa Kodeks Karny 6.06.1997 (Dz. U. z 1997 r. nr 88, poz. 553)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: