Polityka społeczna WSR-NR-D-POSP1
Treści programowe:
1. Pojęcie, przedmiot i geneza polityki społecznej
2. Podmioty polityki społecznej
3. Problemy polityki społecznej w encyklikach papieskich
4. Demograficzne aspekty polityki społecznej
5. Społeczne problemy rodziny
6. Polityka mieszkaniowa
7. Praca jako kategoria polityki społecznej
8. Ochrona pracy
9. Polityka oświatowa
10. Ochrona zdrowia
11. Zabezpieczenie społeczne
12. Problemy patologii społecznej
13. Praca socjalna jako element polityki społecznej
14. Samorząd terytorialny a polityka społeczna
15. Rola trzeciego sektora w polityce społecznej
16. Europejska Karta Społeczna
17. Karta Socjalna Unii Europejskiej
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - Student definiuje pojęcie polityki społecznej i identyfikuje jej obszary badawcze. Student potrafi opisać procesy: kulturę, socjalizacje i strukturę społeczna oraz zmiany i procesy w społeczeństwie. Ponadto dokonuje operacjonalizacji problemów rodizny w kontekście polityki społecznej.
Umiejętności:
EK_2 - Samodzielna wypowiedź studenta oraz percepcja i umiejętność zaimplementowania teorii w praktyce wykorzystując do tego celu opisy poszczególnych rządów w zakresie polityki społecznej.
Kompetencje społeczne
EK_3 - Student zastosuje uzyskana wiedzę w praktyce . Student wykazuje kreatywność w ogólnej znajomości polityki państwa w zakresie wsparcia rodziny oraz potrafi wskazać na jej blaski i cienie
ECST 1
udział w wykładzie 15
przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu lub prezentacji 15
Kryteria oceniania
METODY DYDAKTYCZNE I SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Metody ogólnie: wykład, dyskusja kontrolowana, praca indywidualna, dyskusja grupowa, obserwacja uczestnicząca
EFEKTY WIEDZY (1)
metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykład problemowy, referat, lektura przedmiotu w zakresie omawianej teorii implikowana oceną pracy semestralnej, uczestnictwo w dyskusji
EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI (2-3)
metoda dydaktyczna - wykład problemowy, konwersatorium, stosowanie metod dyskusji oraz oceny sytuacji, weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej oraz przygotowanie dramy
EFEKTY KOMPETENCJI (4-5)
metoda dydaktyczna - samodzielny rozwój za pomocą lektury przedmiotu, ocena przygotowanej pracy semestralnej w formie problemu, wykład konwersacyjny, opis problemów i sytuacji społecznych
KRYTERIA OCENIANIA
WIEDZA (EK 1)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi przedstawić teorii polityki społecznej, nie ma wiedzy co do jej definicji, modeli, celów, funkcji, nurtów, nie potrafi przedstawić ani też scharakteryzować problemów rodziny w polityce społecznej, nie potrafi przedstawić zagrożeń i patologii społecznych
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie polityki społecznej, nie w pełni przyswoił wiedzę przedmiotu co do: historii powstania, definicji, modeli, celów, funkcji. Wykazuje ograniczony stopień charakteryzowania problemów rodziny w polityce społecznej. Tylko w pewnym zakresie analizuje aspekty prawne oraz role samorządu terytorialnego i lokalnej polityki w społeczeństwie
OCENA 4 (DB) – student poprawnie przedstawia teorie polityki społecznej , w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki społecznej w zakresie: historii, definicji, modeli, funkcji, nurtów. Potrafi scharakteryzować, przynajmniej w znacznej części problemy rodziny w polityce społecznej. Dobrze analizuje aspekty prawne oraz role samorządu terytorialnego i lokalnej polityki w społeczeństwie
OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie polityki społecznej, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki prorodzinnej w zakresie: historii, definicji, modeli, funkcji, nurtów. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować problemy rodziny w polityce społecznej. Bardzo dobrze analizuje aspekty prawne oraz role samorządu terytorialnego i lokalnej polityki w społeczeństwie
UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki społecznej, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, nie potrafi właściwie ocenić polityki rządu na rzecz rodziny, nie potrafi analizować aspektów prawnych i polityki lokalnej na rzecz rodziny i społeczeństwa
OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki społecznej, nabył niekompletne umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów w społeczeństwie, częściowo analizuje aspekty prawne oraz role samorządu terytorialnego i lokalnej polityki w społeczeństwie
OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki społecznej, potrafi umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów społecznych, potrafi właściwie ocenić i analizować aspekty prawne oraz role samorządu terytorialnego i lokalnej polityki w społeczeństwie
OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki społecznej, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów w społeczeństwie, potrafi szczegółowo ocenić politykę rządu na rzecz społeczeństwa oraz bardzo dobrze analizować aspekty prawne oraz role samorządu terytorialnego i lokalnej polityki w społeczeństwie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5)
OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki społecznej dla funkcjonowania ludzi w społeczeństwie, nie docenia roli współpracy przedstawicieli samorządu i gminy z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie jest kompetentny do aplikacji polityki społecznej w środowisku lokalnym.
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki społecznej dla funkcjonowania państwa, w pewnym zakresie docenia rolę współpracy z przedstawicieli samorządu i gmin z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie w pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki społecznej w środowisku lokalnym.
OCENA 4 (DB) – student uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki społecznej dla funkcjonowania państwa, docenia rolę współpracy z przedstawicieli samorządu i gmin z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki społecznej w środowisku lokalnym, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje
OCENA 5 (BDB) - student w pełni uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki społecznej dla funkcjonowania państwa, w pełni docenia rolę współpracy z przedstawicieli samorządu i gmin z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki społecznej w środowisku lokalnym, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje, jest krytyczny, ale w ocenie sprawiedliwy
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4)
2. Możliwe kolokwium ustne, po wyłożeniu części materiału
3. Czynny udział w dyskusji dotyczących problemów społecznych w zakresie polityki społecznej
4.Aktywny udział w zajęciach
5. Kolokwium końcowe( pisemne lub ustne) - zaliczeniowe
Literatura
Literatura podstawowa:
K. Podolski, W. Turnowiecki, polityka społeczna, Gdańsk 2003
J. Mazur, Wybrane zagadnienia polityki społecznej, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca:
Jolanta Supińska, Dylematy polityki społecznej, instytut Polityki Społecznej UW, Warszawa 1991
A. Rajkiewicz (red.), Społeczeństwo polskie w latach 1990-95/96, IPS UW, Warszawa 1997
A. Rajkiewicz, M. Księzopolski, J. Supińska, Polityka społeczna, materiały do studiowania, IPS UW, Warszawa 1990
J. Auleyter, K. Głąbicka, Polityka Społeczna pomiędzy opiekuńczością a pomocniczością, TWP, Warszawa 2000
L. Dziewiecka-Bakun, J. Kielecki, Wybrane problemy Polityki Społecznej, Wrocławski, 1998.
Głabicka, Polityka Społeczna UE, TWP, Warszawa 1998
Polityka społeczna , red. Grazyna Firlit-Fesnak, Małgorzta Szylko-Skoczny, Warszawa 2008.
J. Auleytner, Polityka społeczna, teoria i organizacja, TWP, Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: