Polityka prorodzinna WSR-NR-D-PORO
Po zakończeniu zajęć studenci potrafią:
- podać kluczowe zagadnienia polityki rodzinnej,
- analizować dokumenty dotyczące polityki rodzinnej
- opisać podstawowe modele polityki rodzinnej w Europie,
- oceniać aktualne założenia polityki rodzinnej w Polsce.
Treści programowe:
1.Polityka rodzinna- definicje, podmioty , instrumenty
2. Koncepcja polityki rodzinnej, cele, funkcje i instrumenty.
3.Główne założenia polityki rodzinnej i problemy związane z jej praktyczną aplikacją w poszczególnych dziedzinach.
5.Fazy rozwoju polityki rodzinnej.
6.Modele polityki rodzinnej.
7.Polityka rodzinna w Polsce wobec radykalnych przemian i zagrożeń rodziny.
8.Sytuacja demograficzna polskich rodzin:
9.Problemy związane z kondycją finansową i warunkami mieszkaniowymi rodziny.
10.Opieka nad dzieckiem i wychowanie młodego pokolenia.
11.Poprawa stanu zdrowia rodziny.
12.Troska o osoby starsze i niepełnosprawne.
13.Pomoc rodzinom dysfunkcjonalnym i zagrożonym dysfunkcjami.
14.Polskie rodziny mieszkające poza granicami kraju - migracja zarobkowa
15.Prorodzinna edukacja społeczeństwa
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student zna elementarna terminologie z polityki rodzinnej oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin. Posiada podstawy teorii w zakresie polityki prorodzinnej w ostatnim dwudziestoleciu.
EK_2 - student posiada elementarna wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach społecznych oraz zachodzących
miedzy nimi relacjach dla działań prorodzinnych
Umiejętności
EK_3 -potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących funkcjonowania rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie
EK_4 -posiada umiejętność opracowywania i wdrażania polityki prorodzinnej w życie społeczne i wychowawcze; potrafi oceniać życie rodziny poprzez znajomość procesów w polityce
Kompetencje
EK_5 - docenia znaczenie polityki prorodzinnej dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobyta wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych związanych ze społeczeństwem. Potrafi prowadzić dyskusje w zakresie problemów związanych z rodziną
ETCS 2
udział w wykładzie 30
przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu 15
przygotowanie do kolokwium końcowego/egzaminu/testu 15
Kryteria oceniania
METODY DYDAKTYCZNE I SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
EFEKTY WIEDZY (1-2)
metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykład problemowy, referat, lektura przedmiotu w zakresie omawianej teorii implikowana oceną pracy semestralnej, uczestnictwo w dyskusji
EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI (3-4)
metoda dydaktyczna - wykład problemowy, konwersatorium, stosowanie metod dyskusji oraz oceny sytuacji, weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej oraz przygotowanie
EFEKTY KOMPETENCJI (5)
metoda dydaktyczna - samodzielny rozwój za pomocą lektury przedmiotu, ocena przygotowanej pracy semestralnej w formie problemu, wykład konwersacyjny, opis problemów i sytuacji społecznych .
KRYTERIA OCENIANIA
WIEDZA (EK 1-2)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi przedstawić teorii polityki prorodzinnej, nie ma wiedzy co do jej definicji, modeli, celów, funkcji, nie potrafi przedstawić ani tez scharakteryzować problemów rodziny w demograficznym ujęciu oraz scharakteryzować tez rządów po transformacji ustrojowej, które przyczyniły się do trudności bytowania rodziny
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie polityki prorodzinnej, nie w pełni przyswoił wiedzę przedmiotu co do: definicji, celów, funkcji. Wykazuje ograniczony stopień charakteryzowania problemów demograficznych w rodzinie. Tylko w pewnym zakresie analizuje tezy rządów dotyczących funkcjonowania rodziny
OCENA 4 (DB) – student poprawnie przedstawia teorie polityki prorodzinnej, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki prorodzinnej. Potrafi scharakteryzować, przynajmniej w znacznej części demograficzne cechy w rodzinie. Poprawnie charakteryzuje treści tez rządowych na rzecz rodziny i polityki prorodzinnej
OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie polityki prorodzinnej, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki prorodzinnej. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować demograficzne cechy w rodzinie. Poprawnie charakteryzuje treści tez rządowych na rzecz rodziny i polityki prorodzinnej oraz odczytuje je i weryfikuje z rzeczywistością.
UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki prorodzinnej, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, nie potrafi właściwie ocenić polityki rządu na rzecz rodziny, nie posiada umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki prorodzinnej, nabył niekompletne umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, częściowo potrafi właściwie ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, wykazuje małe umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki prorodzinnej, potrafi umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, potrafi właściwie ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, wykazuje zadowalające umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki prorodzinnej, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, potrafi szczegółowo ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, całkowicie poprawnie wykazuje umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5)
OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki prorodzinnej dla jej funkcjonowania, nie docenia roli współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie jest kompetentny do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym.
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki prorodzinnej dla jej funkcjonowania, w pewnym zakresie docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie w pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym.
OCENA 4 (DB) – student uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki prorodzinnej dla jej funkcjonowania, docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, włącza się w dyskusje
OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki prorodzinnej dla jej funkcjonowania,w pełni docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, w pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4)
2. Kolokwium ustne, po wyłożeniu części materiału
3. Aktywny udział w zajęciach. przygotowanie się do zajęć poprzez lekturę wskazanych oraz samodzielnie znalezionych tekstów
5. Kolokwium końcowe ustne
Literatura
I. Podstawowa:
Balcerzak-Paradowska B., Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków, Warszawa 2004.
M. szyszka Polityka rodzinna w Polsce 1990-2004 Lublin 2008.
Karta praw rodziny przedłożona przez Stolicę Apostolską wszystkim ludziom, instytucjom i władzom zainteresowanym misją rodziny w świecie współczesnym (24 XI 1983), Warszawa 1983.
II. Uzupełniająca:
Kowalska I., Demografia rodziny wyzwaniem dla polityki rodzinnej, w: Rodzina. Bezcenny dar i zadanie, red. J. Stala, E. Osewska, Radom 2006, s. 540-637.
Osewska E., Możliwości i ograniczenia polityki rodzinnej w krajach Unii Europejskiej, w: Rodzina jako środowisko rozwoju człowieka, red. W. Piotrowski, Tarnów 2004, s. 89-119.
Osewska E., Pomoc rodzinie z osobą niepełnosprawną w świetle polityki prorodzinnej Polski po roku 1999, w: Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2003, s. 119-131.
Pełnomocnik Rządu ds. Rodziny, Polityka prorodzinna państwa, Warszawa 2000.
The European Family. The Family Questions in the European Community, red. J. Commaille, F. de Singly, Dordrecht-Boston-London 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: