Poradnictwo i terapia małżeństwa i rodziny WSR-NR-D-POPS1
Celem wykładu i ćwiczeń jest nabycie wiedzy i umiejętności do udzielania stosownych porad i świadczenia emocjonalnego wsparcia dla małżonków, dzieci, młodzieży, osób starszych, w różnych sytuacjach trudnych (stresy, konflikty, kryzysy, zaburzenia osobowościowe, uzależnienia, poczuć winy, utraty, krzywdy.
Treści programowe:
1.Specyfika kontaktu pomocnego (po-radę i po-moc) dla małżonków i członków rodzin.
2.Definicja poradnictwa, rodzaje ze względu na różne kryteria.
3.Trzy człony w poradnictwie: Petent-Relacja-Doradca.
4.Poradnictwo jako proces. Etapy według G.Egana, B.Okun i E.Sujak.
5.Zjawiska w poradnictwie i psychoterapii: opór, przeniesienie, wgląd, milczenie, wypalenie.
6.Techniki rozmowy pomocnej i najczęstsze błędy.
7. Model pięciu kroków terapii w sytuacji kryzysu małżeńskiego
8. Model edukacyjny poradnictwa dla młodzieży
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student posiada uszczegółowiona wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
EK 2 – student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:EK 3 – student posiada rozwinięta umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym;
EK 4 – student potrafi wskazać zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; wskazuje właściwe formy prywatnej i publicznej pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie
Kompetencje:
EK 5 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)
EK 6 – odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla dobra których stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych
ECTS:
Udział w wykładach - 15 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu - 10 godz.
Przygotowanie się do kolokwium - 5 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-2):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, nie potrafi scharakteryzować procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie;
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w ograniczonym stopniu charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie;
Ocena 4 (db) – student posiada ogólną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, ogólnie charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 50%);
Ocena 5 (bdb) – student posiada dokładną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, w pełni charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie (min. 80%);
Umiejętności (EK 3-4):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; nie potrafi wskazywać zasad opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasad organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; nie potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w ograniczonym stopniu potrafi wskazywać właściwych form pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;
Ocena 4 (db) – student posiada podstawowe umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać ogólne zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz ogólne zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;
Ocena 5 (bdb) – student posiada bardzo dobre umiejętności analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; potrafi wskazywać szczegółowe zasady opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów oraz szczegółowe zasady organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego; w pełni potrafi wskazywać właściwe formy pomocy instytucjonalnej małżeństwu i rodzinie;
Kompetencje społeczne (EK 5-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, w ograniczonym stopniu odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 4 (db) – student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, odznacza się szczególną odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. prezentacja pracy semestralnej;
3. zaliczenie kolokwium.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Lektura:
Egan G., Skuteczne pomaganie, Gdańsk 2002. Russel Crane C., Podstawy terapii małżeństw, Gdańsk 2002. Grzesiuk L., (red), Psychoterapia. Szkoły zjawiska, techniki i problemy, Warszawa 1994.
Literatura: Aleksandrowicz J., Psychoterapia, Warszawa 1993. Czabała Cz., Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 1997. Greenstone,Leviton, Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004. Kratochvil S., Podstawy psychoterapii, Gdańsk 2004. Kennedy E., Jak pomagać dobrą radą, Kraków 2004. Szewczyk W., Poradnictwo Rodzinne, Hannover-Tarnów 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: