Pedagogizacja rodziców WSR-NR-D-PER3
Cel wykładu jest zdobycie wiedzy w zakresie elementów pedagogizacji rodziców; poznanie stanu kultury pedagogicznej rodziców, poznanie z wiedzą konieczną dla rodziców do dobrego wychowania dziecka, poznanie roli różnych środowisk kształtujących kulturę pedagogiczną rodziców, a zwłaszcza roli jaką odgrywa Kościół katolicki; zapoznanie z literaturą i innymi pomocami w zdobywaniu wiedzy pedagogicznej.
Treści programowe:
1.Informacja w procesie pedagogizacji rodziców.
2.Znajomość: psychologii dziecka, zainteresowań, potrzeb, temperamentu, historii życia; właściwości dziecka odziedziczone, właściwości wrodzone dziecka.
3.Psychologia rodziców; jedność, spójność i trwałość struktury rodzinnej.
4.Znajomość: cech osobowościowych rodziców, warunków bytowych rodziny, nawyków kulturowych.
5.Świadomość wychowawcza rodziców; odniesienia rodziców do dziecka; wychowanie w grupie rodzinnej.
6.Propedeutyka wychowania; świadomy proces; wzory i modele; metody i środki; zasady.
7.Technika informacji (przedmiot informacji; gdzie, kiedy i jak informować? podmiot informacji).
8.Wychowanie osobowości rodziców (czynniki wychowawcze).
9.Metody wychowania osobowego rodziców.
10.Poradnie dla rodziców (cel poradni; organizacja i struktura poradni).
11.Działalność i funkcjonowanie poradni.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - zna elementarną terminologię używaną w Pedagogizacji rodziny
EK_2 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym
EK_3 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
Umiejętności
EK_4 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu Pedagogizacji rodziny w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK_5 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu Pedagogizacji rodziny
Kompetencje
EK_6 - ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny
EK_7 - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
ECTS:
Udział w wykładach - 15 godzin
Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 godzin
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Kryteria oceniania
Wiedza
student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pedagogiki rodziny, ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym, ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, etapów życia rodzinnego, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, ma podstawową wiedzę o rodzinie jako środowisku wychowawczym, jego specyfice i procesach w niej zachodzących
Umiejętności
student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu pedagogiki rodziny, potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki rodziny
Kompetencje
student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Lektura: Cudak H., Rola ośrodków nieszkolnych w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Kielce 1997.
Literatura: Bieleń R., Kościół Katolicki w Polsce promotorem podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców, w: J. Stala (red.), Dzisiejsze aspiracje katechezy, Kielce 2005, s. 385-406. Cudak H., Kształtowanie kultury pedagogicznej rodziców, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1986 nr 3, s. 130-133. Fioravanti G., Pedagogia e educazione familiare, Roma 1983. Grochociński M., Kultura pedagogiczna rodziców, w: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa 1986, s. 299-348. Homplewicz J., Pedagogika rodziny, Rzeszów 2000. Izdebska H., Rodzina jako środowisko życia i wychowania, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1987 nr 6, s. 162-170. Izdebska J., Rola środków masowego przekazu w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, "Zeszyty Naukowe Filii UW w Białymstoku", 1985, t. XVII, s. 87-95.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: