Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza rodziny WSR-NR-D-PEOW
Treści programowe:
1. Pedagogika opiekuńcza jako dyscyplina naukowa.
2. Pojęcie opieki międzyludzkiej i wychowania.
3. Kategorie opieki (rodzinna, moralna, społeczna, prawna, wychowawcza).
4. Struktura opieki.
5. Zakresy opieki.
6. Funkcje opiekuńcze.
7. Postawy opiekuńcze (opiekun, podstawowe elementy wzoru opiekuna-wychowawcy).
8. Podstawowe środowiska opiekuńczo-wychowawcze.
9. Sytuacje opiekuńcze i czynności opiekuńcze – dostarczanie podopiecznemu przedmiotów jego potrzeb.
10. Atmosfera opieki i wychowania.
11. Formy i metody opieki.
12. Proces opieki.
13. Wychowanie przez opiekę i wychowanie opiekuńcze.
14. Zasady opieki wychowawczej.
15. Opieka i wychowanie rodzinne.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1 – student definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej;
EK 2 – student objaśnia uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki oraz źródeł i podstaw tych procesów;
EK 3 – student charakteryzuje specyfikę i procesy zachodzące w głównych środowiskach opiekuńczo – wychowawczych;
Umiejętności
EK 4 – student wykorzystuje wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych;
EK 5 – student potrafi wyjaśnić zasady pracy opiekuńczo – wychowawczej;
EK 6 – student potrafi zaprezentować działalności podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem;
Kompetencje społeczne
EK 7 – student ma świadomość wartości i potrzeby podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby;
EK 8 – studenta cechuje aktywna postawa w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz kreatywne podejście do pracy zespołowej;
ECTS:
udział w wykładzie: 15 godz.
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium: 20 godz.
przygotowanie pracy semestralnej: 15 godz.
samodzielna lektura literatury przedmiotu: 15 godz.
Suma godzin: 80 [30(25) godz.=1 ECTS]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
METODY:
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja multimedialna; indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium, praca semestralna
Efekty umiejętności (EK 4-6):
metoda dydaktyczna – wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; metody problemowe i sytuacyjne
weryfikacja: kolokwium, obserwacja pracy studenta, praca semestralna
Efekty kompetencji (EK 7-8):
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu; dyskusja, metody problemowe i sytuacyjne
weryfikacja: obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna
KRYTERIA OCENIANIA:
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zdefiniować podstawowych terminów pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, nie ma wiedzy na temat uwarunkowań realizacji procesów wychowania i opieki oraz na temat głównych środowisk opiekuńczo – wychowawczych.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, nie w pełni wyjaśnia wszystkie uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki, w ograniczonym stopniu charakteryzuje główne środowiska opiekuńczo – wychowawcze.
Ocena 4 (db) – student poprawnie definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki oraz scharakteryzować główne środowiska opiekuńczo – wychowawcze.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki oraz dokonać pełnej charakterystyki głównych środowisk opiekuńczo – wychowawczych.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wykorzystywać wiedzy teoretycznej w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; nie potrafi wyjaśnić zasad pracy opiekuńczo – wychowawczej; nie potrafi zaprezentować działalności podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem.
Ocena 3 (dst) – student potrafi w ograniczonym stopniu wykorzystywać wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; w niepełnym zakresie wyjaśnia zasad pracy opiekuńczo – wychowawczej; częściowo potrafi zaprezentować działalność podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem.
Ocena 4 (db) – student poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; potrafi ogólnie wyjaśnić zasady pracy opiekuńczo – wychowawczej; w większości prawidłowo prezentuje działalność podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykorzystuje wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; potrafi szczegółowo wyjaśnić zasady pracy opiekuńczo – wychowawczej; całkowicie poprawnie prezentuje działalność podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem.
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; studenta cechuje pasywna postawa w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej;
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; student okazjonalnie wykazuje aktywną postawę w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; student wykazuje aktywną postawę w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej; angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; student wykazuje aktywną postawę w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. ocena z kolokwium pisemnego (wykład);
3. praca semestralna (ćwiczenia);
4. aktywny udział w ćwiczeniach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza, t. 1 i 2, Olsztyn 2006.
2. G. Gajewska, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009.
3. Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, A. Olubiński (red.), Toruń 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014.
2. A. Regulska, Placówka opiekuńczo-wychowawcza, w: Leksykon Pedagogiki Rodziny, red. J. Kułaczkowski, Warszawa 2011
3. M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: