Pedagogika ogólna WSR-NR-D-PE1
(1) Zajęcia organizacyjne – zapoznanie z celami/założeniami zajęć oraz ich organizacją. Omówienie i przedstawienie szczegółowych treści zajęciowych oraz metod dydaktycznych. Prezentacja wymagań i warunków dotyczących zaliczenia oraz sposobów weryfikacji efektów kształcenia. Omówienie i przegląd literatury przedmiotu.
(2) Pedagogika jako nauka. Pojęcie i przedmiot pedagogiki. Struktura nauk pedagogicznych. Naukowość wiedzy o wychowaniu.
(3) Pedagogika ogólna i jej rozumienia. Wąskie i szerokie rozumienia pedagogiki ogólnej. Różnice w pojmowaniu zakresu i znaczenia pedagogiki ogólnej i jej roli. Pedagogika ogólna a teoria wychowania. „Ogólność” pedagogiki ogólnej.
(4) Etymologia pojęcia wychowanie. Systematyzowanie wiedzy o wychowaniu.
(5) Teleologia wychowania. Cele wychowania w pedagogice. Pedagogiczne rozumienie źródeł celów wychowania.
(6) Podstawowe kategorie pedagogiczne. Edukacja i socjalizacja. Kształcenie a wychowanie. Uczenie, uczenie się, nauczanie.
(7) Normy i zasady wychowania. Definicje, rozumienia, propozycje.
(8) Wychowanie jako działanie. Planowanie i organizowanie oddziaływań wychowawczych.
(9) Wychowanie jako proces. Rozumienie wychowania jako procesu – struktura, przebieg, organizacja procesu wychowania.
(10) Wychowanie jako pomoc. Wspierające, pomagające i terapeutyczne aspekty wychowania. Poradnictwo pedagogiczne jako forma pomocy.
(11) Wychowanie jako samorealizacja – samowychowanie. Samowychowania jako podstawa formacji osobowościowej. Prawidłowości procesu samowychowania. Aktywności samowychowawcze.
(12) Wychowanie jako formacja duchowa. Personalizm pedagogiczny – pedagogika personalistyczna. Rozumienia, zastosowania, problemy.
(13) Wychowanie jako ideologizacja i indoktrynacja. Ideologiczne podejścia do procesu wychowania.
(14) Granice wychowania. Możliwości i granice oddziaływań wychowawczych i ich źródła. Kontrowersje, krytyka, podejścia. Błędy i nieprawidłowości procesu wychowania.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- terminy i pojęcia pedagogiczne oraz ich zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym,
- współczesne kierunki rozwoju pedagogiki, jej nurty i systemy pedagogiczne oraz jej historyczne i kulturowe uwarunkowania.
Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat podstaw filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej.
Student potrafi:
- integrować i wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych i humanistycznych w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania złożonych zjawisk pedagogicznych,
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole.
Student jest gotów do:
- okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej,
- prezentowania postawy refleksyjnego praktyka.
Opis ECTS:
- udział w wykładach prowadzonych synchronicznie z pomocą MS Teams – 30 godzin,
- wykonywania zadań i quizów na platformie e-learningowej Moodle – 10 godzin,
- czytanie wyznaczonej literatury – 20 godzin,
- przygotowanie do egzaminu końcowego w formie testu online – 15 godzin.
Kryteria oceniania
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie w pełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, w ograniczonym stopniu dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, w niepełnym zakresie wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, w ograniczonym stopniu ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny.
Ocena 4 (db) – student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje ogólnej samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza podstawowe kierunki własnego rozwoju i kształcenia, ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje szczególowo samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach
2. zaliczenie kolokwium.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
PODSTAWOWA
• Kwieciński Z., Śliwerski B. (2005), Pedagogika – podręcznik akademicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
• Nowak, M. (2008) Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa.
• Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2005) Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2012) Pedagogika jako (nie-)gorsza inna nauka. Studia Edukacyjne, 28/2013.
• Śliwerski, B. (2012) Pedagogika ogólna. Impuls, Kraków.
• De Tchórzewski, A. M. (2012) Wstęp do teorii wychowania. Ignatianum, Kraków.
UZUPEŁNIAJĄCA
Okoń W., (2004), Nowy Słownik Pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”, Warszawa.
Kominarec, I. (2009) Pedagogika ogólna. Podstawowe zagadnienia. WSL, Częstochowa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: