Odpowiedzialne rodzicielstwo WSR-NR-D-OR2
1. Rodzicielstwo i jego współczesne problemy.
2. Korzenie aktualnych przemian pojęcia odpowiedzialnego rodzicielstwa.
a. Rewolucja feministyczna, seksualna i kulturowa.
b. Postmodernizm i nowa etyka globalna.
c. Kluczowe pojęcia globalnej rewolucji seksualnej i kulturowej.
3. Globalna kontrola urodzeń (Global birth-control) – antykoncepcja, aborcja, metody rozrodu wspomaganego.
4. Eugenika.
5. Zdrowie prokreacyjne: przygotowanie do prokreacji, ryzykowne zachowania seksualne, uzależnienie od zachowań seksualnych.
6. Prawo i medycyna oraz organizacje i instytucje na rzecz kontroli urodzeń.
7. Płeć, płciowość i płodność.
8. Istota i kryteria odpowiedzialnego rodzicielstwa.
9. Formy działań pronatalistycznych i prorodzinnych oraz antynatalistycznych i antyrodzinnych.
10. Wychowanie do odpowiedzialnego rodzicielstwa.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student posiada pogłębioną wiedzę na temat filozoficznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich
EK 2 – student ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka
EK 3 – student ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego
Umiejętności:
EK 4 – student posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; posiada także umiejętność rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny
EK 5 – student posiada pogłębioną umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka i nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa
EK 6 – student posiada pogłębioną umiejętność stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich
Kompetencje społeczne:
EK 7 –student jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego.
EK 8 – student posiada głębokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem
EK 9 – student jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich
ECTS:
udział w konwersatorium: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu ustnego: 15 godz.
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować filozoficznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, nie posiada wiedzy na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, nie potrafi zdiagnozować stylu życia oraz wybrane zachowań prozdrowotnych i prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka, a także nie posiada wiedzy w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe, biomedyczne i prawne podstawy oraz uwarunkowania rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, w ograniczonym stopniu posiada wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, w ograniczonym stopniu potrafi zdiagnozować styl życia oraz wybrane zachowania prozdrowotne i prokreacyjne podejmowane przez człowieka, a także w ograniczonym stopniu posiada wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe, biomedyczne i prawne podstawy oraz uwarunkowania rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, posiada poprawną wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, potrafi zdiagnozować styl życia oraz wybrane zachowania prozdrowotne i prokreacyjne podejmowane przez człowieka, a także posiada wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe, biomedyczne i prawne podstawy oraz uwarunkowania rodzicielstwa oraz podejmowanych działań pro lub anty rodzicielskich, posiada dokładną wiedzę na temat personalistycznej koncepcji człowieka i jego zadań rodzicielskich, potrafi dokładnie zdiagnozować styl życia oraz wybrane zachowania prozdrowotne i prokreacyjne podejmowane przez człowieka, a także posiada dokładną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiego rodzicielstwa oraz ochrony życia ludzkiego.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz umiejętności rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, nie potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa nie posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada rozumienie znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz umiejętności rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, w ograniczonym stopniu potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa, w ograniczonym stopniu także posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i scharakteryzować czynniki kulturowe wpływające na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologiczny wymiar małżeństwa i rodziny, potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa, posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki kulturowe wpływające na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologiczny wymiar małżeństwa i rodziny, potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka oraz nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa, posiada umiejętności stosowania norm etycznych w poszukiwaniu i stosowaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzicielskich
Kompetencje społeczne (EK 7-9):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, nie jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada znikome przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, student jest mało świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego,posiada głębokie przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, jest w pełni świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:
1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.
2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanych tekstów oraz zapoznanie się z zadanymi materiałami.
3. Aktywny udział w zajęciach .
4. Zaliczenie egzaminu ustnego.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu, materiały edukacyjne
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, egzamin ustny
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne –konwersatorium, analiza treści i umiejętność argumentowania
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
1. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986
2. Pius XI Papież, Encyklika Casti Connubii, 1930
3. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość prawda i znaczenie. Wskazania do wychowania w rodzinie, Łomianki 1996
4. Papieska Rada ds. Rodziny, Rodzina a ludzka prokreacja, Warszawa 2008
5. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986
6. W. Fijałkowski, Niewykorzystany dar płci, Kraków 1997
7. Człowiek osoba płeć, red. M. Wójcik, Łomianki 1998
8. J. Reisman, E. Eichel, Kinsey- seks i oszustwo, Warszawa 2002
9. K. Meissner, Człowiek - istota płciowa. O psychologii współżycia małżeńskiego, Poznań 2004
10. K. Meissner, Płciowość i czystość. Z problematyki życia seksualnego, Poznań 2004
11. M. A. Peeters, Globalizacja zachodniej rewolucji kulturowej, Warszawa 2010
12. G. Kuby, Globalna rewolucja seksualna, Kraków 2013
13. M. A. Peeters, Gender - światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013
14. G. Kuby, Rewolucja genderowa. Nowa ideologia seksualności, Kraków 2009
15. P.Correa de Oliveira, Rewolucja i Kontrrewolucja, Kraków 2007
16.B. Wiker, Dziesięć książek, które zepsuły świat. Ponadto pięć innych, które temu dopomogły, Warszawa 2012
17. G.K. Chesterton, Eugenika i inne zło, Sandomierz 2011
18. M. Jones, Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Wrocław 2013
19. M. von Gersdorff, Rewolucja seksualna zagraża dzieciom, Kraków 2008
20. H. Delassus, Duch rodzinny w domu, społeczeństwie i państwie, Kraków 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: