NaProTechnology - Translatorium WSR-NR-D-MPR4
Zakres tematów:
1.Anatomia układu rozrodczego mężczyzny
2.Anatomia układu rozrodczego kobiety
3.Owulacja i hormony cyklu menstruacyjnego
4.Biologia szyjki macicy
5.Zaburzenia owulacji i cyklu
6.Antykoncepcja
7.Aborcja
8.NaProTECHNOLOGY – definicja i historia
9.Diagnostyka stosowana w NaProTECHNOLOGY
10.NaProTECHNOLOGY w leczeniu zaburzeń zdrowia prokreacyjnego
11.NaProTECHNOLOGY w diagnozowaniu niepłodności
12. NaProTECHNOLOGY - leczenie niepłodności
13.The Creighton Model – system troski o płodność
14.12. Przykłady skuteczności NaProTECHNOLOGY – studium przypadków
15. NaProTECHNOLOGY a relacje małżeńskie
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty uczenia:
Wiedza:
EK 1 – student posiada pogłębioną wiedzę na temat biologicznych uwarunkowań płodności człowieka, zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego
EK 2 – student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat stylu życia oraz wybranych modeli zachowań prokreacyjnych i ich wpływu na stan zdrowia prokreacyjnego
EK 3 – student zna rozszerzoną terminologię z zakresu biologicznych uwarunkowań płodności oraz zastosowania NaProTECHNOLOGY w języku angielskim
Umiejętności:
EK 4 – potrafi w sposób pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając ze źródeł w języku angielskim
EK 5 – student posiada pogłębioną umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka, a także troski o zdrowie prokreacyjne.
EK 6 – student potrafi samodzielnie przygotować krótką prezentację multimedialną w języku angielskim na temat biologicznych uwarunkowań płodności i troski o płodność.
Kompetencje społeczne:
EK 7 –student jest świadomy konieczności doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego i troską o zdrowie prokreacyjne
EK 8 – student jest świadomy konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich
EK 9 – rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych aby samodzielnie móc korzystać z opracowań w języku angielskim
ECTS:
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do kolejnych zajęć: 20 godz.
lektura tekstów: 10
przygotowanie do testu: 20 godz.
przygotowanie prezentacji multimedialnej: 10 godz.
Suma godzin: 90 [90/30(25) godz. = 4 ECTS]
Liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania i metody weryfikacji efektów kształcenia:
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat biologicznych uwarunkowań płodności człowieka, nie zna objawów i przyczyn wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego, nie posiada wiedzy na temat wpływu stylu życia oraz wybranych modeli zachowań prokreacyjnych na stan zdrowia prokreacyjnego oraz nie zna rozszerzonej terminologii z zakresu biologicznych uwarunkowań płodności oraz zastosowania NaProTECHNOLOGY w języku angielskim
Ocena 3 (dst) – student posiada ograniczoną wiedzę na temat biologicznych uwarunkowań płodności człowieka, objawów i przyczyn wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego, a także na temat wpływu stylu życia oraz wybranych modeli zachowań prokreacyjnych na stan zdrowia prokreacyjnego oraz zna w ograniczonym stopniu terminologie z zakresu biologicznych uwarunkowań płodności oraz zastosowania NaProTECHNOLOGY w języku angielskim
Ocena 4 (db) – student posiada poprawną wiedzę na temat biologicznych uwarunkowań płodności człowieka, objawów i przyczyn wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego, a także na temat wpływu stylu życia oraz wybranych modeli zachowań prokreacyjnych na stan zdrowia prokreacyjnego oraz dobrze zna terminologię z zakresu biologicznych uwarunkowań płodności oraz zastosowania NaProTECHNOLOGY w języku angielskim
Ocena 5 (bdb) – student posiada rozległą wiedzę na temat biologicznych uwarunkowań płodności człowieka, objawów i przyczyn wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego, a także na temat wpływu stylu życia oraz wybranych modeli zachowań prokreacyjnych na stan zdrowia prokreacyjnego oraz bardzo dobrze zna terminologię z zakresu biologicznych uwarunkowań płodności oraz zastosowania NaProTECHNOLOGY w języku angielskim.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności, korzystając ze źródeł w języku angielskim, nie potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka, a także troski o zdrowie prokreacyjne, nie potrafi samodzielnie przygotować krótkiej prezentacji multimedialnej w języku angielskim na temat biologicznych uwarunkowań płodności i troski o płodność oraz jej zaprezentować
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając ze źródeł w języku angielskim, towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka, a także troski o zdrowie prokreacyjne, w ograniczonym stopniu potrafi samodzielnie przygotować krótką prezentację multimedialną w języku angielskim na temat biologicznych uwarunkowań płodności i troski o płodność oraz ją zaprezentować
Ocena 4 (db) – student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając ze źródeł w języku angielskim, towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka, a także troski o zdrowie prokreacyjne, potrafi samodzielnie przygotować krótką prezentację multimedialną w języku angielskim na temat biologicznych uwarunkowań płodności i troski o płodność oraz ją zaprezentować
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając ze źródeł w języku angielskim, potrafi towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji rodzicielskiej poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec rodzicielstwa i życia człowieka, a także troski o zdrowie prokreacyjne, potrafi także w pełni samodzielnie przygotować krótką prezentację multimedialną w języku angielskim na temat biologicznych uwarunkowań płodności i troski o płodność oraz ją zaprezentować
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego i troską o zdrowie prokreacyjne, ani konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich, a także nie rozumie potrzeby pogłębiania umiejętności językowych aby samodzielnie móc korzystać z opracowań w języku angielskim
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego i troską o zdrowie prokreacyjne oraz konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich, a także w ograniczonym stopniu rozumie potrzeby pogłębiania umiejętności językowych aby samodzielnie móc korzystać z opracowań w języku angielskim
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego i troską o zdrowie prokreacyjne oraz konieczność aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich, a także rozumie potrzeby pogłębiania umiejętności językowych, aby samodzielnie móc korzystać z opracowań w języku angielskim.
Ocena 5 (bdb) – student posiada pełną świadomość potrzeby doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego i troską o zdrowie prokreacyjne oraz konieczności aktywnego uczestnictwa w promocji i pomocy rodzinie zwłaszcza w zakresie jej zadań rodzicielskich, a także doskonale rozumie potrzebę pogłębiania umiejętności językowych, aby samodzielnie móc korzystać z opracowań w języku angielskim.
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje zwiększeniem ilości pytań na teście końcowym;
2. przygotowanie prezentacji multimedialnej
3. zaliczenie testu.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, test.
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
1.T. Hilgers, The Medical and Surgical Practice of NaProTECHNOLOGY
2. T. Hilgers, Reproductive anatomy and physiology, Omaha 2002.
3.T. Hilgers, The Creighton Model Fertility Care System, Omaha 2002.
4.T. Hilgers, The NaProTECHNOLOGY Revolution. Unleashing the Power in a Woman’s Cycle, Omaha 2010.
5.T. Hilgers, An insider’s look at the War on Women, Omaha 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: