Metody badań psychologicznych WSR-NR-D-MBPS
Treści programowe:
1. Zasady i warunki prowadzenia badań psychologicznych.
2. Podstawowe metody badań - obserwacja i wywiad w psychologii.
3. Metody kwestionariuszowe.
3. Metody projekcyjne.
5. Testy projekcyjne rysunkowe
- Rysunek Rodziny
6. Genogram.
7. Studium przypadku.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza: EK_1 - Student ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w psychologii, rozumie problemy badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze.
Umiejętności: EK_2 - Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności psychologicznej.
EK_3 - Doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Kompetencje: EK_4 - Ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny.
ECTS:
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
Konsultacje 5 godzin.
Suma: 60 godz.
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie ustne treści programowych.
Zaliczenie przedmiotu bez oceny.
Kryteria zaliczenia ustnego treści programowych:
Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności.
Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja grupowa, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: zaliczenie ustne, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach
Efekty umiejętności
metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody problemowe, praca z tekstem,
weryfikacja - zaliczenie ustne, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń
Efekty kompetencji
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu,
Metody - wykład informacyjny i problemowy, prezentacja multimedialna, analiza i omawianie metod badań, ekspozycja praktyczna metod i literatury.
Weryfikacja – obserwacja pracy studenta, aktywny udział w ćwiczeniach
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Braun-Gałkowska, Test Rysunku Rodziny. Lublin 1985, Wyd. KUL.
A. Frydrychowicz, Test stosunków rodzinnych E. Bene, J. Anthony badania walidacyjne na populacji polskiej. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo - Zawodowego MEN.
Bene E., Anthony J., Warszawa 1993.
I. Kołbik, Wywiad rodzinny z użyciem genogramu, w: Bogdan de Barbaro, Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1994, s. 97-109.
S. Siek, Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 1993, ATK.
S. Siek, A. Grochowska, Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 2001, UKSW.
S. Ślaski, Opis metody "studium przypadku", w: Studia z Psychologii, tom V, Warszawa 1985, s. 99-106.
J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: