Metody badań pedagogicznych WSR-NR-D-MBPE
Treści programowe:
1. Pojęcie nauki, metodologii badań, metodyki i metody.
2. Pluralistyczne podejście w badaniach pedagogicznych.
3. Problemy i hipotezy w badaniach pedagogicznych, kryteria ich poprawności, zmienne i wskaźniki.
4. Klasyfikacja oraz cechy metod i technik badawczych (badania ilościowe i jakościowe w pedagogice).
5. Dobór próby w badaniach pedagogicznych.
6. Etapy badań pedagogicznych.
7. Obserwacja.
8. Metoda szacowania (skala ocen).
9. Eksperyment pedagogiczny.
10. Testy osiągnięć szkolnych.
11. Metoda socjometryczna.
12. Analiza dokumentów.
13. Metoda sondażu diagnostycznego.
14. Metoda dialogowa (rozmowa).
15. Metoda biograficzna.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 – student charakteryzuje znaczenie podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych;
EK_2 – student wymienia i opisuje rodzaje badań i etapy postępowania badawczego.
Umiejętności:
EK_3 - posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań.
EK_4 – student potrafi analizować i prezentować własne poglądy i pomysły oraz popierać je argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów.
Kompetencje społeczne:
EK_5 – student jest przekonany o wartości i potrzebie ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność rozwoju osobistego i potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji;
EK_6 – student posiada świadomość konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w badaniach naukowych.
ECTS:
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
napisanie pracy semestralnej: 15 godz.
lektura literatury przedmiotu: 10 godz.
przygotowanie do testu: 20 godz.
Suma: 60 godz.
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: zaliczenie pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych ćwiczeń oraz aktywny udział w ćwiczeniach
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - zaliczenie pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeniach, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. prezentacja pracy semestralnej.
3. zaliczenie pisemne treści programowych.
Zaliczenie przedmiotu bez oceny.
Kryteria zaliczenia ustnego treści programowych:
Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności.
Wiedza (EK 1-2):
– student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego.
Umiejętności (EK 3-4):
– student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektura:
M. Łobocki. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków 2006.
Literatura:
A. Góralski. Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994.
Z. Hajduk. Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000.
S. Kamiński. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998.
H. Krüger. Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk. 2005.
M. Łobocki. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków. 2006.
Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Red. D. Kubinowski. M. Nowak. Kraków 2006.
S. Palka. Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006.
S. Palka. Pedagogik w stanie tworzenia. Kontynuacje. Kraków 2003.
S. Palka. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998.
T. Pilch. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: