Komunikacja interpersonalna WSR-NR-D-KOM
Treści programowe:
1. Zjawisko komunikacji interpersonalnej – ujęcia definicyjne, rodzaje.
2. Zarys historii komunikacji interpersonalnej.
3. Komunikacja międzykulturowa w ujęciu fenomenologiczno-systemowym
4. Modele komunikacji.
5. Bariery w komunikacji międzyosobowej.
6. Kompetencje w komunikacji międzyosobowej.
7. Sztuka słuchania.
8. Odsłanianie się.
9. Wypowiadanie pełnych komunikatów.
10. Komunikacja niewerbalna.
11. Ukryte programy.
12. Analiza transakcyjna.
13. Kultura i rodzaj komunikacji.
14. Komunikacja interpersonalna w małżeństwie i w rodzinie.
15. Umiejętność komunikacji w sytuacjach konfliktowych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_ 1 student ma elementarną wiedzę dotyczącą modeli i procesów komunikowania interpersonalnego
EK_ 2 student wyjaśnia prawidłowości i bariery komunikacji interpersonalnej, ze szczególnym uwzględnieniem małżeństwa i rodziny
Umiejętności:
EK_3 student stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
EK_4 student ocenia poprawność komunikacji w przykładowych sytuacjach małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje:
EK_5 student rozwija kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej
ECTS:
Udział w wykładach - 30 godz.
Przygotowanie się do kolokwium pisemnego (test) – 10 godz.
Przygotowanie materiału wraz z jego prezentacją (multimedialna) oraz dyskusją - 10 godz.
Samodzielna lektura literatury przedmiotu – 5 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: Metody
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Metoda dydaktyczna: wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy; weryfikacja efektów: pisemne kolokwium (test), przygotowanie przez studentów materiału wraz z jego prezentacją (multimedialną) oraz dyskusją.
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metoda dydaktyczna – wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; metody problemowe i sytuacyjne, dyskusja; weryfikacja: kolokwium, obserwacja pracy studenta, przygotowanie przez studentów materiału wraz z jego prezentacją (multimedialną) oraz dyskusją.
Efekty kompetencji społecznych (EK_5):
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu; dyskusja, metody problemowe i sytuacyjne; weryfikacja: obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna.
Wiedza (EK_ 1-2)
ocena 2 (ndst): student nie ma elementarnej wiedzy dotyczącej modeli i procesów komunikowania interpersonalnego, nie potrafi wyjaśnić prawidłowości i barier komunikacji interpersonalnej, ze szczególnym uwzględnieniem małżeństwa i rodziny
ocena 3 (dst): student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę dotyczącą modeli i procesów komunikowania interpersonalnego, ale nie potrafi w pełni wyjaśnić prawidłowości i barier występujących w komunikacji interpersonalnej
ocena 4 (db): student w pełni przyswoił podstawową wiedzę na temat modeli i procesów komunikowania interpersonalnego, potrafi wyjaśnić prawidłowości i bariery komunikacji interpersonalnej ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie
ocena 5 (bdb): student w pełni przyswoił podstawową wiedzę na temat modeli i procesów komunikowania interpersonalnego, potrafi wyjaśnić prawidłowości i bariery komunikacji interpersonalnej ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie; sprawnie posługuje się uporządkowaną wiedzą na temat procesów komunikowania interpersonalnego.
Umiejętności i kompetencje:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zasad komunikacji interpersonalnej, oceniać poprawności komunikacji w przykładowych sytuacjach małżeńskich i rodzinnych oraz nie rozwija kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej
ocena 3 (dst): student częściowo stosuje zasady komunikacji interpersonalnej i częściowo ocenia poprawność komunikacji w przykładowych sytuacjach małżeńskich i rodzinnych; nie rozwija kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej
ocena 4 (db): student częściowo stosuje zasady komunikacji interpersonalnej i częściowo ocenia poprawność komunikacji w przykładowych sytuacjach małżeńskich i rodzinnych; nie rozwija kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej
ocena 5 (bdb): student stosuje zasady komunikacji interpersonalnej i przynajmniej w 80% poprawnie ocenia komunikację w przykładowych sytuacjach małżeńskich i rodzinnych; dokonuje jej korekty, rozwija kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach i aktywna postawa;
2. ocena z kolokwium pisemnego (test);
3. przygotowanie materiału wraz z jego prezentacją (multimedialną) oraz dyskusją - praca w grupach dwuosobowych;
Literatura
Literatura podstawowa:
1. McKay Matthew, Davis Martha, Fanning Patrick, Sztuka skutecznego porozumiewania się [przekład Agata Błaż], GWP, Gdańsk 2005.
2. Harwas- Napierała B., Komunikacja interpersonalna w rodzinie, UAM, Poznań 2008.
3. Jacko Jan Franciszek, Komunikacja międzykulturowa w ujęciu fenomenologiczno-systemowym, [w:] Komunikacja społeczna w i dla multikulturowości. Perspektywa edukacyjna, (red.) W. Maliszewski, M. Korczyński, K. Czerwiński, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012, s. 31-52.
4. Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2000.
Literatura uzupełniająca:
1. Berne E., W co grają ludzie?, Warszawa 1987.
2. Fischaleck F., Uczciwa kłótnia małżeńska. Jak rozwiązywać konflikty. Warszawa 1989.
3. Hartley M., Mowa ciała w pracy, Jedność, Kielce 2005.
4. Monbourquette J., Jak przebaczać. Droga poprzez dwanaście etapów przebaczenia. Kraków 1996.
5. Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów. Kraków 1992.
6. Przybysz-Zaremba M., Komunikacja szkoły z rodziną uczniów edukacji wczesnoszkolnej jako ważny filar współpracy – wybrane wymiary. W kierunku doskonalenia współpracy, [w:] Dziecko i Nauczyciel w edukacji. Relacje – działania, (red.) L. Kataryńczuk-Mania, E. Kobyłecka, Zielona Góra, 2017.
7. Wolicki M., Komunikacja interpersonalna w małżeństwie i rodzinie, „Społeczeństwo i Rodzina” 2014/2, nr 39, s. 10-24.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: