Mediacje pojednawcze i komunikacja interpersonalna w mediacjach WSR-NR-D-IK2
Treści programowe:
1. Psychologia konfliktu.
2. Istota dobrej komunikacji.
3. Zakłócenia , blokady i style komunikacji.
4. Radzenie sobie z przeszkodami w komunikacji.
5. Techniki dobrej komunikacji przydatne w sytuacjach konfliktowych.
6. Rola komunikacji niewerbalnej.
7. Procedury postępowania w sytuacjach konfliktowych.
8. Zasady i reguły w mediacji.
9. Przebieg procesu mediacyjnego.
10. Korzyści z mediacji.
11. Rola, funkcje i etyka mediatora.
12. Rodzina w mediacji – rodzaje spraw.
13. Relacje małżeńskie i rodzinne – psychologia miłości.
14. Mediator adwokatem dziecka.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - uczestnik zajęć ma wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań konfliktów;
EK_2 - zna podstawy konstruktywnego porozumiewania i komunikacji i podstawowe zasady i różnic w procedurach rozwiązywania konfliktów;
EK_3 - zna skuteczne negocjacje nastawione na współpracę a nie rywalizację, podstawy mediacji i techniki mediacyjne oraz zasady mediacji ze szczególnym uwzględnieniem mediacji rodzinnych.
Umiejętności
EK_4 - ma umiejętność diagnozowania konfliktów; budowania poprawnego kontaktu i konstruktywnego porozumiewania się oraz twórczego i efektywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych z uwzględnieniem potrzeb stron;
EK_5 - ma umiejętność rozwiązywania konfliktów rodzinnych, prowadzenia analizy i oceny konfliktu pod kątem mediacji i prowadzenia mediacji z wykorzystaniem technik mediacyjnych;
EK_6 - ma umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk, które pojawiają się w konfliktach małżeńskich i rodzinnych; świadomość swojego potencjału i ograniczeń w roli mediatora;
Kompetencje
EK_7 - jest komunikatywny wie na czym polega posługiwanie się technikami słuchania, mówienia i budowania relacji, jest opanowany, kontroluje swoje emocje, ma ostrożność w diagnozowaniu konfliktu i wyrażaniu zbyt pochopnie swoich opinii, wia jak budować kontakty i porozumienia z innymi.
ECTS:
Udział w wykładach, ćwiczeniach - 30 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 25 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do zaliczenia, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 godzin - 1 ECTS
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane poprzez zastosowanie następujących metod: wykład konwersatoryjny, praca w parach, wykład z prezentacją multimedialną, analiza tekstów, dyskusja; natomiast weryfikowane przez egzamin pisemny i projekt przebiegu mediacji.
Efekty w obszarze umiejętności i kompetencji społecznych są osiągane poprzez zastosowanie: metody sytuacyjnej, analizy tekstów, dyskusji, aplikacji wiedzy w praktyce poprzez projekt przebiegu mediacji.
Efekty w obszarze kompetencji weryfikowane przez obserwację aktywności studentów i ocenę projektu przebiegu mediacji.
Wiedza
student ma wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań konfliktów, zna podstawy konstruktywnego porozumiewania i komunikacji i podstawowe zasady i różnic w procedurach rozwiązywania konfliktów, zna skuteczne negocjacje nastawione na współpracę a nie rywalizację, podstawy mediacji i techniki mediacyjne oraz zasady mediacji ze szczególnym uwzględnieniem mediacji rodzinnych.
Umiejętności
student ma umiejętność diagnozowania konfliktów; budowania poprawnego kontaktu i konstruktywnego porozumiewania się oraz twórczego i efektywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych z uwzględnieniem potrzeb stron, ma umiejętność rozwiązywania konfliktów rodzinnych, prowadzenia analizy i oceny konfliktu pod kątem mediacji i prowadzenia mediacji z wykorzystaniem technik mediacyjnych, ma umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk, które pojawiają się w konfliktach małżeńskich i rodzinnych; świadomość swojego potencjału i ograniczeń w roli mediatora.
Kompetencje
student jest komunikatywny, wie na czym polega posługiwanie się technikami słuchania, mówienia i budowania relacji, jest opanowany, kontroluje swoje emocje, ma ostrożność w diagnozowaniu konfliktu i wyrażaniu zbyt pochopnie swoich opinii, wia jak budować kontakty i porozumienia z innymi.
Do zaliczenia wymagana jest:
obecność i aktywny udział w zajęciach, oddana praca zaliczeniowa
Literatura
Ch. W. Moor – Mediacje : praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów.
J.Gut, W.Haman – Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy.
R.Fisher,W.Ury – Dochodząc do TAK. Negocjacje bez poddawania się.
E. Gmurzyńska, R. Morek – Mediacje. Teorie i praktyka.
A. Kalisz, A.Zienkiewicz – Mediacja sądowa i pozasądowa.
A.Gójska,V Huryn –Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych.
G. Chapman – Przewodnik po relacjach małżeńskich.
L. Larsson – Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie
G.Chapman – 5 języków miłości
Marshall B. Rosenberg– Porozumienie bez przemocy. O języku serca
A. i B.Pease – Mowa ciała.
J. Mellibruda – Pułapka niewybaczonej krzywdy.
Polskie Centrum Mediacji - Kodeks etyki mediatora
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: