Interwencje kryzysowe WSR-NR-D-IK
Wiedza o pomocy państwa dla obywateli w sytuacjach kryzysowych jest podstawą do pozyskiwania pomocy w sytuacjach kryzysów życiowych. Podstawowe kompetencje zawodowe studentów nauk o rodzinie do pracy w zakresie podejmowania praktycznych działań interwencyjnych na rzecz osób i rodzin w kryzysie w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz innych zajmujących się wykonywaniem zadań pomocy społecznej i polityki prorodzinnej tworzą zwiększone szanse zatrudnienia w profesjonalnych jednostkach.
Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie: kryzysów życiowych, procesów zachodzących w ich wyniku w życiu jednostek i społeczności, metod ich diagnozowania, rodzajów interwencji kryzysowych udzielanych w różnorodnych kryzysach życiowych osobom i rodzinom, budowania lokalnego systemu wspierania osób, małżeństw i rodzin oraz społeczności dotkniętymi sytuacjami kryzysowymi.
Przygotowanie studentów do nabycia kompetencji zawodowych w zakresie przygotowywania pracy w zakresie zapoznania się z literaturą interwencji kryzysowej, stawiania diagnozy, samodzielnej analizy kryzysów życiowych osób indywidualnych i rodzin, analizy dotychczasowych form rozwiązywania kryzysów klienta oraz prognozy działań w zakresie profesjonalnego udzielania pomocy.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - Posiada usystematyzowaną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia życia małżeńskiego i rodzinnego.
EK_2 - Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności:
EK_3 - Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowaniu działalności na rzecz rodziny, dostrzega dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego.
EK_4 - Posiada rozwiniętą umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie; przygotowywania diagnozy i prognozy w procesie terapeutycznym; opracowywania strategii rozwiązywania kryzysów i organizowania poradnictwa małżeńsko-rodzinnego.
Kompetencje:
EK_5 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
EK-6 - Posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny, moralny i profesjonalny, przy identyfikowaniu i rozstrzyganiu dylematów związanych z wykonywaniem zawodu w zakresie specjalisty pracy z rodziną, doradcy rodzinnego.
ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 15 godzin
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 15 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 25 godzin
Konsultacje - 5 godzin.
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Metody: wykład konwersatoryjny, analiza przypadków, SWOT, prezentacja materiałów multimedialnych oraz ekspozycja literatury.
Kryteria oceniania - aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz napisanie pracy zaliczeniowej - analizy przypadku osoby lub rodziny w kryzysie.
Ocena pracy:
Na ocenę 2 - student nie posiada adekwatnej wiedzy ani kompetencji w wymaganym zakresie napisania pracy, z brakiem odniesień do literatury przedmiotu, z niepełną diagnozą, analizą dotychczasowych form poszukiwania rozwiązań kryzysu i nieadekwatną prognozą rozwiązania kryzysu;
na ocenę 3 - student wykazuje posiadanie wiedzy i kompetencji do napisania pracy w wymaganym zakresie na poziomie podstawowym, z ograniczeniem do skróconej diagnozy kryzysu, z niepełnym przedstawieniem dotychczasowych form pomocy oraz niepełnym przedstawieniem możliwych form wsparcia i rozwiązania kryzysu;
na ocenę 4 - student wykazuje posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie analizy przypadku na poziomie zadowalającym, z uwzględnieniem opisu kryzysu w literaturze przedmiotu, z podaniem diagnozy kryzysu, form udzielanej pomocy oraz własnej interpretacji diagnozy i prognozy;
na ocenę 5 - student wykazuje posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji do napisania pracy w zakresie analizy przypadku w sposób pełny, wyczerpujący, z uwzględnieniem wszystkich zasad pisania prac zaliczeniowych oraz z pełną diagnozą i prognozą działań wspierających i interwencyjnych, rozwiązujących opisywany kryzys, z uwzględnieniem form interwencji terapeutycznych w odpowiednio wybranych instytucjach.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: test, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach.
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów.
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
- Akerman R. J., Pickering S. E. "Zanim będzie za późno. Przemoc i kontrola w rodzinie", Gdańsk 2002.
- Anthony T. Mitchel. "Dlaczego? Czyli samobójstwo i inne zagrożenia wieku dorastania", Warszawa 1994.
- Bradshaw John -"Przegląd - kryzys" w: "Zrozumieć rodzinę", Warszawa 1994, s. 11-36.
- Bradshaw John -"Prześladowani" w: "Zrozumieć rodzinę", IPZiT, Warszawa 1994, s. 140-172.
- Corey Marianne S., Corey Gerald "Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej", Warszawa 1995.
- Downs Alan "Jak przezwyciężyć życiowy kryzys", Gdańsk 2004.
-"Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka" Nr 1/ 2002, Wykorzystywanie seksualne dzieci (1), kwartalnik, wyd. Fundacja Dzieci Niczyje.
- Jacyniak Aleksander, Płużek Zenomena "Świat ludzkich kryzysów", Kraków 1996.
- Janukowicz Barbara "Człowiek współczesny wobec zjawiska śmierci i umierania"w: "Psycholodzy chrześcijańscy wobec problemów człowieka", red. Hinc Mateusz Roman, Jaworski Romuald, Płock 2005, s. 179-198.
- Kamińska-Buśko Bożenna "Zapobieganie uzależnieniom uczniów", Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1997.
- Nocuń A. W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej: porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Katowice 1998.
- Wierzbicka B., Projekt Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Augustowie, praca napisana pod kierunkiem dr J. Staręgi-Piasek na seminarium: Lokalne projekty rozwiązania problemów społecznych w ramach Podyplomowego Studium Organizacji Pomocy Społecznej, UW, Wydział Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: