Elementy teorii organizacji pracy asystenta rodzinnego WSR-NR-D-ETOZ2
1. Podstawowe nurty w teorii organizacji. Pojęcie i istota organizacji.
2. Funkcje, cechy i zasady organizacji.
3. Organizacja pracy asystenta rodziny i zakres obowiązków.
4. Proces planowania i proces decyzyjny (podejmowanie decyzji).
5. Przywództwo w organizacji. Motywowanie i kierowanie ludźmi.
6. Kontrolowanie i ocena efektywności działania asystenta rodziny.
7. Typowe struktury organizacyjne w jednostkach pomocy społecznej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 – student charakteryzuje teoretyczne podstawy organizacji pracy asystenta rodziny oraz wskazuje podstawowy zakres jego obowiązków;
EK_2 – student opisuje funkcje, cechy i zasady organizacji.
EK_3 – student ma podstawową wiedzę o procesach planowania, decydowania, motywowania, przewodzenia, kontrolowania w pracy asystenta rodziny.
Umiejętności:
EK_4 – student posługuje się podstawowymi ujęciami teorii organizacji w celu analizowania ich zastosowania w pracy asystenta rodziny.
EK_5 – student potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez asystenta różnych procesów organizowania pracy.
EK_6 – student posiada umiejętność wyjaśniania zasad tworzenia struktur organizacyjnych w jednostkach zajmujących się wsparciem rodziny.
Kompetencje społeczne:
EK_7 – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.
EK_8 – student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej dla profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie.
ECTS:
udział w wykładach: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium: 10 godz.
lektura literatury przedmiotu: 5 godz.
Suma godzin: 30 [30(25) godz. = 1 ECTS]
Liczba ECTS: 1
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować teoretycznych podstaw organizacji pracy asystenta rodziny oraz wskazać podstawowego zakresu jego obowiązków oraz nie potrafi opisać funkcji, cech i zasad organizacji oraz podstawowych procesów organizowania.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje teoretyczne podstawy organizacji pracy asystenta rodziny oraz wskazuje podstawowy zakres jego obowiązków oraz w ograniczonym stopniu potrafi opisać funkcje, cechy i zasady organizacji oraz podstawowe procesy organizowania.
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje teoretyczne podstawy organizacji pracy asystenta rodziny oraz wskazuje podstawowy zakres jego obowiązków oraz potrafi ogólnie opisać funkcje, cechy i zasady organizacji oraz podstawowe procesy organizowania.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje teoretyczne podstawy organizacji pracy asystenta rodziny oraz wskazuje podstawowy zakres jego obowiązków oraz potrafi szczegółowo opisać funkcje, cechy i zasady organizacji oraz w pełnym zakresie charakteryzuje podstawowe procesy organizowania.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teorii organizacji w celu analizowania ich zastosowania w pracy asystenta rodziny; nie potrafi analizować i prezentować zastosowanie przez asystenta różnych procesów organizowania pracy; nie posiada umiejętności wyjaśniania zasad tworzenia struktur organizacyjnych w jednostkach zajmujących się wsparciem rodziny.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posługuje się podstawowymi ujęciami teorii organizacji w celu analizowania ich zastosowania w pracy asystenta rodziny; w niepełnym zakresie analizuje i prezentuje zastosowanie przez asystenta różnych procesów organizowania pracy; częściowo wykazuje umiejętność wyjaśniania zasad tworzenia struktur organizacyjnych w jednostkach zajmujących się wsparciem rodziny.
Ocena 4 (db) – student poprawnie posługuje się podstawowymi ujęciami teorii organizacji w celu analizowania ich zastosowania w pracy asystenta rodziny; ogólnie analizuje i prezentuje zastosowanie przez asystenta różnych procesów organizowania pracy; wykazuje umiejętność wyjaśniania zasad tworzenia struktur organizacyjnych w jednostkach zajmujących się wsparciem rodziny.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni doskonale posługuje się podstawowymi ujęciami teorii organizacji w celu analizowania ich zastosowania w pracy asystenta rodziny; szczegółowo analizuje i prezentuje zastosowanie przez asystenta różnych procesów organizowania pracy; wykazuje umiejętność dokładnego wyjaśniania zasad tworzenia struktur organizacyjnych w jednostkach zajmujących się wsparciem rodziny.
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby podejmowania działań na rzecz rodziny, student nie docenia roli współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie w pełnym zakresie docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student w pełni docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. ocena z kolokwium.
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium
Efekty umiejętności (EK 4-6):
metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody problemowe i sytuacyjne
weryfikacja – kolokwium, obserwacja pracy studenta
Efekty kompetencji (EK 7-8):
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu, metody problemowe i sytuacyjne, wykład konwersatoryjny
weryfikacja – obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna
Praktyki zawodowe
-
Literatura
I. Podstawowa
- M. Bielski, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2004.
- Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011.
- A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014.
- Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011.
- Współczesne problemy organizacji i zarządzania, K. Ziemniewicz (red.), AE, Poznań 2006.
II. Uzupełniająca:
- R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. PWN, Warszawa 2005.
- J. Kisielnicki, Zarządzanie organizacją, WSHiP, Warszawa 2005.
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: