Etyka powołania rodzicielskiego WSR-NR-D-EPR
Przedmiot omawia podstawowe oraz partykularne (specyficzne) problemy etyczne, pojawiające się w kontekście realizacji powołania rodzicielskiego, tj. w aspekcie dążenia do bycia dobrą (kochającą się) rodziną.
Z punktu widzenia antropologii chrześcijańskiej, całość działań rodzicielskich powinna być oświetlona zasadą etyczną (teologicznomoralną), która wynika z teologicznego, jak też charyzmatycznego, czyli sakramentalnego charakteru powołania małżeńskiego.
Dalszym celem przedmiotu jest uwolnienie świadomości studenta od zacieśnienia subiektywistycznego, indywidualistycznego, pragmatycznego i innych tego typu zafałszowań (ograniczeń i redukcji), które pojawiają się dzisiaj w społeczeństwie na temat rodzicielstwa.
Treści programowe:
1. Bóg stwórca życia i wzorem ojcostwa.
2. Uniwersalna wartość ojcostwa.
3. Wartość macierzyństwa.
4. Rodzicielstwo jako powołanie do przekazywania życia z miłości.
5. Istota odpowiedzialności rodzicielskiej; godność aktu małżeńskiego.
6. Rodzina jako uniwersalny mikroświat dziecka.
7. Rodzicielstwo a wychowanie (rola dziadków).
8. Problematyka adopcji dziecka (prenatalna).
9. Rodzicielstwo a tożsamość seksualna i płeć dziecka (płeć psychologiczna a gender).
10. Zjawisko przemocy w rodzinie (elementy prawne).
11. Przyczyny odrzucenia daru życia i miłości w rodzinie (osamotnienie dziecka).
12. Emocje w ciąży (poród i profilaktyka zdrowia reprodukcyjnego).
13. Matka zastępcza. Zamach na etos rodzicielstwa (kwestia społecznej odpowiedzialności za dobro rodziny).
14. Zjawisko bezdzietności - dzisiaj.
15. Być dobrym (odpowiedzialnym) rodzicem, podsumowanie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - Student zna i rozumie wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
EK_2 - Student potrafi w sposób klarowny, precyzyjny i spójny prezentować i wyjaśniać w mowie i na piśmie tematy z zakresu nauk o rodzinie, w sposób dostosowany do przygotowania osób oraz grup odbiorców.
Kompetencje:
EK_3 - Student jest wrażliwy na problemy edukacji w zakresie przygotowania do życia w małżeństwie i rodzinie.
EK_4 - Jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie.
W podsumowaniu: wykład ma dostarczyć wiedzy na temat sensu ludzkiego rodzicielstwa; jego szczegółowych zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych, oraz metod ich przezwyciężania. Jak np. w przypadku antyrodzinnej polityki państwa oraz gdy chodzi o zaniedbania w pracy nad cnotami moralnymi.
Student ma możliwość zdobyć umiejętność rozumienia tego, co może być w konkretnej sytuacji powodem anty-rodzicielskich postaw.
Dzięki podejmowanym dyskusjom i lekturom student powinien posiąść sprawność uzasadnionej wypowiedzi na poruszone tematy.
2 punkty ECTS.
30 godz. - udział w zajęciach wykładowych - 1 punkt.
30 godz. - przygotowanie samodzielne do egz. (plus eseje)- 1 punkt.
Kryteria oceniania
Kryteria stopniowania oceny:
Ocena 2: Nieobecność na wykładach, brak wiedzy o rodzicielskiej miłości widzianej w kontekście antropologii teologicznej oraz znajomości podstawowych dokumentów Kościoła katolickiego, odnoszących się do zagadnień przedmiotowych (egz. ustny); brak opublikowanego eseju na platformie e-learningu.
Ocena 3: Obecność na zajęciach, posiadanie podstawowej wiedzy o relacjach powołania rodzicielskiego w kontekście antropologii teologicznej (egz. ustny); wykazanie wrażliwości etycznej w zakresie problematyki powołania rodzicielskiego (na bazie eseju).
Ocena 4: Aktywna obecność na wykładach, zaprezentowanie w kontekście antropologii teologicznej adekwatnej wiedzy z etyki rodzicielskiej (egz. ustny), posiadanie umiejętności co do aplikacji dokumentów Magisterium Kościoła katolickiego w konkretnych sytuacjach, tj. w ramach oceny poszczególnych czynów rodzicielskich (eseje na e-learningu).
Ocena 5: Aktywna obecność na wykładach, bardzo dobra znajomość elementów i zasad powołania do rodzicielstwa (antropologia teologiczna), biegłość i adekwatna wrażliwość w analizie teologicznomoralnej postaw rodzicielskich (egz. i eseje na e-laerningu).
Formy zaliczenia przedmiotu:
1) Aktywność na zajęciach.
2) Opublikowanie eseju na platformie e-laerningu.
3) Zdanie egz. ustnego (końcowego).
Kryterium procentowe oceny końcowej:
40 % - egz. ustny.
30% - zaangażowanie się w zajęcia wykładowe.
30% - napisanie eseju.
Minimum zaliczeniowe - <65 % itp.
Literatura
1. Paweł VI, Encyklika o etycznych zasadach przekazywania życia (Humanae Vitae).
2. Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.
3. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.
4. Papieska Rada ds. Rodziny, Rodzina a ludzka prokreacja, Warszawa 2008.
5. Instytut Nauk o Rodzinie KUL, Naturalne planowanie rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych (praca zborowa), Lublin 2008.
6. K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
7. J. Pulikowski, Warto żyć zgodnie z naturą, Wrocław 1994.
8. J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, T. 1-3, Lublin 2014.
9. Z. Dąbrowska, Ojcostwo jako wartość: studium empiryczne, "Małżeństwo i Rodzina ", 4 (2003), s. 3-13.
10. A. Maciarz, Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych. Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: