Edukacja domowa WSR-NR-D-ED2
Rodzina jest wobec Państwa „instytucją” bardziej pierwotną i w tym kontekście jego roszczenia do uzurpowania sobie prawa do ustalania „zakresu władzy rodzicielskiej” brzmią buńczucznie i niepoważnie. Rodzina jest instytucją najgłębiej ingerującą w osobiste życie człowieka. Wkraczanie Państwa w sferę wolności człowieka (również edukacyjnej) prowadzi do powstawania „państwa nadmiernie opiekuńczego”.
Treści programowe:
1. Edukacja domowa a prawa międzynarodowe.
2. Legalność edukacji domowej w innych krajach.
3. Edukacja domowa w Polsce. Historia i teraźniejszość.
4. Prawo edukacyjnego wyboru a polskie prawo.
5. Zadanie szkoły.
6. Uchwały prawne.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
EK_2 - zna podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym
EK_3 - zna podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
EK_4 - zna elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
EK_5 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych
EK_6 - potrafi dokonywać samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Kompetencje:
EK_7 - rozumie świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
EK_8 - rozumie świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego),
ECTS:
Udział w wykładach i ćwiczeniach - 30 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 25 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 godzin - 1 ECTS
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Wiedza:
student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; zna podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym; zna podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach; zna elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
Umiejętności:
student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych; potrafi dokonywać samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Kompetencje:
student rozumie świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna, przygotowanie eseju, referatu,
Literatura
1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, 1948 r.
2. Konwencja o Prawach Dziecka, 1989 r., ratyfikowana przez Polskę w 1991 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: