Dydaktyka ogólna WSR-NR-D-DY1
Treści merytoryczne:
1. Etymologia, geneza i znaczenie nazwy "dydaktyka".
2. Przedmiot i zadania dydaktyki.
3. Systemy dydaktyczne.
4. Model szkoły wychowującej w posoborowym nauczaniu Kościoła.
5. Założenia i stan prawny reformy systemu edukacji w Polsce.
6. Zasady nauczania i uczenia się.
7. Metody nauczania i uczenia się.
8. Formy organizacyjne kształcenia.
9. Środki dydaktyczne.
10. Niepowodzenia szkolne.
11. Nauczyciel - jego zadania dydaktyczno-wychowawcze oraz kwalifikacje.
12. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej.
13. Edukacja w krajach Unii Europejskiej.
14. Szkolnictwo w USA.
15. Problemowe zachowania uczniów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_1 - zna podstawy dydaktyczne i systemy dydaktyczne,
EK_2 - zna model szkoły wychowującej w posoborowym nauczaniu Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_3 - potrafi porządkować podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu teorii nauczania i uczenia się,
EK_4 - potrafi studiować literaturę podstawową i uzupełniającą oraz potrafi łączyć wiedzy teoretyczną z doświadczeniami szkolnymi,
EK_5 - potrafi kształtować ogólne umiejętności dydaktyczne, przekazuje wiedzę oraz potrafi aktywizować uczniów.
KOMPETENCJE:
EK_ 6 - rozumie cel pracy w zespole, wykazuje odpowiedzialność za wynik pracy grupy.
ECTS:
Udział w wykładach - 15 godzin
Udział w ćwiczeniach – 15 godzin
Przygotowanie się do kolokwium – 15 godzin,
Przygotowanie konspektu - 15 godzin
Samodzielna lektura literatury przedmiotu – 15 godzin
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. Napisanie konspektu
WIEDZA: student zna podstawy dydaktyczne i systemy dydaktyczne, zna model szkoły wychowującej w posoborowym nauczaniu Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi porządkować podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu teorii nauczania i uczenia się, potrafi studiować literaturę podstawową i uzupełniającą oraz potrafi łączyć wiedzy teoretyczną z doświadczeniami szkolnymi, potrafi kształtować ogólne umiejętności dydaktyczne, przekazuje wiedzę oraz potrafi aktywizować uczniów.
KOMPETENCJE: rozumie cel pracy w zespole, wykazuje odpowiedzialność za wynik pracy grupy.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - kolokwium, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
R. M. Gagné, L. J. Briggs, Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992;
K. Konarzewski (Red.), Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 1998;
K. Kruszewski (Red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1998;
Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996;
A. Nalaskowski, Niepokój o szkołę, Kraków 1995;
J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1998;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: