Źródła konfliktu i drogi pojednania – ujęcie teologiczne WSR-NR-D-DU2
Treści programowe
1. Pierwotna harmonia - przyjąć siebie jako dar i zaakceptować jego ograniczoność
2. Upadek - cofnięcie akceptacji własnego początku
3. Misterium iniquitatis (Świat kłamstwa; Negacja zależności; Odrzucenie Daru; Cierpienie Boga; Kto zwycięży?)
4. Tajemnica pojednania się z Bogiem («Nowy początek» - dzieło Chrystusa; «Nowy początek» - „nowe narodziny” człowieka)
5. Osobiste przyjęcie daru pojednania - „pojednanie z sobą”
6. Pojednanie w rodzinie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - zna elementarną terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny.
EK_2 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań
EK_3 - posiada rozszerzoną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
Umiejętności:
EK_4 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny
EK_5 - posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Kompetencje:
EK_6 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny;
EK_7 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki
OPIS ECTS
udział w zajęciach - 15 godzin
przygotowanie do zajęć - 5 godzin
wykonywanie zadań na e-learningu -10 godzin
SUMA GODZIN 30 (30 : 30 = 1)
LICZBA ECTS - 1
Kryteria oceniania
Wiedza:
na ocenę 2 - student nie posiada adekwatnej wiedzy ani kompetencji w wymaganym zakresie, nie zna podstawowej terminologii używanej w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, nie ma pogłębionej i uporządkowanej wiedzy interdyscyplinarnej na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, nie posiada rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
na ocenę 3 - student posiada adekwatną wiedzę w wymaganym zakresie, zna podstawową terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, nie ma pogłębionej i uporządkowanej wiedzy interdyscyplinarnej na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, nie posiada rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
na ocenę 4 - student posiada adekwatną wiedzę w wymaganym zakresie, zna podstawową terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, nie posiada rozszerzonej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
na ocenę 5 - student posiada adekwatną wiedzę w wymaganym zakresie, zna podstawową terminologię używaną w teologii, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną na temat małżeństwa i rodziny, z uwzględnieniem aspektów filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań rozwoju człowieka, posiada rozszerzoną wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
ocena 2 - nie posiada umiejętności rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz nie rozumie sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, nie posiada pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji.
ocena 3 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, nie posiada pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji.
ocena 4 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł, nie umie proponować rozwiązań konfliktów w procesie mediacji.
ocena 5 - posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne oraz rozumie sakralny i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny, posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł, umie proponować rozwiązania konfliktów w procesie mediacji.
Kompetencje:
ocena 2 - nie posiada pogłębionego przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; nie dostrzega i nie formułuje problemów moralnych i nie podejmuje dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.
ocena 3 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i nie podejmuje dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.
ocena 4 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i podejmuje dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.
ocena 5 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i podejmuje dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem;
2. zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu.
3. ocena końcowa jako średnia wszystkich ocen za poszczególne zadania (testy).
Metody realizacji i weryfikacji:
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjno-konwersatoryjny prezentacja multimedialna i dyskusja, indywidualna lektura literatury przedmiotu;
weryfikacja: na e-learningu sprawdzenie indywidualnych zadań i testów (test wielokrotnego wyboru /MCQ/, test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/, test T/N, test uzupełniania odpowiedzi);
Efekty umiejętności (EK 3):
metody dydaktyczne – praca z tekstem,
weryfikacja - bieżąca informacja zwrotna sprawdzenie przesłanych testów i zadań, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 4):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Katechizm Kościoła Katolickiego, Watykan 1992, n. 1846-1876.
Jan Paweł II, Adhortacja Apostolska "Reconciliatio et paenitentia"(1984).
Jan Paweł II, Wybór podstawowy i konkretne postępowanie, w: Veritatis splendor (1993) n. 65-70.
H. Langkammer, Grzech, w: Słownik biblijny, Katowice 1989, s. 65
A. Marcol, Pokuta i sakrament Pokuty, Opole 1992, s. 53.
Olejnik S., Odrzucenie daru i zobowiązującego wezwania Bożego - grzech, w: Teologia moralna, t. 3, Warszawa 1988, s. 186-262.
Pastuszko M. , Sakrament pokuty i pojednania, Kielce 1999.
Witek S., „Tajemnica nieprawości” i nawrócenie człowieka, w: Sakrament Pojednania, Poznań-Warszawa 1979, s. 21-53.
Wolski K., Jana Pawła II wyjaśnienie „misterium iniquitatis”, w: Kościół. Rodzina. Życie. red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Warszawa 2011, s. 193-200.
Wolski K., Pojednanie się z Bogiem "początku" FC 3 (Zmierenie s Bohom „pociatku” FC 3), [w:] Medzinárodná vedecká konferencia „Familiaris consortio – nádej pre súčasnú rodinu”, Bratislava 2012, s.106-114.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: