Teologia duchowości WSR-NR-D-DU1
Treści programowe:
1.Teologia życia duchowego jako dyscyplina teologiczna
2.Człowiek – podmiotem życia duchowego
3.Powszechne powołanie do świętości (czym jest świętość, dlaczego powinniśmy dążyć do jej realizacji).
4.Nadprzyrodzone wyposażenie chrześcijanina
5.Doświadczenie duchowe
6.Życie modlitewne
7.Rozwój życia duchowego
8.Etapy rozwoju życia duchowego: oczyszczenie. oświecenie, zjednoczenie .
9.Walka duchowa jako droga do świętości. Rozeznawanie duchów.
10.Zarys duchowości małżeńskiej według Jana Pawła II.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą, katolickiej teologii życia duchowego.
EK_2 - student charakteryzuje wybrane teologiczne koncepcje człowieka, stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
EK_3 - student objaśnia etapy rozwoju człowieka w aspekcie religijnym.
Umiejętności:
EK_4 - student potrafi, zastosować chrześcijańskie zasady etyczne i powiązać je z rozwojem duchowym człowieka
EK_5 student potrafi opracowywać zagadnienia dotyczące problemów duchowych i religijnych członków rodziny.
Kompetencje:
EK_6 - student ma świadomość konieczności troski o osobisty rozwój religijno-duchowy.
ECTS:
udział w wykładach - 15
przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 10
wykonywanie zadań na e-learningu -10
SUMA GODZIN 35 (35/30(25) = 1)
LICZBA ECTS - 1
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zidentyfikować elementarnej terminologii dotyczącej katolickiej teologii życia duchowego, ani scharakteryzować wybranych teologicznych koncepcji człowieka a także nie potrafi objaśnić etapów jego rozwoju w aspekcie religijnym co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą katolickiej teologii życia duchowego, oraz niedokładnie charakteryzuje wybrane teologiczne koncepcje człowieka a także etapy jego rozwoju w aspekcie religijnym co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 4 (db) – student poprawnie identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą katolickiej teologii życia duchowego oraz poprawnie charakteryzuje wybrane teologiczne koncepcje człowieka a także etapy jego rozwoju w aspekcie religijnym co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą katolickiej teologii życia duchowego, oraz dokładnie charakteryzuje wybrane teologiczne koncepcje człowieka a także etapy jego rozwoju w aspekcie religijnym co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Umiejętności (EK 4-5):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zastosować chrześcijańskich zasad etycznych i powiązać je z rozwojem duchowym człowieka ani nie potrafi opracowywać zagadnień dotyczących problemów duchowych i religijnych członków rodziny, co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi zastosować chrześcijańskie zasady etyczne i powiązać je z rozwojem duchowym człowieka oraz niedokładnie opracowuje zagadnienia dotyczące problemów duchowych i religijnych członków rodziny, co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi zastosować chrześcijańskie zasady etyczne i powiązać je z rozwojem duchowym człowieka oraz poprawnie opracowuje zagadnienia dotyczące problemów duchowych i religijnych członków rodziny, co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie potrafi zastosować chrześcijańskie zasady etyczne i powiązać je z rozwojem duchowym człowieka oraz dokładnie opracowuje zagadnienia dotyczące problemów duchowych i religijnych członków rodziny, co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Kompetencje społeczne (EK 6):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest przekonany o konieczności troski o osobisty rozwój religijno-duchowy, nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć i dyskusji i to ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest przekonany o konieczności troski o osobisty rozwój religijno-duchowy, rzadko angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć i dyskusji i to ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach..
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i znaczenie konieczności troski o osobisty rozwój religijno-duchowy, oraz angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i znaczenie konieczności troski o osobisty rozwój religijno-duchowy, oraz bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne, które rzetelnie opisuje w opracowaniach.
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem;
2. zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu.
3. ocena końcowa jako średnia wszystkich ocen za poszczególne zadania (testy).
Metody realizacji i weryfikacji:
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjno-konwersatoryjny prezentacja multimedialna i dyskusja, indywidualna lektura literatury przedmiotu;
weryfikacja: na e-learningu sprawdzenie indywidualnych zadań i testów (test wielokrotnego wyboru /MCQ/, test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/, test T/N, test uzupełniania odpowiedzi);
Efekty umiejętności (EK 4-5):
metody dydaktyczne – praca z tekstem,
weryfikacja - bieżąca informacja zwrotna sprawdzenie przesłanych testów i zadań, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Katechizm Kościoła Katolickiego.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986
Chmielewski M., Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 2001.
Chmielewski M., Vademecum duchowości katolickiej, 101 pytań o życie duchowe, Lublin 2004.
Duchowość chrześcijańska, Kolekcja Communio t. 10, Pallottinum 1995.
Garrigou-Lagrange R. OP, Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998;
Leksykon duchowości katolickiej, red. Chmielewski M, Lublin-Kraków 2002.
Pinckaers S. T. OP, Życie duchowe chrześcijanina według św. Pawła i św. Tomasza z Akwinu, Pallotinum 1998;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: