Diagnostyka środowiska społecznego WSR-NR-D-DSS
Treści programowe:
1. Tok postępowania celowościowego w konstruowaniu diagnozy
2. Planowanie działania i postulowanie w procesie diagnozy
3. Analizowanie przyczyn diagnozowanych problemów
4. Precyzyjne nazywanie problemów społecznych
5. Definiowanie zjawisk wieloaspektowych
6. Rola wskaźników w definicjach operacyjnych
7. Stawianie hipotez w zakresie postulowanych stanów rzeczy
8. Testowanie hipotez
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza:
EK_1 student zna etapy stawiania dobrej diagnozy i warunki, jakie powinna spełniać dobra diagnoza,
EK_2 student rozróżnia kategorie nazw oraz podstawowe typy definicji,
EK_3 student rozumie różnicę pomiędzy konceptualizacją i operacjonalizacją pojęcia oraz etapy budowania definicji operacyjnej,
EK_4 student rozumie różnicę pomiędzy pytaniem badawczym i hipotezą, zna podstawowe sposoby testowania hipotez
Efekty kształcenia – umiejętności:
EK_5 student analizuje znaczenia pojęć, precyzyjnie definiuje pojęcia,
EK_6 student konceptualizuje i operacjonalizuje pojęcia, przygotowuje pomiar wybranego pojęcia i zjawiska społecznego,
EK_7 student poprawnie stawia pytania badawcze, konstruuje i testuje hipotezy
Efekty kształcenia – kompetencje:
EK_8 student zachowuje ostrożność i krytycyzm wobec stawiania uproszczonych i niejednoznacznych diagnoz,
EK_9 student zachowuje interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów społecznych
EK_10 potrafi pracować w grupie
Opis punktów ECTS:
15 godzin wykładowych
15 godzin pracy w grupach (wykonywania ćwiczeń z zajęć)
30 godzin pracy przygotowania do kolejnych zajęć przez zapoznanie się z lekturami
Łącznie: 30 godzin Razem 2 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-4):
Brak zaliczenia – student nie zna etapów stawiania dobrej diagnozy ani warunków, jakie powinna spełniać dobra diagnoza; nie rozróżnia kategorii nazw oraz podstawowych typów definicji; nie rozumie różnic pomiędzy konceptualizacją i operacjonalizacją pojęcia oraz etapów budowania definicji operacyjnej; nie rozumie różnic pomiędzy pytaniem badawczym i hipotezą, nie zna podstawowe sposoby testowania hipotez. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje mniej niż 60% punktów.
Zaliczenie – student zna etapy stawiania dobrej diagnozy i warunki, jakie powinna spełniać dobra diagnoza; rozróżnia kategorie nazw oraz podstawowe typy definicji; rozumie różnice pomiędzy konceptualizacją i operacjonalizacją pojęcia oraz etapy budowania definicji operacyjnej; rozumie różnice pomiędzy pytaniem badawczym i hipotezą, zna podstawowe sposoby testowania hipotez. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje 60% punktów lub więcej.
Umiejętności (EK 5-7):
Brak zaliczenia – student nie potrafi poprawnie przeanalizować znaczenia pojęć ani precyzyjnie zdefiniować pojęć; nie konceptualizuje i nie operacjonalizuje pojęcia, dobierając do nich nieadekwatne wskaźniki; nie umie przygotować pomiaru wybranego pojęcia i zjawiska społecznego; niepoprawnie stawia pytania badawcze, błędnie konstruuje i testuje hipotezy. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje mniej niż 60% punktów.
Zaliczenie – student analizuje znaczenia pojęć, precyzyjnie definiuje pojęcia, konceptualizuje i operacjonalizuje pojęcia, dobierając do nich adekwatne wskaźniki, przygotowuje pomiar wybranego pojęcia i zjawiska społecznego, poprawnie stawia pytania badawcze, konstruuje i testuje hipotezy. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje 60% punktów lub więcej.
Kompetencje społeczne (EK 8-10):
Brak zaliczenia – student jest bezkrytyczny wobec uproszczonych i niejednoznacznych diagnoz; nie zachowuje interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów społecznych; nie potrafi pracować w grupie. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje mniej niż 60% punktów.
Zaliczenie – student zachowuje ostrożność i krytycyzm wobec stawiania uproszczonych i niejednoznacznych diagnoz; zachowuje interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów społecznych; potrafi pracować w grupie. Z testów i prac na zajęciach uzyskuje 60% punktów lub więcej.
Wymogi zaliczenia:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach – dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność, każda kolejna musi być uzupełniona poprzez analizę i streszczenie lektury odpowiadającej zakresowi materiału omówionego na opuszczonych zajęciach
2. Realizacja zadanych prac grupowych podczas zajęć.
3. Do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie przynajmniej 60% punktów.
Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty wiedzy:
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, analiza przypadku, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena prac własnych na zajęciach, ocena pracy grupowej.
Efekty umiejętności:
metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, metody problemowe, analiza przypadku, praca w grupach
weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena prac własnych na zajęciach, ocena pracy grupowej.
Efekty kompetencji społecznych:
metoda dydaktyczna – praca w grupach, analiza tekstu, dyskusja problemowa
weryfikacja – obserwacja pracy studenta, ocena aktywności i postawy studenta w czasie zajęć, argumentacja poglądów i postaw podczas zajęć, ocena pracy grupowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Podgórecki, Tok postępowania celowościowego, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski [red.], Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.
K. Ajdukiewicz, Logika Pragmatyczna, Warszawa 1965.
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 2005.
C. G. Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, Warszawa 2001.
W.J. Paluchowski, Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Winiarski M,. Rodzina - szkoła - środowisko lokalne, Warszawa 2000.
Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: