Bioetyka - podstawy WSR-NR-D-BIO1
Treści merytoryczne: Chodzi o to, iż bioetyka jest nauką, która w swym przedmiocie materialnym zajmuje się ingerencjami w życie ludzkie, które dokonywane są w aspekcie funkcjonowania prawa, kultury, cywilizacji, godności człowieka, jego powołania itp. Dziś jednak definicję bioetyki (jej zakres i cel) sprowadza się do metodologicznej analizy ingerencji biotechnologicznych, które są uskutecznianie w medycynie. Ważne zatem jest, aby student został wprowadzony w powyższą problematykę w kontekście pozytywów i zagrożeń takich ingerencji. Ma się tutaj na myśli aspekty oceny normatywnej, bazującej na antropologii katolickiej, która bierze w szczególną ochronę życie w rodzinie ludzkiej, jako jedną z najwyższych wartości.
Treści szczegółowe:
1. Bioetyka jako dziedzina naukowa.
2. Wewnętrzny charakter etyki w stosunku do nauki.
3. Kompetencje nauczycielskie Kościoła w bioetyce.
4. Demokracja a status prawny embrionu ludzkiego.
5. Zło etyczne zabójstwa (przestępstwo ekologiczne).
6. Zło etyczne samobójstwa.
7. Aborcja i jej konsekwencje.
8. Klonowanie reprodukcyjne i terapeutyczne (komórki macierzyste).
9. Obiekcja sumienia.
10. Eugenika: nowe formy ataku na życie ludzkie.
11. Inżynieria genetyczna: niebezpieczne eksperymenty dokonywanie na podmiocie ludzkim.
12. Transplantacja narządów unaczynionych "ex vivo" i "ex mortuo".
13. Kontrowersje w transplantacji: definicja śmierci człowieka i metody jej stwierdzania (kwestia zgody domniemanej) itp.
14. Ocena sztucznego zapłodnienia kobiety (problem badań prenatalnych oraz przedimplantacyjnych manipulacji).
15. Kwestia stosowania kary śmierci dzisiaj (prawo do wojny sprawiedliwej i uzasadnionej obrony).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - Posiada uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm bioetycznych, obowiązujących w życiu małżeńskim, rodzinnym i społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia.
EK_2 - Zna bioetyczną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym, w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
Umiejętności:
EK_3 - Posiada pogłębioną sprawność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania bioetycznych informacji (dotyczących zagadnień bioetyki rodziny).
Kompetencje społeczne:
EK_4 - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz ochrony małżeństwa i rodziny w środowisku społecznym, eklezjalnym i w polityce;
EK_5 - Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych na rzecz małżeństwa i rodziny;
EK_6 - Angażuje się we współpracę z innymi podmiotami w obronie praw rodziny i małżeństwa.
ECTS: 2.
30 godzin: udział w wykładach - 1 ECTS
30 godzi: przygotowanie się do kolokwium - 1 ECTS
Kryteria oceniania
Formy zaliczania:
1. Kolokwium końcowe (ustne): ocena studenta pod kątem wiedzy i kompetencji.
2. Aktywność na wykładach (podejmowanie dyskusji i zadawanie pytań profesorowi); ocenianie tzw. ciągłe pod kątem umiejętności.
3. Opublikowanie na platformie e-learningu pisemnych prac (esejów); ocenianie ich pod kątem wrażliwości etycznej studenta co do omawianej problematyki; kompetencje.
Kryteria co do stopniowania oceny:
Ocena 2. student nie był na wykładach, nie napisał eseju; nie był na kolokwium lub wykazał na nim brak adekwatnej wiedzy i kompetencji w omawianym zakresie zagadnień z bioetyki.
Ocena 3: student uczestniczył na zajęciach w ustalonych kryteriach; wykazał na kolokwium ustnym posiadanie podstawowej terminologicznej wiedzy z norm bioetycznych, mających zastosowanie w życiu małżeńskim i rodzinnym; napisał przynajmniej jeden esej, w którym także wykazał swoją wrażliwość etyczną we wspomnianym zakresie.
Ocena 4: Student chodził na zajęcia i był na nich aktywny (brał udział w dyskusji dydaktycznej); wykazał na kolokwium ustnym posiadanie adekwatnej wiedzy z zasad bioetycznych dotyczących życia małżeńskiego i rodzinnego, napisał przynajmniej dwa eseje - wykazując merytoryczną wiedzę, ale i swoją wrażliwość etyczną wobec niniejszej problematyki.
Ocena - 5: Jak wyżej, ale wykonanie na poziomie bardzo dobrym (błyskotliwym).
Kryteria procentowe oceny:
Kolokwium ustne - 40% oceny.
Zaangażowanie się na zajęciach - 30 % oceny.
Napisanie poprawnie eseju (merytorycznie i formalnie) - 30 % oceny.
Minimum zaliczeniowe < 65 % itp.
Literatura
Podstawowa:
1. Biały S., Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006) nn.
Uzupełniająca:
1. Melina L., Corso di bioetica. Il Vangelo della vita, Casale Monferrato 1996; 2. Tettamanzi D., Bioetica. Difendere le frontiere della vita, Casale Monferrato 1996;
3. W imieniu dziecka poczętego, red. Gałkowski J.W. - Gula J., Rzym - Lublin 1991;
4. Bołoz W., Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79;
5. Laun A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków, 2002;
6. Sawicki D., Moralność a "in vitro", Łomża 2002;
7. Katolo A.J., Embrion ludzki osoba czy rzecz?, Lublin - Sandomierz 2000;
8. Nowacka M., Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.
9. Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. Monge, Warszawa 2012.
10. Światopogląd i ekologia. Materiały III olsztyńskiego sympozjum ekologicznego. Olsztyn - Waplewo 11-13 września 1996 roku, Olsztyn 1997.
11. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: