Antropologia teologiczna WSR-NR-D-AT1
Treści merytoryczne:
1. Miejsce antropologii teologicznej w teologii
2. Pojęcie i właściwości stworzenia
3. Człowiek w teologii stworzenia
4. Człowiek obrazem Boga
5. Chrystologia a antropologia
6. Cielesno-duchowa struktura człowieka
7. Grzech pierworodny
8. Elementy angelologii
Metoda oceny: kolokwium
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny,
EK_2 - student zna podstawy teoretyczne antropologii teologicznej oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego,
EK_3 - student posiada podstawową wiedzę na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
EK_4 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych,
EK_5 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii,
EK_6 - student formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematy dotyczące antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii,
EK_7 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Kompetencje:
EK_8 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną,
EK_9 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy,
EK_10 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem antropologii.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
zapoznanie się z lekturami i przygotowanie do kolokwium: 30 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie zna elementarnej terminologii używanej w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny; nie zna podstaw teoretycznych antropologii teologicznej oraz nie posiada wiedzy szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny; podstawy teoretyczne antropologii teologicznej oraz wiedzę szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; podstawową wiedzę na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db) – student w stopniu poprawnym zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny; podstawy teoretyczne antropologii teologicznej oraz wiedzę szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; podstawową wiedzę na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna elementarną terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie antropologii teologicznej, ze szczególnym odniesieniem do osoby, małżeństwa i rodziny; podstawy teoretyczne antropologii teologicznej oraz wiedzę szczegółowej o poszczególnych jej działach, z odniesieniem do życia małżeńskiego i rodzinnego; podstawową wiedzę na temat wybranych treści antropologii teologicznej w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Umiejętności (EK 4-7):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; nie formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii; nie potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii teologicznej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie antropologii teologicznej, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; formułuje w sposób precyzyjny i spójny w mowie i na piśmie tematów dotyczących antropologii teologicznej, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie antropologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi problematyki antropologiczno-teologicznej w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Kompetencje społeczne (EK 8-10):
Ocena 2 (ndst) – student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną; nie ma świadomości odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych mu źródeł prawne, teologicznych i kulturowych związanych z tematem antropologii.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem antropologii.
Ocena 4 (db) – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem antropologii.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z problematyką antropologiczno-teologiczną; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie w zakresie treści antropologiczno-teologicznych, przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z tematem antropologii.
Do zaliczenia wymagana jest:
obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium ustne
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, praca z tekstem
weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów
Literatura
Literatura podstawowa:
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Rzym 1986
L. F. Ladaria, Wprowadzenie do antropologii teologicznej, Kraków 1997
J. Warzeszak, Człowiek w obliczu Boga i pośród stworzenia, Warszawa 2005
Literatura uzupełniająca:
Dokumenty Soboru Watykańskiego II
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1992.
C. Naumowicz, Problematyka ciała we współczesnej antropologii teologicznej, w: Stworzeni do miłości. Wokół Jana Pawła II teologii ciała, red. A.J. Najda, Warszawa 2011, s. 29-45.
C. Naumowicz, Antropologia teologiczna soborowej Konstytucji „Gaudium et Spes”, w: Veritas cum caritate – intellegentia cum amore, red. Cz. Rychlicki, I. Werbiński, Toruń 2011, s. 347-362.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: