Anatomia i fizjologia człowieka WSR-NR-D-AFC2
Treści programowe
1. Budowa komórki
2. Budowa i rodzaje tkanek
3. Budowa i funkcjonowanie układu kostnego
4. Budowa i funkcjonowanie układu mięśniowego
5. Budowa i funkcjonowanie układu pokarmowego
6. Budowa i funkcjonowanie układu oddechowego
7. Budowa i funkcjonowanie układu krwionośnego
8. Budowa i funkcjonowanie układu moczowego
9. Budowa i funkcjonowanie układu hormonalnego
10.Budowa i funkcjonowanie układu nerwowego
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
Wiedza
EK_1 - zna podstawowe terminy i pojęcia z anatomii i fizjologii człowieka,
EK_2 - zna nazywa i charakteryzuje poszczególne układy w organizmie człowieka,
Umiejętności
EK_3 - potrafi nazywać główne procesy fizjologiczne i rozróżnia poszczególne czynności organizmu człowieka;
EK_4 - potrafi rozpoznać zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu,
Kompetencje
EK_5 - ma świadomość złożoności funkcjonowania organizmu i jego zależności od czynników wewnętrznych i zewnętrznych.
udział w wykładzie - 15 godzin;
samodzielne przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu - 14 godzin;
egzamin - 1 godzina;
Łącznie 30 godzin - 1 ECTS.
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-2):
Ocena 2 (ndst) – student nie zna podstawowych terminów i pojęć z anatomii i fizjologii człowieka, nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia fizycznego człowieka, jego ochrony i promocji
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu zna podstawowe terminy i pojęcia z anatomii i fizjologii człowieka oraz w ograniczonym stopniu posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego człowieka, jego ochrony i promocji
Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i pojęciami z anatomii i fizjologii człowieka oraz posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego człowieka, jego ochrony i promocji
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna podstawowe terminy i pojęcia z anatomii i fizjologii człowieka i swobodnie się nimi posługuje oraz posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego człowieka, jego ochrony i promocji
Umiejętności (EK 3-4):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i charakteryzować podstawowych struktur anatomicznych w organizmie ludzkim, nie potrafi nazywać głównych procesów fizjologicznych i rozróżniać poszczególnych czynności organizmu człowieka oraz nie posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów zdrowotnych
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i charakteryzować podstawowych struktur anatomicznych w organizmie ludzkim,w ograniczonym stopniu potrafi nazywać główne procesy fizjologiczne i rozróżniać poszczególne czynności organizmu człowieka oraz w ograniczonym stopniu posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów zdrowotnych
Ocena 4 (db) – student poprawnie nazwa i charakteryzuje podstawowe struktury anatomiczne w organizmie ludzkim, poprawnie potrafi nazywać główne procesy fizjologiczne i rozróżniać poszczególne czynności organizmu człowieka oraz posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów zdrowotnych
Ocena 5 (bdb) – student szczegółowo nazwa i charakteryzuje podstawowe struktury anatomiczne w organizmie ludzkim, szczegółowo potrafi nazywać główne procesy fizjologiczne i rozróżniać poszczególne czynności organizmu człowieka oraz posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów zdrowotnych
Kompetencje społeczne (EK 5-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości ludzkiego ciała i potrzeby troski o jego prawidłowe funkcjonowanie oraz nie posiada świadomości złożoności jego funkcjonowania oraz nie wykazuje odpowiedzialności za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość złożoności ludzkiego ciała, jego wartości oraz potrzeby troski o jego prawidłowe funkcjonowanie oraz w ograniczonym stopniu przejawia odpowiedzialność za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 4 (db) – student posiada świadomość złożoności ludzkiego ciała, jego wartości oraz potrzeby troski o jego prawidłowe funkcjonowanie oraz wykazuje odpowiedzialność za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 5 (bdb) – student posiada bardzo jasną świadomość złożoności ludzkiego ciała, jego wartości oraz potrzeby troski o jego prawidłowe funkcjonowanie oraz wykazuje odpowiedzialność za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowymi pytaniami na teście końcowym;
2. zaliczenie testu.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach oraz test sprawdzający
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – prezentacja multimedialna i dyskusja
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów i test sprawdzający
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
A. Michajlik, W. Romanowski, Anatomia i fizjologia człowieka, Warszawa 2003;
Anatomia czynnościowa, red. R. Maciejewski, Lublin 2007;
P. Abrahams, Atlas anatomii. Ciało człowieka: budowa i funkcjonowanie, Warszawa 2008;
B. Gołąb, Podstawy anatomii człowieka. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2008;
W. Traczyk, Fizjologia człowieka w zarysie, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: