Antropologia filozoficzna WSR-NR-D-AF1
Antropologia filozoficzna, zakorzeniona jest tutaj w metafizycznym ujęciu człowieka jako osoby.
Głównym celem wykładu jest ukazanie ostatecznych powodów realności człowieka i sposobów docierania do nich. A więc genealogia człowieka, teorie kreacjonizmu i ewolucjonizmu, kwestie duchowości duszy ludzkiej, fenomenu mowy ludzkiej, abstrakcyjnego myślenia oraz przeżywania wartości w sumieniu - są tymi tematami, które wyznaczać będą porządek wykładów i ewentualnych dyskusji.
Chodzi nadto o pokazanie sensu i znaczenia aktu istnienia człowieka jako istoty rozumnej, oraz przejawiających go własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie (wielokulturowym).
1. Zagadnienia wstępne (metody uprawiania antropologii).
2. Geneza człowieka (kreacjonizm a darwinizm),
3. Współczesna paleoantropologia: zdumiewające artefakty i ich interpretacje.
4. Biblijne i apokryficzne interpretacje genezy człowieka - księga Henocha itp.
5. Człowiek a pojęcie prawdy o nim. Antropologia filozoficzna.
6. Człowiek bytem wolnym: antropologia personalistyczna.
7. Antropologia psychosomatyczna; kwestia duszy i jej nieśmiertelności.
8. Antropologia wartości.
9. Człowiek istotą społeczną.
10. Antropologia oświeceniowa i jej wpływ na dzisiejsze myślenie.
11. Postmodernizm a antropologia i jej znaczenie kulturowe.
12. Antropologia śmierci człowieka (oraz antropologia szczęścia).
13. Człowiek i jego płciowość a wychowanie do tożsamości osoby.
14. Antropologia wychowania - personalizm.
15. Potrzeba metafizyki (monizm czy pluralizm bytu). Antropologia a ontologiczne uzasadnienie normy etycznej.
Egz.: kolokwium ustne, końcowe.
W cyklu 2021/22_L:
Antropologia filozoficzna, która jest tu przedstawiana studentowi, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby. Materia: |
W cyklu 2022/23_L:
Antropologia filozoficzna, zakorzeniona jest tutaj w metafizycznym ujęciu człowieka jako osoby. Tematyka: |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Udział w wykładzie - 30 godzin; 1 ECTS.
samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 25 godzin; 1 ECTS.
eseje (1 obowiązkowy) oraz egzamin - 25 godzin; 1 ECTS.
Łącznie 75 godzin - 3 ECTS. | W cyklu 2022/23_L: Udział w wykładzie - 30 godzin; 1 ECTS.
samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin; 1 ECTS.
eseje (1 obowiązkowy) oraz egzamin - 25 godzin; 1 ECTS.
Łącznie 75 godzin - 3 ECTS. | W cyklu 2020/21_L: Udział w wykładzie - 30 godzin; 1 ECTS.
samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 25 godzin; 1 ECTS.
eseje (1 obowiązkowy) oraz egzamin - 20 godzin; 1 ECTS.
Łącznie 75 godzin - 3 ECTS. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W04. Absolwent ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na
uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne.
W09; ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego.
Umiejętności:
NRL_U05
Absolwent potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w
poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i
rodzinnych.
NRL_U14. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.
Kompetencje:
NRL_K02; posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne
związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań,
postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego
wymiaru w badaniach naukowych.
K02; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę
ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
(intelektualnego i religijno-duchowego)
Udział w wykładzie - 30 godzin; 1 ECTS.
samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin; 1 ECTS.
eseje (1 obowiązkowy) oraz egzamin - 25 godzin; 1 ECTS.
Łącznie 75 godzin - 3 ECTS.
Kryteria oceniania
Kryterium formalne zaliczenia:
1. Obecność i aktywny udział w zajęciach (pytania, dyskusja). (nieobecności są usprawiedliwiane standardowo, np. choroba, zdarzenie losowe itp.)
2. Egzamin końcowy ustny: obowiązują treści zaprezentowane w trakcie wykładu.
3. Opublikowanie na Moodle pracy cząstkowej (esej).
Obowiązuje poprawność merytoryczna i formalna.
Kryterium merytoryczne stopniowania oceny:
Ocena: 2 - Student nie uczestniczył w zajęciach, nie wykazał wymaganych zdolności (na bazie opublikowanego na Moodle eseju), nie wykazał posiadania przedmiotowej wiedzy na kolokwium egz.
Ocena: 3 - Student ma zaliczone obecności, zamieścił na Moodle poprawnie zredagowany esej, na kolokwium egz. zaprezentował podstawową wiedzę z koncepcji antropologicznych.
Ocena: 4 - Student ma zaliczone obecności, ma opublikowany na Moodle poprawny esej: zredagowany merytorycznie i formalnie, ma zaliczone kolokwium egz. z przedmiotowej wiedzy na poziomie dobrym.
Ocena: 5 - Student ma zaliczone obecności, ma opublikowany spersonalizowany esej (jest część tzw. refleksyjna), wykazał się wybitną przedmiotową wiedzą na kolokwium egz.
Kryterium procentowe
Zaliczenie następuje, gdy student otrzymuje > 65%. To znaczy: (91-100 b. dobry; 81-90 dobry; 71-80 dostateczny plus; 65-70 dostateczny).
Aktywne uczestnictwo daje max. - 30% oceny finalnej.
Esej max. - 30 % oceny finalnej.
Kolokwium egz. max. - 40% oceny finalnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. C. L-Strause, Antropologia strukturalna, tł. K. Pomian, Aletheia 2021.
2. A. Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW 2016.
3. Ch. Delsol, Czym jest człowiek? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011.
4. Antropologia praktyk językowych, red. G. Godlewski i inni, Warszawa 2016.
5. J. Gajda, Antropologia kulturowa, Kraków 2009.
6. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990.
7. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006.
8. I. Bittner, Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000.
9. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99.
10. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25.
10. M. A. Krąpiec, Człowiek jako osoba, Lublin 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. H.Y. Noah, Homo Deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie Kraków 2021.
2. F. Facchini, Przygoda człowieka. Przypadek czy stworzenie?, Kraków 2008.
3. M. Drwięga, Ciało człowieka. Studium z antropologii człowieka, Kraków 2005.
4. Antropologia integralna, red. A. Radomski, UMCS 2007.
5. Z. Benedyktowicz, Elementarz tożsamości. Antropologia współczesności - antropologia kontekstowa, Tropiki 2016.
6. Filek, Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Kraków 2003.
7. I. Zimiński, Zarys ontologii śmierci. Próba filozoficznego opisu istoty śmierci, „Kwartalnik Filozoficzny” 28 (2000) nr 1, s. 129-158.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: