Metody rozpoznawania płodności WSR-NR-D-2-MRP
Zagadnienia:
1. Przegląd metod rozpoznawania płodności - metody jednowskaźnikowe.
2. Przegląd metod rozpoznawania płodności - metody wielowskaźnikowe.
3. Karta obserwacji w poszczególnych metodach rozpoznawania płodności.
4. Znaki umowne stosowane na kartach obserwacji.
5. Uwarunkowania fizjologiczne płodności kobiety i mężczyzny.
6. Fizjologia prawidłowych cykli miesiączkowych. Cykl jajnikowy, cykl maciczny.
7. Wskaźniki płodności.
8. Okres niepłodności przed owulacją.
9. Okres okołoowulacyjny.
10. Określanie okresu niepłodności poowulacyjnej.
11. Interpretacja kart obserwacji przy cyklach regularnych.
12. Interpretacja kart obserwacji przy cyklach nieregularnych.
13. Interpretacja kart obserwacji po odstawieniu antykoncepcji hormonalnej.
14. Interpretacja kart obserwacji po porodzie.
15. Interpretacja kart obserwacji w premenopauzie.
W cyklu 2021/22_Z:
Zagadnienia: 1. Przegląd metod rozpoznawania płodności - metody jednowskaźnikowe. |
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRM_W07 posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych
NRM_W08 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka
NRM_W09 ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym
NRM_W21 ma wiedzę na temat zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Umiejętności:
NRM_U09 posiada pogłębioną umiejętność rozpoznawania czynników warunkujących płodność, towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczania zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa
Kompetencje społeczne:
NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
ECTS:
udział w zajęciach: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do zajęć: 30 godz.
przygotowanie i opracowanie zagadnień i zadań: 30 godz.
Liczba ECTS: 3
Suma godzin: 90 = 3 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, nie zna sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; nie potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, w ograniczonym stopniu zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; w ograniczonym stopniu potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada niewielką wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, posiada doskonałą znajomość sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety oraz diagnozowania w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; posiada bardzo dobrą wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi proponować rodzinie działań profilaktycznych i pomocowych w zakresie planowania rodziny, nie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz nie posiada umiejętności nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada słabą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, poprawnie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, znakomicie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada bardzo dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego, nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się brakiem odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu student jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego, w ograniczonym stopniu posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także w ograniczonym stopniu odznacza się brakiem odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego ciągłego doskonalenia kompetencji do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się w stopniu dobrym odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności (wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych) wymagane są:
1. Przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie (w przypadku prezentacji) zadanych zagadnień w formie zadań na platformie Moodle (w przypadku zajęć wzmacnianych kontaktem asynchronicznym) i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.
Kryteria oceniania prac:
Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach:
*Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji, wykorzystanie kart obserwacji).
*Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie).
*Wykorzystanie źródeł literaturowych (materiały edukacyjne instytutów realizujących nauczanie i certyfikację metod rozpoznawania płodności, literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach)
Ocenianie w skali 1-5 gdzie:
1: brak wykonanego zadania.
2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej).
3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja).
4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja).
5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji).
Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i/lub archiwizowane na platformie Moodle.
2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Wyróżniająca się aktywność może stanowić podstawę do podwyższenia ceny końcowej o 0,5 lub 1,0 stopień.
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 –100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne, indywidualna lektura literatury przedmiotu i materiałów edukacyjnych
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – case study, praca z materiałem edukacyjnym, ćwiczenia praktyczne
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006
2. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222.
3. Rötzer J., Sztuka planowania rodziny, Warszawa 2005
4. Troszyński M. (red.), Naturalne planowanie rodziny. Podręcznik dla nauczycieli naturalnego planowania rodziny, Warszawa 2005
5. Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia, PZWL, Warszawa 2015
6. Kramerek T., Naturalne planowanie rodziny i jego biologiczne uwarunkowania, Poznań 1997
7. Rötzer J., Ja i mój cykl, Warszawa 2007
8. Szymański Z. (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004
9. E. Wójcik, Naturalne planowanie rodziny. Objawowo-termiczna metoda rozpoznawania płodności wg prof. J. Rötzera, Warszawa 2014.
10. https://iner.pl/metoda-rotzera/
11. https://www.psnnpr.com/wprowadzenie
12. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
Literatura uzupełniająca:
13. Karty ćwiczeń na kurs dla nauczycieli, Warszawa 2014.
14. Speroff L., Darney P.D., Antykoncepcja. Wyd. Med Prakt. Kraków 2013
15. Stępkowska J., Żurada E., 2020. Okresowa abstynencja seksualna mężczyzn żyjących w stałych związkach - wybrane aspekty, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 152-164. ISSN 2082-7067
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: