Wychowanie i opieka nad dzieckiem WSR-NR-2-WODx
Przedmiot "Wychowanie i Opieka nad Dzieckiem" na kierunku nauki o rodzinie stanowi kompleksowy cykl wykładów o wyraźnie pedagogicznym charakterze. Celem tych zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu procesów wychowawczych i opiekuńczych nad dzieckiem, ukierunkowanej na przygotowanie przyszłych specjalistów w dziedzinie nauk o rodzinie do profesjonalnej pracy z dziećmi i ich rodzinami.
W trakcie wykładów omawiane są kluczowe zagadnienia związane z rodzinnym kontekstem wychowania, podkreślając znaczenie rodziny jako podstawowego środowiska wychowawczego dla dziecka. Przekazywane treści obejmują główne funkcje rodziny w procesie wychowania, dynamikę relacji w rodzinie oraz specyfikę etapów rozwoju dziecka.
Podczas zajęć kładziony jest szczególny nacisk na pedagogiczne perspektywy zrozumienia i analizy procesów wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem teoretycznych podstaw wychowania, socjalizacji oraz uspołeczniania dziecka. Prezentowane są również metody pracy społeczno-wychowawczej z rodziną, uwzględniające potrzeby i specyfikę rozwoju dzieci w różnych etapach życia.
Efekty kształcenia związane z przedmiotem obejmują rozwinięcie umiejętności diagnozowania oraz interpretowania problemów osobistych dzieci i ich rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów interakcji, rodzicielstwa, zdrowia, a także wsparcie w przechodzeniu przez poszczególne etapy życia. Studenci zdobywają również kompetencje w zakresie identyfikowania potrzeb rozwojowych dziecka oraz planowania i realizacji działań w obszarze wychowania i opieki.
W kontekście pedagogicznym wykłady integrują wiedzę teoretyczną z praktyką, zachęcając do refleksji nad własnymi postawami wychowawczymi i przygotowując do profesjonalnego wspierania rozwoju dzieci oraz ich rodzin. Znaczącą rolę odgrywa także omówienie aspektów etycznych związanych z pracą z dziećmi i ich rodzinami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS:
Udział w wykładach - 30 godzin - 1 ECTS
Lektura literatury przedmiotu - 25 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do zaliczenia - 25 godzin - 1 ECTS
Sumaryczna liczba punktów: 3 ECTS (łączny szacowany nakład pracy 80 godzin) | W cyklu 2024/25_Z: Planowany godzinowy nakład pracy: 3 punkty ECTS razy 25h
- godziny kontaktowe, udział w dyskusji podczas zajęć –30h
- praca indywidualna, prezentacja tematu/materiałów -20h
- przygotowanie do egzaminu, studiowanie literatury – 23h
- konsultacje z Prowadzącą zajęcia (także zdalne) - 2h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
W_01 Student w stopniu pogłębionym zna i rozumie zarówno polską, jak i obcojęzyczną terminologię dotyczącą rodziny, życia rodzinnego, rodzicielstwa i wychowania. Potrafi stosować tę terminologię w kontekście pedagogiki, zwłaszcza podczas analizy zjawisk związanych z procesem wychowania i opieki nad dziećmi.
W_2 Student zna i rozumie różne podejścia wyjaśniające procesy wychowania i opieki w rodzinie z perspektywy pedagogiki oraz innych dyscyplin wiedzy, potrafi definiować podstawowe pojęcia i terminy.
U_1 Student w stopniu zaawansowanym potrafi obserwować różnorodne zjawiska społeczne związane z wychowaniem i opieką w rodzinie. Posiada umiejętność wyszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji na temat tych zjawisk, odwołując się do różnych źródeł, oraz jest zdolny do przyjmowania różnych kryteriów ich interpretacji.
U_2 Student w stopniu zaawansowanym potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i nauk o rodzinie, analizować, diagnozować oraz projektować rozwiązania praktyczne w kontekście wychowania i opieki. Umiejętność ta pozwala mu efektywnie łączyć teorię z praktyką w obszarze wychowania i opieki nad dziećmi.
K_1 Student w stopniu zaawansowanym jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności, rozszerzonego o wymiar interdyscyplinarny, dotyczącego wychowania i opieki w rodzinie i poza nią..
Kryteria oceniania
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, kolokwium
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów)
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest
(1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
EGZAMIN (stacjonarnie, pisemny)
60% - 3,5
70% - 4,0
80% - 4,5
85% - 5,0
Literatura
LITERATURA
• Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot
• Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne.
• Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań
• Jarosz, E. Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. RPD, Warszawa 2015.
• Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Gdańsk, Wydawnictwo „Harmonia”.
• Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005
• Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Kulesza, M. Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Difin, Warszawa 2017.
• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.
• Wosik-Kawala D. (red.), (2011), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin, Wyd. UMC-S.
UZUPEŁNIAJĄCO
• Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa
• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.
• Łobocki, M. (2014). Teorie wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”
• Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004
• Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualności – perspektywy, pod. Red. Naukową S. Kawuli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007. Rozdział 24 – Rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka.
• Plopa, M. Psychologia rodziny. Teoria i badania. Impuls, Kraków 2008.
• Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001
• Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”
• Tyszka, Z. (1995), Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. W: T. Pilch, I. Lepalczyk, (red.). Pedagogika społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 137–154.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: