Teologia kobiety wg Jana Pawła II WSR-NR-2-TK
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ampc5s1O-Y9T52oY_mBUNNV_41UexFQggvu222qrMnyw1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4c54f7bf-f479-4b2e-a92b-84b58c58f58d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ampc5s1O-Y9T52oY_mBUNNV_41UexFQggvu222qrMnyw1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4c54f7bf-f479-4b2e-a92b-84b58c58f58d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ampc5s1O-Y9T52oY_mBUNNV_41UexFQggvu222qrMnyw1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4c54f7bf-f479-4b2e-a92b-84b58c58f58d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
Treści programowe:
Wykład wprowadzający
1. Kobieta w teologii ST
2. Kobieta w nauczaniu Jezusa z Nazaretu
3. Kobieta w nauczaniu św. Pawła Apostoła
4. Rola kobiety w Kościele starożytnym
5. NMP wzorem dla kobiet
6. Personalizm chrześcijański Jana Pawła II
7. Godność kobiety w życiu świata i Kościoła według Jana Pawła II
8. Powołanie kobiety do doskonałości i świętości w życiu konsekrowanym
9. Geniusz kobiety w nauczaniu Jana Pawła II
10. Uczestnictwo kobiet w kapłaństwie wspólnym
11. Rola kobiety w przekazywaniu wiary i wychowaniu do wartości w rodzinie
12. Powołanie kobiety do macierzyństwa, jego godność i świętość.
13. Społeczna rola kobiety w świecie współczesnym według Jana Pawła II
W cyklu 2021/22_L:
1. Kobieta w teologii ST 2. Kobieta w nauczaniu Jezusa z Nazaretu 3. Kobieta w nauczaniu św. Pawła Apostoła 4. Rola kobiety w Kościele starożytnym 5. NMP wzorem dla kobiet 6. Personalizm chrześcijański Jana Pawła II 7. Godność kobiety w życiu świata i Kościoła według Jana Pawła II 8. Powołanie kobiety do doskonałości i świętości w życiu konsekrowanym 9. Geniusz kobiety w nauczaniu Jana Pawła II 10. Uczestnictwo kobiet w kapłaństwie wspólnym 11. Rola kobiety w przekazywaniu wiary i wychowaniu do wartości w rodzinie 12. Powołanie kobiety do macierzyństwa, jego godność i świętość. 13. Społeczna rola kobiety w świecie współczesnym według Jana Pawła II |
W cyklu 2022/23_L:
1. Kobieta w teologii ST 2. Kobieta w nauczaniu Jezusa z Nazaretu 3. Kobieta w nauczaniu św. Pawła Apostoła 4. Rola kobiety w Kościele starożytnym 5. NMP wzorem dla kobiet 6. Personalizm chrześcijański Jana Pawła II 7. Godność kobiety w życiu świata i Kościoła według Jana Pawła II 8. Powołanie kobiety do doskonałości i świętości w życiu konsekrowanym 9. Geniusz kobiety w nauczaniu Jana Pawła II 10. Uczestnictwo kobiet w kapłaństwie wspólnym 11. Rola kobiety w przekazywaniu wiary i wychowaniu do wartości w rodzinie 12. Powołanie kobiety do macierzyństwa, jego godność i świętość. 13. Społeczna rola kobiety w świecie współczesnym według Jana Pawła II |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy | W cyklu 2019/20_L: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień | W cyklu 2020/21_L: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
NRM_W02 - zna i rozumie w stopniu pogłębionym źródła i usytuowanie pedagogiki w systemie nauk mających za przedmiot małżeństwo, życie rodzinne i wychowanie oraz jej relacje z innymi dyscyplinami nauki, szczególnie: naukami o rodzinie, psychologią, socjologią, polityką społeczną, demografią, prawem, a także: naukami o zdrowiu, naukami o kulturach i religiach, mikroekonomią, filozofią i teologią - P7S_WG
NRM_W05 - zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię polską i obcojęzyczną dotyczącą rodziny i życia rodzinnego stosowaną w naukach o rodzinie - P7S_WG
Umiejętności:
NRM_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym obserwować różnorodne zjawiska społeczne związane z życiem rodzinnym; wyszukiwać, gromadzić, przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł i przyjmować różne kryteria ich interpretacji - P7S_UW
Kompetencje
NRM_K04 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do przestrzegania etyki zawodowej, rozpoznawania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz podejmowania prób ich rozstrzygnięcia - P7S_KR
NRM_K06 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do rzetelnego oraz świadomego projektowania i wykonywania działań, rozwiązań, diagnoz i opinii zawodowych na rzecz życia rodzinnego oraz przyjmowania odpowiedzialności za wynikające z nich skutki - P7S_KO
Kryteria oceniania
Praca pisemna/esej/ referat - 60%
Udział w wykładach – 20%
Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
Wiedza
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawową wiedzę o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideały wychowawcze w poszczególnych epokach historycznych.
- na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
- na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.
Umiejętności:
- na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej.
- na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną.
- na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny.
Kompetencje:
-na ocenę dostateczną (3-dst.) student posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, lecz nie dostrzega i nie formułuje w sposób precyzyjny problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki; nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
-na ocenę dobrą (4-db.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
- na ocenę bardzo dobrą (5-bdb.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; doskonale dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, w sposób kreatywny poszukuje optymalnych rozwiązań, zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem (pisemnym-esej) lub kolokwium. Esej powinien być napisany samodzielnie na 5 stron standardowego maszynopisu z bibliografią i z zastosowaniem wymogów metodologicznych.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym kolokwium/egzaminem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.
Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Jan Paweł II, Adhortacja „Familiaris consortio”. O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981
Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Watykan 1988.
Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane” z okazji Roku Rodziny 1994, Watykan 1994,
Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995
Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju „Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju”, Watykan 1995
Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i w świecie, Rzym 2004,
Literatura uzupełniająca:
Adamczyk D., Promocja godności kobiety w świetle Listu apostolskiego Mulieris dignitatem Jana Pawła II, „Studia Gnesnensia” 27 (2013), s. 165–201.
Braun-Gałkowska M., Nauczanie Jana Pawła II o kobietach, Warszawa 1989.
Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wrocław 2000.
Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum. E. Wolicka, Poznań 1991
Gawlina Z., Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych, w: Blaski i cienie życia rodzinnego, red. Z. Tyszka, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XV, Poznań 2003.
Godawa G., „Doniosła twórczość kobiety”. Macierzyństwo w świetle nauczania Jana Pawła II, w: G. Godawa, Ł. Ryszka (red.), Macierzyństwo i jego odsłony, Kraków 2020, s. 85-106.
Kulesza M., „Nowy feminizm” Jana Pawła II i jego prekursorki, „Roczniki Humanistyczne” 68(2020), z. 1, s. 327-344.
Kunka S., Kobieta w „Teologii ciała” Jana Pawła II, „Verbum vitae” 19 (2011), s. 247-272.
Maliszewska A., „Nowy feminizm” Jana Pawła II. Krytyczna ocena z perspektywy katolicko-feministycznej, „Studia Bobolanum” 31 nr 1 (2020), s. 71-97.
Mierzwiński B., Mężczyzna i kobieta w ujęciu katechez środowych Jana Pawła II, w: Rodzina – Wychowanie – Przyszłość, red. Elżbieta Osewska, Józef Stala Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2020, s. 229–257.
Mroczkowski I., Osoba i cielesność, Płock 1994.
Ozorowski E., Godność kobiety według Jana Pawła II, „Studia Theologica Varsaviensia” 34(1996) nr 1, s. 27-43.
Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012.
Rynio A., Etyczno-społeczny aspekt geniuszu kobiety w nauczaniu Jana Pawła II, „Roczniki Pedagogiczne” 2(2010), s. 53-60.
Sorkowicz A., Geniusz kobiety - kilka słów o feminizmie Jana Pawła II, w: W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik (red.), Rodzina - w świetle zagrożeń realizacji dotychczasowych funkcji : szkice monograficzne, Katowice 2007, s. 18-26.
Sorkowicz A., Polska rodzina i wychowanie w świetle nauczania Jana Pawła II, Katowice 2014.
Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016.
Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420.
Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66.
Suwiński S., Tokarz E., Potrzeba docenienia „geniuszu kobiety”, „Studia Pelplińskie” 56(2022), s. 379–398.
Szyran J., Szczególna rola i powołanie kobiety we współczesnych czasach, "Łódzkie Studia Teologiczne" 16(2007), s. 251-263.
Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura: Jan Paweł II, Adhortacja „Familiaris consortio”. O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981 Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Watykan 1988. Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane” z okazji Roku Rodziny 1994, Watykan 1994, Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995 Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju „Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju”, Watykan 1995 Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wrocław 2000. Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum. E. Wolicka, Poznań 1991 Gawlina Z., Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych, w: Blaski i cienie życia rodzinnego, red. Z. Tyszka, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XV, Poznań 2003. Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i w świecie, Rzym 2004, Maliszewska A., „Nowy feminizm” Jana Pawła II. Krytyczna ocena z perspektywy katolicko-feministycznej, „Studia Bobolanum” 31 nr 1 (2020), s. 71-97 Mroczkowski I., Osoba i cielesność, Płock 1994 Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Szyran J., Szczególna rola i powołanie kobiety we współczesnych czasach, "Łódzkie Studia Teologiczne" 16(2007), s. 251-263. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura: Jan Paweł II, Adhortacja „Familiaris consortio”. O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981 Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Watykan 1988. Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane” z okazji Roku Rodziny 1994, Watykan 1994, Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995 Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju „Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju”, Watykan 1995 Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wrocław 2000. Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum. E. Wolicka, Poznań 1991 Gawlina Z., Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych, w: Blaski i cienie życia rodzinnego, red. Z. Tyszka, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XV, Poznań 2003. Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i w świecie, Rzym 2004, Maliszewska A., „Nowy feminizm” Jana Pawła II. Krytyczna ocena z perspektywy katolicko-feministycznej, „Studia Bobolanum” 31 nr 1 (2020), s. 71-97 Mroczkowski I., Osoba i cielesność, Płock 1994 Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Szyran J., Szczególna rola i powołanie kobiety we współczesnych czasach, "Łódzkie Studia Teologiczne" 16(2007), s. 251-263. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: