Socjologia problemów rodzinnych i społecznych WSR-NR-2-SPRSx
Student/ka poznaje czym są problemy społeczne, jak są definiowane, jakie są główne ujęcia teoretyczne problemów społecznych, jakie zadania pełni socjologia problemów społecznych wobec diagnozy problemów rodzinnych, jaki preferencje rozwiązań problemów społecznych podaje socjologia problemów społecznych wobec wybranych problemów życia rodzinnego, jakie problemy społeczne powiązane są z jakością życia rodzinnego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
E_01_W: Student/ka zna i rozumie w stopniu pogłębionym miejsce subdyscypliny, jaką jest socjologia problemów społecznych w relacji do rodziny, zna terminologię (także w języku angielskim), wybrane teorie z zakresu socjologii problemów społecznych naznaczających życie rodzinne oraz preferencje rozwiązywania o ograniczania negatywnych skutków;
E_02_U: Student/ka potrafi w stopniu zaawansowanym obserwować różnorodne społeczne zjawiska problemowe związane z życiem rodzinnym, wiązać je z jakością życia rodzinnego i przyjmować różne kryteria ich interpretacji, w tym rozróżnienie pomiędzy problemami jednostek, konkretnej rodziny a problemami społecznymi;
E_03_K: Student/ka potrafi dokonywać doboru i oceny źródeł wiedzy z zakresu diagnozy problemów społecznych naznaczających życie rodzinne, jest gotów/a do zespołowego projektowania działań i oceny strategii pomocowych.
Kryteria oceniania
Realizacja osiągniecia efektów przedmiotu oceniana jest na podstawie egzamianu końcowego.
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4).
2. W sytuacji zajęć zadaniowych (Moodle) lub zadań przypisanych do konkretnych tematów: realizacja zadań/nia wg wskazań
3. Wynik egzaminu - ustnego lub pisemnego lub test (demokratyczny wybór studentów).
4. W sytuacji aktywności/braku aktywności ocena może być podwyższona/obniżona o 20%.
5. Merytoryka wypowiedzi egzaminacyjnej / prac cząstkowych – czynniki oceniania:
- Znajomość pojęć (także obcojęzycznych) i wybranych teorii z zakresu polityki społecznej oraz umiejętność posługiwania się nimi;
- Umiejętność obserwacji i wskazywania procesów społecznych zachodzących w PL i UE;
- Kompetencje doboru materiałów z zakresu diagnoz społecznych rodziny i strategii ich rozwiązywania.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Pospieszyl, I. (2021), Patologie społeczne i problemy społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Miś, L. (2007), Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Frysztacki, K. (2009), Socjologia problemów społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Łozińska, J., Kurtyka-Chałas, J., Rozalska, A. (red.), (2020), Problemy społeczne w mieście. Analiza wybranych zagadnień, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Wnuk-Lipiński, E. 2005), Socjologia życia publicznego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: