Rodzina w cywilizacji europejskiej WSR-NR-2-RCE
1. Pojęcie i rodzaje cywilizacji
2. Miejsce i rola rodziny w cywilizacji chrześcijańskiej
3. Rola rodziny w "Cywilizacji miłości" według Jana Pawła II
4. Zagrożenia cywilizacyjne dla małżeństwa i rodziny
5. Szanse cywilizacyjne dla funkcjonowania rodziny
6. Model rodziny w wybranych cywilizacjach.
7. Postawy prokreacyjne w rodzinie.
8. Rodzina jako miejsce kształtowania postaw zdrowotnych
9. Zdrowie rodziny: rodzina wobec przewlekle chorych (dzieci i starców).
10. Opieka paliatywna w rodzinie
11. Ubóstwo, Rodzina i pomoc socjalna
12. Rodzina wobec problemów uzależnień (alkoholizm, markomania)
13. Rodzina wobec dóbr kultury
14. Rodzina w polityce społecznej państwa
15. Rodzina jako centrum formacji duchowe
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student zna podstawową terminologię używaną w odniesieniu do współczesnej cywilizacji;
- ma podstawową wiedzę o potrzebie opieki paliatywnej i sposobach jej realizacji w życiu małżeńskim i rodzinnym
- posiada niezbędną wiedzę o problemach uzależnień
- student posiada uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich roli w korzystaniu z dobrodziejstw cywilizacyjnych oraz zagrożeń, które niesie współczesna cywilizacja poprawnemu funkcjonowaniu małżeństwa i rodziny.
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; potrafi dokonać analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie;
- posiada umiejętność w sposób precyzyjny i spójny wypowiadania się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych dotyczących cywilizacji
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali swoje umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
- student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
OPIS ECTS:
Aktywność studenta
Ilość godzin
udział w wykładzie
Ilość godzin 30
udział w ćwiczeniach
przygotowanie do wykładu
Ilość godzin 30
konsultacje
Ilość godzin 5
czas na napisanie referatu/eseju/pracy
Ilość godzin 25
przygotowanie do egzaminu
Ilość godzin 20
SUMA GODZIN 110
LICZBA ECTS: 110 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): nie wie czym jest cywilizacja, ani jakie są jej wytwory, nie wie jakie zagrożenia i możliwości prezentuje cywilizacja dla rodziny ani nie potrafi zdefiniować opiekę paliatywną.
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest cywilizacja i jakie są jej wytwory, ale nie wie jakie zagrożenia i możliwości dla rodziny prezentuje współczesna cywilizacja, ani nie potrafi opisać właściwych postaw członków rodziny wobec konieczności opieki wobec ludzi starszych i potrzebujących opieki paliatywnej.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje czym cywilizacja i jakie są szanse i zagrożenia dla rodziny, które niesie ze sobą współczesna cywilizacja, potrafi opisać właściwych postaw członków rodziny wobec konieczności opieki wobec ludzi starszych i potrzebujących opieki paliatywnej.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się nie tylko czym cywilizacja, lecz także potrafi obszernie i wyczerpująco ukazać jakie są szanse i zagrożenia dla rodziny, które niesie ze sobą współczesna cywilizacja, potrafi opisać właściwych postaw członków rodziny wobec konieczności opieki wobec ludzi starszych i potrzebujących opieki paliatywnej.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty dotyczące kultury popularnej.
na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty dotyczące kultury popularnej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące kultury popularnej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów, potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty z zakresu historii kultury, zna argumenty filozoficzne i społeczne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność prezentowanych w piśmie lub słowie argumentacji.
Kompetencje:
Jest otwarty na dyskusję w kwestii charakterystyki, zagrożeń i możliwości prezentowanych przez kulturę popularną i roli i zadań rodziny w kulturze popularnej.
efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów o zjawiskach społecznych, wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach cywilizacji chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura
T. Buss, M. Lichodziejewska- Niemierko, Opieka paliatywna w Polsce – od idei do praktyki (również lekarza rodzinnego), "Forum Medycyny Rodzinnej" t. 2, nr 4, s. 277-285.
K. Glombik, Współczesny kontekst społeczno-kulturowy wychowania seksualnego. Próba diagnozy, „Family Forum” 1 (2011), s. 155–177.
W. Kawecki W., Potrzeba edukacji kulturowej, „Studia Redemptorystowskie” 7 (2009), s. 128–140.
M. Kluz, Chrześcijańska formacja moralna wzorcem etycznym dla współczesnego człowieka, "Teologia i człowiek" 37(2017) nr 1, s. 53-76.
F. Koneczny, o wielości cywilizacyj, Warszawa 2002.
F. Koneczny, O ład w historii. Zastosowanie biologii w medycynie a godność osoby ludzkiej, red. T. Mazurczak, Warszawa PWN 2004.
B. Lulek, Wolność i odpowiedzialność w procesie wychowania. Szanse i zagrożenia, w: Wolność i wychowanie, red. M. Urbańska, Tarnow 2011, s. 89–106.
W. Pasierbek, Duchowa formacja człowieka wyzwaniem dla humanizmu XXI wieku, w: Człowiek w jednoczącej się Europie, red. A. Krolikowska, Krakow 2004, s. 65–75.
J. K. Przybyłowski, Wychowanie chrześcijańskie i formacja moralna w rodzinie, "Warszawskie Studia Teologiczne" 27(2015), nr 3, s. 20-35.
A. Skreczko, Wychowanie do przeżywania cierpienia, „Paedagogia Christiana” 17 (2006) 1, s. 181–193.
N. Wolański, Rozwój biologiczny człowieka, Warszawa PWN 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: