Promocja zdrowia w rodzinie i społeczeństwie WSR-NR-2-PZR
Celem zajęć jest:
1. Dostarczenie wiedzy na temat głównych zagadnień z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób (ideą, pojęciami, celami, kierunkami i metodami działania, podstawowymi dokumentami, instytucjami funkcjonującymi w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki).
2. Uzyskanie wiedzy niezbędnej do podejmowania działań służących umacnianiu zdrowia i kształtowaniu postawy prozdrowotnej.
3. Uzyskanie umiejętności oceny najważniejszych zagrożeń zdrowia oraz zapobiegania chorobom w rodzinie i społeczności.
1.Zachowania zdrowotne i czynniki kształtujące stan zdrowia. Podejście teoretyczne do zmiany zachowań zdrowotnych.
2. Wpływ środowiska na zdrowie człowieka. Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach cywilizacyjnych.
3. Promocja zdrowia w miejscu pracy. Przykłady programów profilaktycznych: antynikotynowy, antyalkoholowy, aktywności fizycznej, rozwiązywania stresów.
4. Działania promocyjne w przypadku urazów i wypadków. Zapobieganie wypadkom przy pracy, w szkołach, wypadkom drogowym, samobójstwom.
5. Promocja zdrowia psychicznego: dzieci i młodzieży, osób w wieku produkcyjnym, ludzi starszych.
6. Zagrożenia zdrowotne w chorobach przewlekłych. Profilaktyka nowotworów złośliwych, chorób układu krążenia, cukrzycy itp.
7. Promocja zdrowia osób niepełnosprawnych.
. Zdrowie seksualne. Profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową.
9. Programy profilaktyczne w patologii społecznej. Profilaktyka uzależnień, AIDS, przemocy.
10. Promocja racjonalnego odżywiania się. Otyłość i jej związki ze zdrowiem. Profilaktyka zaburzeń odżywiania się
11. Styl życia jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie człowieka.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1- student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia
EK 2- student dysponuje uporządkowaną znajomością podstawowych zagadnień z promocji zdrowia
Umiejętności:
EK 3- student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji zdrowia
EK 4- student potrafi dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji zdrowia
EK 5- student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać
Kompetencje:
EK 6- student potrafi zaplanować i realizować pracę własną celem realizacji psychologicznego zadania badawczego z obszaru promocji zdrowia
EK 7- student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedz, bierze aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach
Opis ECTS
Godziny kontaktowe wykładu - 30 godzin
Przygotowanie się do zajęć, zaznajomić z lekturami - 25 godzin
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 godzin
Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać tekstu z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Literatura
1. Kaczmarek-Dylewska M.: Promocja zdrowia psychicznego. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012
2. Woynarowska E.: Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2007
3. Dolińska-Zygmunt G.: Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001
4. Andruszkiewicz A. (red) Promocja zdrowia. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. Tom I. Czelej, Lublin 2008
5. Karski J. B. (red.) Praktyka i teoria promocji zdrowia, CeDeWu, Warszawa 2009
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: