Psychologia stosowana małżeństwa i rodziny WSR-NR-2-PSMR
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arSrFVf-HW_60B8vahDJnRYEETNyR0w9d2XcWI6JyaIg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f5ada24-2f2b-432c-b615-536ef767cfc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arSrFVf-HW_60B8vahDJnRYEETNyR0w9d2XcWI6JyaIg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f5ada24-2f2b-432c-b615-536ef767cfc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Treści merytoryczne:
1. Oczekiwania od małżeństwa
2. Kryteria wyboru partnera
3. Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa
4. Miłość małżeńska: seksualna, romantyczna i przywiązaniowa
5. Różnice międzypłciowe w kontekście funkcjonowania diady małżeńskiej
6. Fazy związku
7. Cechy życia rodzinnego sprzyjające powstawaniu prawidłowych i nieprawidłowych postaw dziecka
8. Rodzina w koncepcji systemowej
9. Typologia systemów rodzinnych wg D. Fielda
10. Dramatyczny trójkąt Karpmana
11. Więzi małżeńskie i rodzinne w świetle teorii przywiązania
12. Poczucie osamotnienia dziecka w rodzinie
13. Dysfunkcyjne role dziecka w rodzinie
14. Uwarunkowania rodzinne schematów poznawczo-emocjonalnych
15. Natura ojcostwa i macierzyństwa - ujęcie psychologiczne
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: 1. Oczekiwania od małżeństwa |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania;
EK 2 - posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.
Umiejętności:
EK 3 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe;
EK 4 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
Kompetencje:
EK 5 - student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
ECTS:
Liczba ECTS: 3
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20
Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin]
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metody dydaktyczne - wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura przedmiotu
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne - studium przypadku, praca z tekstem, wykład konwersatoryjny, dyskusja
Efekty kompetencji (EK 5):
metody dydaktyczne - dyskusja panelowa, studium przypadku
Metody oceniania:
- efektów wiedzy: praca pisemna (analiza studium przypadku)
- efektów umiejętności: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć;
- efektów kompetencji: obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć.
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności;
2. pisemna praca (studium przypadku);
3. aktywny udział w zajęciach.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę
Na ocenę końcową składają się:
- ocena z pracy pisemnej (80% oceny końcowej)
- ocena z aktywnego udziału w zajęciach (20% oceny końcowej)
Kryteria oceniania pisemnej pracy:
bdb - brak błędów merytorycznych
db+ - 1 błąd merytoryczny
db - 2 błędy merytoryczne
dst+ - 3 błędy merytoryczne
dst - 4 błędy merytoryczne
ndst - 5 i więcej błędów merytorycznych
Kryteria oceniania aktywności i przygotowania do zajęć:
bdb - 5 aktywności
db+ - 4 aktywności
db - 3 aktywności
dst+ - 2 aktywności
dst - 1 aktywność
ndst - 0 aktywności
Ocena końcowa:
bdb - 100-91%
db+ - 90-81%
db - 80-71%
dst+ - 70-61%
dst - 60-51%
ndst - 50% i poniżej
Kryteria oceniania:
Ocena ndst (2)
- Wiedza (EK 1-2): student nie zna i nie rozumie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.
- Umiejętności (EK 3-4): student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
- Kompetencje (EK 5): student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, brakuje ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst)
- Wiedza (EK 1-2): student w elementarnym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.
- Umiejętności (EK 3-4): student częściowo potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student w stopniu ograniczonym potrafi precyzyjnie i spójnie porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
- Kompetencje (EK 5): student częściowo docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma przeciętnie pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db)
- Wiedza (EK 1-2): student poprawnie rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w znacznym stopniu posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.
- Umiejętności (EK 3-4): student potrafi poprawnie samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student potrafi w ogólnym zakresie w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
- Kompetencje (EK 5): student w znaczącym stopniu docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Ocena 5 (bdb):
- Wiedza (EK 1-2): student doskonale zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.
- Umiejętności (EK 3-4): student bezbłędnie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
- Kompetencje (EK 5): student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma bardzo pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Literatura
I. Podstawowa:
- De Barbaro, (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ.
- Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
II. Uzupełniająca:
- Bowlby J. (2007), Przywiązanie, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
- Field D. (1996), Osobowości rodzinne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Logos.
- Fisher H. (2016), Anatomia miłości, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
- Kazimierczak M., Plopa M. (2006), Style przywiązaniowe partnerów a jakość komunikacji małżeńskiej, Psychologia rozwojowa, 4, s. 115-126.
- Marchwicki P. (2004), Style przywiązania a postawy rodzicielskie, Roczniki psychologiczne, t. 8, nr 2, s. 81-103.
- Ryś M., Sztajerwald T. (2019), Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa. Skala dojrzałości psychicznej do małżeństwa SKALDOM II, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1(37), 159-183.
- Walsh M. (2003), Kobiety, mężczyźni i płeć, Warszawa: Wyd. Ifis PAN.
W cyklu 2022/23_Z:
I. Podstawowa: - De Barbaro, (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ. II. Uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: