Polityka rodzinna WSR-NR-2-PRo
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3atTOCPwv069Jlo7UV9hx3_j7Y_db22XsqhGVwaKkeDRw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6faca6cc-92a6-41d4-98cd-95a799527d4f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aU3kgSYp4AYUf9JjN7N_2EZY3YZlLdr5dbZohjGPLvPk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=53372156-1f37-4970-a4cb-deda43d738ea&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
OD ROKU AKADEMICKIEGO 2024/2025:
Student/ka poznaje czym jest polityka rodzinna jako subdyscyplina polityki społecznej, zna pojęcia używane w polityce społecznej, zna podstawowe założenia polityk społecznych i ich modele, zna i interpretuje przemiany życia rodzinnego zachodzące w Polsce i Europie oraz odpowiedzi państw w ramach polityk społecznych.
W POPRZEDNICH LATACH:
Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych wiadomości o polityce rodzinnej. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami polityki rodizny, celami, podmiotami, przedmiotami i adresatami. Celem wykładu jest prezentacja założeń polityki rodzinnej jako programu wspomagania rodziny, uwzględniający ścisłe powiązania między osobą ludzką rodziną społeczeństwem państwem. Polityka rodzinna obejmuje te działania państwa, które ukierunkowane są na dobro i rozwój rodziny. Współczesne dokumenty nauki społecznej Kościoła akcentują uniwersalny i religijny charakter rodziny. Polityka państwa wobec rodziny ma mieć charakter wspomagający, pomocniczy oraz interwencyjny.
Treści programowe:
1. Podstawowe informacje o polityce
2. Podstawowe informacje o rodzinie
3. Definicje polityki rodzinnej
4. Polityka rodzinna – cele i funkcje
5. Wyzwania polityki rodzinnej
6. Instrumenty polityki rodzinnej
7. Wyzwania dla polityki rodzinnej w Polsce
8. Kierunki działania w polityce rodzinnej
8.1 Zmiany sytuacji demograficznej i struktury rodziny
8.2 Poprawa kondycji finansowej rodzin
8.3 Poprawa warunków mieszkaniowych
8.4 Edukacyjne wyzwania dla rodziny
9. Seniorzy w polityce rodzinnej
10. Rola pracy socjalnej w polityce rodzinnej
11. Lokalna polityka rodzinna
12. Polityka rodzinna w latach 2007-2015
13. Polityka rodzinna w latach 2015-2020
14. Przedstawienie i omówienie programów polityki rodzinnej w latach 2015 - 2020
15. Karta Praw Rodziny
W cyklu 2021/22_Z:
dobycie wiedzy w zakresie podstawowych wiadomości o polityce rodzinnej. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami polityki rodizny, celami, podmiotami, przedmiotami i adresatami. Celem wykładu jest prezentacja założeń polityki rodzinnej jako programu wspomagania rodziny, uwzględniający ścisłe powiązania między osobą ludzką rodziną społeczeństwem państwem. Polityka rodzinna obejmuje te działania państwa, które ukierunkowane są na dobro i rozwój rodziny. Współczesne dokumenty nauki społecznej Kościoła akcentują uniwersalny i religijny charakter rodziny. Polityka państwa wobec rodziny ma mieć charakter wspomagający, pomocniczy oraz interwencyjny. Treści programowe: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2024/25_L:
Student/ka poznaje czym jest polityka rodzinna jako subdyscyplina polityki społecznej, zna pojęcia używane w polityce społecznej, zna podstawowe założenia polityk społecznych i ich modele, zna i interpretuje przemiany życia rodzinnego zachodzące w Polsce i Europie oraz odpowiedzi państw w ramach polityk społecznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
OD ROKU AKADEMICKIEGO 2024/2025:
E_01_W: Student/ka zna i rozumie w stopniu pogłębionym miejsce subdyscypliny, jaką jest polityka rodzinna w relacji do rodziny, zna terminologię (także w języku angielskim), modele, wybrane teorie z zakresu polityki rodzinnej oraz instrumenty działań pomocowych;
E_02_U: Student/ka potrafi w stopniu zaawansowanym obserwować różnorodne zjawiska problemowe związane z życiem rodzinnym, wiązać je z jakością życia rodzinnego i przyjmować różne kryteria ich interpretacji oraz doboru działań pomocowych na rzecz rodziny;.
E_03_K: Student/ka potrafi dokonywać doboru i oceny źródeł wiedzy z zakresu polityki rodzinnej, jest gotów/a do zespołowego projektowania działań i oceny strategii pomocowych.
W POPRZEDNICH LATACH:
Wiedza:
EK_1 - student definiuje pojęcie polityki rodzinnej i identyfikuje jej obszary badawcze. Student potrafi opisać procesy: kulturę, socjalizacje i strukturę społeczna oraz zmiany i procesy w społeczeństwie. Ponadto dokonuje operacjonalizacji problemów rodziny w kontekście polityki.
EK_2 - student zna elementarna terminologie z polityki rodzinnej oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin. Posiada podstawy teorii w zakresie polityki prorodzinnej w ostatnim dwudziestoleciu.
EK_3 - student posiada elementarna wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach społecznych oraz zachodzących
miedzy nimi relacjach dla działań rodzinnych i prorodzinnych.
Umiejętności:
EK_4 - samodzielna wypowiedź studenta oraz percepcja i umiejętność zaimplementowania teorii w praktyce wykorzystując do tego celu opisy poszczególnych rządów w zakresie polityki rodzinnej.
EK_5 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących funkcjonowania rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.
EK_6 - posiada umiejętność opracowywania i wdrażania polityki rodzinnej w życie społeczne i wychowawcze; potrafi oceniać życie rodziny poprzez znajomość procesów w polityce.
Kompetencje społeczne
EK_7 - student zastosuje uzyskana wiedzę w praktyce . Student wykazuje kreatywność w ogólnej znajomości polityki państwa w zakresie wsparcia rodziny oraz potrafi wskazać na jej blaski i cienie.
EK_8 - docenia znaczenie polityki rodzinnej dla tworzenia i rozwoju funkcjonowania rodziny i odnosi zdobyta wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych związanych ze społeczeństwem. Potrafi prowadzić dyskusje w zakresie problemów związanych z rodziną.
ECST 2
- udział w wykładzie 24 godzin
- przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu/prezentacji 45 godzin
- przygotowanie do kolokwium końcowego/egzaminu/testu 25 godzin
Kryteria oceniania
OD ROKU AKADEMICKIEGO 2023/2024:
Realizacja osiągniecia efektów przedmiotu oceniana jest na podstawie egzaminu końcowego.
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4).
2. W sytuacji zajęć zadaniowych (Moodle) lub zadań przypisanych do konkretnych tematów: realizacja zadań/nia wg wskazań
3. Wynik egzaminu - ustnego lub pisemnego lub test (demokratyczny wybór studentów).
4. W sytuacji aktywności/braku aktywności ocena może być podwyższona/obniżona o 20%.
5. Merytoryka wypowiedzi / prac cząstkowych – czynniki oceniania:
- Znajomość pojęć (także obcojęzycznych) i wybranych teorii z zakresu polityki społecznej oraz umiejętność posługiwania się nimi;
- Umiejętność obserwacji i wskazywania procesów społecznych zachodzących w PL i UE;
- Kompetencje doboru materiałów z zakresu diagnoz społecznych rodziny i strategii ich rozwiązywania.
***
UPRZEDNIO:
EFEKTY WIEDZY (1-2)
metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykład problemowy, referat, lektura przedmiotu w zakresie omawianej teorii implikowanej oceną pracy semestralnej, uczestnictwo w dyskusji
EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI (3-4)
metoda dydaktyczna - wykład problemowy, konwersatorium, stosowanie metod dyskusji oraz oceny sytuacji, weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej oraz przygotowanie
EFEKTY KOMPETENCJI (5)
metoda dydaktyczna - samodzielny rozwój za pomocą lektury przedmiotu, ocena przygotowanej pracy semestralnej w formie problemu, wykład konwersacyjny, opis problemów i sytuacji społecznych .
KRYTERIA OCENIANIA
WIEDZA (EK 1-2)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi przedstawić teorii polityki rodziny, nie ma wiedzy co do jej definicji, modeli, celów, funkcji, nie potrafi przedstawić ani tez scharakteryzować problemów rodziny w demograficznym ujęciu oraz scharakteryzować tez rządów po transformacji ustrojowej, które przyczyniły się do trudności bytowania rodziny
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie polityki rodziny, nie w pełni przyswoił wiedzę przedmiotu co do: definicji, celów, funkcji. Wykazuje ograniczony stopień charakteryzowania problemów demograficznych w rodzinie. Tylko w pewnym zakresie analizuje tezy rządów dotyczących funkcjonowania rodziny
OCENA 4 (DB) – student poprawnie przedstawia teorie polityki rodziny, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki prorodzinnej. Potrafi scharakteryzować, przynajmniej w znacznej części demograficzne cechy w rodzinie. Poprawnie charakteryzuje treści tez rządowych na rzecz rodziny i polityki prorodzinnej
OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie polityki rodziny, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki prorodzinnej. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować demograficzne cechy w rodzinie. Poprawnie charakteryzuje treści tez rządowych na rzecz rodziny i polityki prorodzinnej oraz odczytuje je i weryfikuje z rzeczywistością.
UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki rodziny, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, nie potrafi właściwie ocenić polityki rządu na rzecz rodziny, nie posiada umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki rodziny, nabył niekompletne umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, częściowo potrafi właściwie ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, wykazuje małe umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki rodziny, potrafi umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, potrafi właściwie ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, wykazuje zadowalające umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki rodzinyj, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, potrafi szczegółowo ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, całkowicie poprawnie wykazuje umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5)
OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki rodziny dla jej funkcjonowania, nie docenia roli współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie jest kompetentny do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym.
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki rodziny dla jej funkcjonowania, w pewnym zakresie docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie w pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym.
OCENA 4 (DB) – student uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki rodziny dla jej funkcjonowania, docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, włącza się w dyskusje
OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki rodziny dla jej funkcjonowania,w pełni docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, w pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje
Na OCENE KOŃCOWĄ składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4)
2. Kolokwium ustne,lub pisemne po wyłożeniu części materiału (2 x w semestrze)
3. Przygotowanie przez studenta samodzielnej pracy zaliczeniowej na podany lub wybrany temat
4.Aktywny udział w zajęciach
5. Kolokwium końcowe (ustne lub pisemne - do wyboru studentów).
Literatura
OD ROKU AKADEMICKIEGO 2024/2025:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
A Wołek, Polityka, polityka publiczna, nauki o polityce publicznej: w poszukiwaniu tożsamości, w: A. Wołek (red.). Polityki publiczne, Kraków 2021 , s. 11-26.
(red.), Polityki publiczne. Kraków 2021.
J. Frątczak-Muller, Rodzina - potrzeby - polityka społeczna, Warszawa 2014.
M. Rymsza, Polityka rodzinna: cele, wartości, rozwiązania – w poszukiwaniu konsensualnego programu, "Studia BAS" 2016, nr 1(45), s. 55–76.
J. Szczepaniak-Sienniak, Periodyzacja zmian polityki rodzinnej państwa w Polsce w latach 1989-2022, "Polityka Społeczna" 2024, nr 2, s. 1-9.
B. Balcerzak-Paradowska, Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków, Warszawa 2004.
B. Balcerzak-Paradowska, E. Leś, Polityka rodzinna w Polsce w latach 1918–2018: od działań kompensacyjnych do inwestycji społecznych, w: E. Bojanowska, M. Grewiński, M. Rymsza, G. Uścińska (red.), Stulecie polskiej polityki społecznej 1918–2018, Warszawa 1918, s. 217–246.
N. Barr, Economics of the welfare state, Oxford 2020.
M. Łakomy, Demografia polityczna i możliwości dla polityki pronatalistycznej w Polsce, „Studia Demograficzne” 2016, nr 1(169), s. 65-91.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
K. Chaczko, K.M. Stanek (red.), Polityka społeczna w zmieniającej się rzeczywistości, Katowice 2016.
N.F. Schneider, M. Kreyenfeld (red.), Research Handbook on the Sociology of the Family. UK: Edward Elgar Publishing Ltd.2021.
A. Kurowska, (De)Familialization and (De)Genderization – Competing or Complementary Perspectives in Comparative Policy Analysis?, "Social Policy and Administration" 2018, nr 52(1), s. 29-49.
Raport NIK, Koordynacja polityki rodzinnej w Polsce. Informacja o wynikach kontroli, Warszawa 2014, KPS-4101-003-01/2014.
Raport , Polski Ład dla rodzin, Warszawa 2021. https://www.gov.pl/web/rodzina/polski-lad-dla-rodzin.
W LATACH POPRZEDNICH:
G. Firlit-Fesak, Rodziny polskie i polityka rodzinna : stan i kierunki przemian, w: Polityka społeczna red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Warszawa PWN. 2008.
M. szyszka, Polityka rodzinna w Polsce w latach 1990-2004, Lublin 2008 KUL
B. Balcerzak-Paradowska, Polityka rodzinna w krajach wspólnoty Europejskiej i jej uwarunkowania, cz. I., IPiSS, Warszawa 1993.
B. Balcerzak-Paradowska, Rola państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej w Polsce w okresie transformacji¸ w: D. Graniewska, Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce. Uwarunkowania demograficzne i społeczne, RRL, IPiSS, Warszawa 2004, s. 35-41.
Program polityki prorodzinnej, Pełnomocnik rządu ds. rodziny, Warszawa 1999. G. Becker, Rodzina jako podstawowa jednostka gospodarcza, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 39-46.
G. Becker, Znaczenie kapitału ludzkiego, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 51-57.
L. Dyczewski, Podstawy i postulaty polityki społecznej wobec rodziny, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 3, s. 311-326.
G.-F. Dumond, Ekonomia, dobro wspólne i rodzina, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 209-225.
J.-D. Lecaillon, Rodzina źródłem dobrobytu, Warszawa 2004.
W. M. Murphy, Rodzina i ekonomia w nauczaniu społecznym Kościoła, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 171-189.
W cyklu 2021/22_Z:
G. Firlit-Fesak, Rodziny polskie i polityka rodzinna : stan i kierunki przemian, w: Polityka społeczna red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Warszawa PWN. 2008. |
W cyklu 2024/25_L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowe inf. o rodzinie |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: