Wybrane problemy myśli pedagogicznej WSR-NR-2-PMP
1. Pedagogika – pedagogia – wychowanie
2. Teoria a praktyka wychowania (theoria – praxis), źródła wychowania
3. Autorytet
4. Władza wychowawcza, rządzenie, rozkazywanie (o. J. Woroniecki)
5. Rodzina jako środowisko wychowawcze
- Rodzina jako model wychowania
- rola kobiety w wychowaniu, feminizm
- rola mężczyzny w wychowaniu
- rola dziecka w wychowaniu
6. Metody wychowania – personalistyczne
7. Wolność w wychowaniu
8. Społeczny aspekt wychowania
9. Samowychowanie
10. Los jako czynnik wychowawczy
11. Religia w wychowaniu
11. Zagadnienia różne
- kara
- choroba, cierpienie, śmierć
- dialog w wychowaniu
- skauting
- zabawa
E-Learning
W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
wiedza
EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w pedagogice
EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi
Umiejętności
EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu
EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane.
Kompetencje społeczne
EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach
EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy.
liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)
- udział w wykładzie - 30 godzin
- przygotowanie do egzaminu – 20 godz.
ECTS: 2
Suma godzin: 50 = 2 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
Kryteria oceniania
Sprawdzian - test na platformie Moodle
Kryteria ogólne:
- znajomość tematyki;
- umiejętność formułowania problemów;
- zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych;
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów pedagogicznych;
dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy pedagogiczne w sposób nie pogłębiony;
dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną.
bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych.
Literatura
Literatura
- Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).
- Baden-Powell Robert, Wskazówki dla skaut mistrzów, w: Źródła do dziejów wychowania t. III księga 1
Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002.
Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000
Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką.
Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;
Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część
Starnawski W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link
https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf
Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie)
Woroniecki, Jacek, Katolicka etyka wychowawcza, t. I, rozdz. VIII Wychowanie [s. 328-418]
Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001.
Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy;
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura
|
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
zajęcia prowadzone zdalnie na MS TEAMS |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: