Przygotowanie do małżeństwa wg Jana Pawła II WSR-NR-2-PMJP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022/23_L:
Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne. Małżeństwo darem i zobowiązaniem. Przegląd nauczania Kościoła odnośnie formacji osobistej i formacji wiary. 2. Powołanie do małżeństwa 3. Zadania narzeczeństwa. 4. Kto może zawrzeć małżeństwo. 5. Małżeństwo według zamysłu Bożego. 6. Cele małżeństwa. Miłość, odpowiedzialność, prokreacja 7. Czynności prawno-duszpasterskie przed zawarciem małżeństwa. 8. Treść przysięgi małżeńskiej. Przymioty małżeństwa. 9. Odpowiedzialne rodzicielstwo. 10. Wspólnota małżeńska i rodzinna wspólnotą miłości i życia 11. Sztuka harmonijnego życia w małżeństwie i rodzinie. 12. Komunikacja w rodzinie. 13. Wzajemne relacje członków rodziny. 14. Kształtowanie chrześcijańskiego modelu małżeństwa i rodziny. 15. Duchowość małżeństwa i rodziny. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy | W cyklu 2019/20_L: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 30 godz.
zaznajomienie z literaturą: 15 godz.
przygotowanie pracy pisemnej (eseju): 30 godz.
liczba ECTS: 3 | W cyklu 2023/24_L: Opis punktów ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie projektu: 30 godz.
Lektura i przygotowanie do zajęć: 25 godz.
Konsultacje: 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 godz. = 3 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: fakultatywny ograniczonego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
W1 – student potrafi określić cele i zadania narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny,
W2 - student zna i rozumie struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom korzystając z dorobku nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych
U1 – student posiada umiejętność rozpoznawania czynników wpływających na trwałość małżeństwa i rodziny, potrafi zdiagnozować problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie
U2 – student posiada pogłębione przekonanie o konieczności etycznego postępowania prowadzącego do trwałości małżeństwa i rodziny,
U3 – student, korzystając ze zdobytej wiedzy, zwłaszcza z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, potrafi zaprojektować konkretne działania na rzecz wsparcia narzeczonych oraz młodych małżeństw
K1 - student ma świadomość potrzeby stałej formacji w przygotowaniu do małżeństwa, aby dbać o jego etyczny wymiar oraz potrafi zaprojektować różne modele kościelnego przygotowania do małżeństwa oraz towarzyszeniu młodym małżeństwom.
K2 - student jest w stanie udzielić profesjonalnych porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw w duchu etyki chrześcijańskiej
Opis punktów ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie projektów: 30 godz.
Lektura i przygotowanie do zajęć: 25 godz.
Konsultacje: 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Efekty W 1,2:
na ocenę bardzo dobrą (5) – student bezbłędnie potrafi zdefiniować i określić cele i zadania narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, w uporządkowany i kreatywny sposób opisuje struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych
na ocenę dobrą (4) – student potrafi zdefiniować i określić większość celów i zadań narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, w sposób logiczny opisuje struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada wystarczającą wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych
na ocenę bardzo dobrą (3) – student potrafi zdefiniować i określić niektóre z celów i zadań narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, potrafi wskazać na pojedyncze struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych
Efekty U 1,2,3:
na ocenę bardzo dobrą (5) – student diagnozuje szereg zróżnicowanych problemów z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie nazywa, klasyfikuje i objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, w bardzo ciekawy i kreatywny sposób przygotowuje projekt wsparcia narzeczonych i młodych małżeństw
na ocenę dobrą (4) – student potrafi diagnozować główne problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, w ciekawy sposób przygotowuje projekt wsparcia narzeczonych i młodych małżeństw
na ocenę dostateczną (3) – student potrafi diagnozować pojedyncze problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, potrafi wskazać kilka działań mających na celu wsparcie narzeczonych i młodych małżeństw
Efekty K 1,2:
na ocenę bardzo dobrą (5) – student potrafi wskazać i bardzo dobrze opisać, a nawet zaproponować różne metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje w bardzo kreatywny i ciekawy sposób model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie udzielić w sposób bezbłędny porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi ciekawie i kompetentnie poprowadzić zajęcia, jego działania charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy z zakresu etyki małżeństwa i rodziny.
na ocenę dobrą (4) – student potrafi wskazać i dobrze opisać metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje w kreatywny i ciekawy sposób model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie udzielić w sposób wystarczający porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi ciekawie i logicznie poprowadzić zajęcia, popełniając nieliczne błędy, jego działania charakteryzują się dobrym stopniem wiedzy z zakresu etyki małżeństwa i rodziny.
na ocenę dostateczną (3) – student potrafi wskazać pojedyncze metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje na poziomie podstawowym model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie podjąć rozmowę dotyczącą porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi logicznie poprowadzić zajęcia, jego działania charakteryzują siępodstawową wiedzą z zakresu etyki małżeństwa i rodziny.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
brak wymagań wstępnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: