Psychologia miłości WSR-NR-2-PM
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa707f0b5cef64c469f19035fa7ceae5b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=bddf324f-2870-4001-a284-4d633baad461&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa707f0b5cef64c469f19035fa7ceae5b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=bddf324f-2870-4001-a284-4d633baad461&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa707f0b5cef64c469f19035fa7ceae5b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=bddf324f-2870-4001-a284-4d633baad461&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa707f0b5cef64c469f19035fa7ceae5b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=bddf324f-2870-4001-a284-4d633baad461&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Zajęcia obejmują następujące treści merytoryczne:
1. Jak ludzie dobierają się w pary - podobieństwo czy komplementarność?
2. Atrakcyjność wzajemna z perspektywy psychologii społecznej
3. Ewolucyjna teoria miłości
4. Trójczynnikowa teoria miłości Sternberga
5. Dynamika związku - kryzysy
6. Style miłości wg Lee
7. Zdrada - typy i przyczyny
8. Zdrada - pomoc i terapia
9. Adult attachment theory - przywiązanie w dorosłym życiu
10. Miłość z perspektywy teorii przywiązania
11. Satysfakcja ze związku - teoria
12. Satysfakcja ze związku - badania
13. Model VSA Karney i Bradbury
14. Satysfakcja seksualna
15. Studia przypadków
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2021/22_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2023/24_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA: student powinien nabyć wiedzę o podstawowych teoriach psychologii miłości, badaniach empirycznych z nimi powiązanych, znać podstawowe zasady i dynamikę funkcjonowania par, a także zdobyć wiedzę o funkcjonowaniu par oraz zagrożeniach dla trwałości związku
UMIEJĘTNOŚCI: student powinien zdobyć umiejętności korzystania z nabytej wiedzy, potrzebnej do identyfikacji różnego rodzaju problemów miłosnych oraz sposobów zapobiegania im
KOMPETENCJE/POSTAWY: student powinien mieć świadomość konieczności stałego uzupełniania wiedzy. Powinien się cechować postawą otwartości na różnego rodzaju problemy i uzyskać kompetencje wstępnego ich diagnozowania oraz zapobiegania kryzysom
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, problemowy, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
metody dydaktyczne – dyskusja
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Na ocenę końcową składa się ocena z egzaminu końcowego (egzamin pisemny testowy)
Literatura
Aronson, Wilson, Akert (red.). "Psychologia społeczna. Serce i umysł." Rozdz. 10 "Atrakcyjność interpersonalna." (s. 402-452) Wyd. Zysk i S-ka. 1997.
Buss, D. "Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary." GWP. 2014.
Czyżkowska, A. "Krótka książka o miłości." Wyd. Liberi Libri. 2018.
Sternberg, R.J., Weis, K. "Nowa psychologia miłości". Biblioteka Moderatora. 2007.
Wojciszke, B. "Psychologia miłości." GWP. 2019.
W cyklu 2021/22_L:
Aronson, Wilson, Akert (red.). "Psychologia społeczna. Serce i umysł." Rozdz. 10 "Atrakcyjność interpersonalna." (s. 402-452) Wyd. Zysk i S-ka. 1997. |
W cyklu 2022/23_L:
Aronson, Wilson, Akert (red.). "Psychologia społeczna. Serce i umysł." Rozdz. 10 "Atrakcyjność interpersonalna." (s. 402-452) Wyd. Zysk i S-ka. 1997. |
W cyklu 2023/24_L:
Aronson, Wilson, Akert (red.). "Psychologia społeczna. Serce i umysł." Rozdz. 10 "Atrakcyjność interpersonalna." (s. 402-452) Wyd. Zysk i S-ka. 1997. |
W cyklu 2024/25_Z:
Aronson, Wilson, Akert (red.). "Psychologia społeczna. Serce i umysł." Rozdz. 10 "Atrakcyjność interpersonalna." (s. 402-452) Wyd. Zysk i S-ka. 1997. |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Konieczna jest obecność na zajęciach. Dozwolone są 2 nieobecności w semestrze. |
W cyklu 2024/25_Z:
Konieczna jest obecność na zajęciach. Dozwolone są 2 nieobecności w semestrze. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: