Podstawy andragogiki WSR-NR-2-PA
Andragogika zajmuje się procesami uczenia się i edukacji osób dorosłych. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu andragogiki, jej głównymi problemami i obszarami zainteresowań współczesnych andragogów, wprowadzenie do andragogiki jako subdyscypliny pedagogiki oraz przedstawienie uwarunkowań oraz wybranych teorii uczenia się dorosłych, zapoznanie z metodami pracy dydaktycznej z osobami dorosłymi, przygotowanie do samokształcenia oraz wspierania samokształcenia innych osób.
Treści programowe:
1. Wprowadzenie
2. Andragogika jako subdyscyplina pedagogiki, przedmiot i metody badań
3. Podstawowe pojęcia andragogiki
4. Społeczne uwarunkowania edukacji dorosłych
5. Dorosłość jako przedmiot badań andragogiki
6. Etapy uczenia się z perspektywy andragogicznej
7. Idea edukacji ustawicznej
8. Teorie andragogiczne
9. Biograficzne uczenie się
10. Modele dydaktyczne edukacji dorosłych
11. Zasady, metody i techniki pracy z dorosłymi
12. Samokształcenie i edukacja nieformalna dorosłych
13. Nowoczesne technologie w edukacji dorosłych
14. Projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego
15. Podsumowanie, implikacje praktyczne dla pracy familiologicznej
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRM_W13 – student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów
NRM_W18 – student ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i ustawicznego rozwoju
NRM_K01 – student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)
NRM_U17 – student potrafi projektować przebieg procesu dydaktycznego i poddać go krytycznej ocenie, mając na uwadze jego uwarunkowania związane z sytuacją edukacyjną
NRM_U18 – student potrafi analizować własne działania dydaktyczne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz podejmować działania o charakterze innowacji edukacyjnych
OPIS ECTS:
Aktywność studenta i nakład pracy w godzinach:
- udział w zajęciach - 30 godz.
- wykonywanie zadań na Moodlu - 20 godz.
- przygotowanie do zajęć - 10 godz.
- przygotowanie prezentacji/eseju - 20 godz.
ECTS: 3
Suma godzin: 80 = 3 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca warsztatowa, E-learning
Warunki zaliczenia: na ocenę końcową składa się obecność na zajęciach, aktywność, przygotowanie do zajęć, terminowe wykonywanie zadań E-learningowych (50%) oraz ocena za zadanie praktyczne (przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu dla grupy z uwzględnieniem założeń i metod edukacji dorosłych - 50% oceny końcowej).
Literatura
1. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.
2. Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
3. Malewski M., Teorie andragogiczne, Wrocław 1995 .
4. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
5. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.
6. Stankiewicz K., Opera kameralna w Konstancji w kontekście edukacji ustawicznej, „Edukacja Dorosłych" 2003, nr 1 (38), s. 99-103.
7. Wybrane artykuły z czasopism: „Rocznik Andragogiczny”; „Edukacja Dorosłych”.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: