Obrzędowość w rodzinie WSR-NR-2-OR
Treści programowe:
1. Okoliczności narodzin i znamiona polskiej kultury chrześcijańskiej.
2. Obyczaj w historii.
3. Rozwój polskiej kultury chrześcijańskiej (problemy kulturowe i obyczajowe).
4. Elementy stylów życia ludności miejskiej i wiejskiej we współczesnej Polsce.
5. Przemiany obyczaju we współczesnej Polsce.
6. Polskie zwyczaje i obrzędy rodzinne na tle roku kalendarzowego i liturgicznego
7. Znaczenie adwentu w życiu Kościoła i rodziny.
8. Rodzinny charakter Świąt Bożego Narodzenia. Zwyczaje związane z Wigilią i Świętami Bożego Narodzenia.
9. Zwyczaje i obrzędy karnawałowe.
10. Zwyczaje związane z Wielkim Postem i Wielkanocą (Popielec, Niedziela Kwietna, Groby Pańskie, święcenie pokarmów).
11. Zwyczaje i obyczaje związane ze Świętami Pańskimi i Maryjnymi.
12. Zwyczaje i obrzędy związane z kultem niektórych świętych.
13. Obrzędy i zwyczaje związane z praktyką sakramentalną, a szczególnie chrztu i Eucharystii.
14. Obrzędy przejścia a szczególnie związane z weselem i pogrzebem.
15. Organizowanie codziennych zajęć i spędzanie wolnego czasu w rodzinie. Uroczystości i święta rodzinne. Tworzenie rodzinnej tradycji (albumy, zdjęcia rodzinne, archiwa). Znaczenie obchodów świąt, gier, zabaw itp. dla tworzenia komunii życia w rodzinie.
W cyklu 2022/23_L:
Treści programowe: |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień | W cyklu 2019/20_Z: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień | W cyklu 2019/20_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat zwyczajów, obyczajów i obrzędów związanych z małżeństwem i rodziną, ich podstaw historycznych i społeczno-kulturowych.
UMIEJETNOŚCI:
Student ma umiejętność rozumienia wpływów kulturowych na rozwój małżeństwa i rodziny. Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu obrzędowości rodzinnej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy.
Opis ECTS
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 30 godz.
zaznajomienie z literaturą: 15 godz.
przygotowanie pracy pisemnej (eseju): 30 godz.
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
W okresie pandemii zajęcia prowadzone są metodą e-learningu przy pomocy programu MS teams.
Zastosowane metody:
- w obszarze wiedzy takie jak: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane pracą pisemną na wybrany temat.
- w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak: samodzielna lektura tekstów z zakresu obrzędowości i historii kultury; wykład informacyjny: prezentacja, . Są one weryfikowane przez obserwację aktywności studentów,; sprawozdanie z lektury.
w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach obrzędowości, tradycji i kultury chrześcijańskiej w rodzinie, studium przypadku, esej refleksyjny.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest obrzęd, zwyczaj i obyczaj, nie wie jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny.
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest obrzęd, zwyczaj i obyczaj i potrafi wskazać różnicę między nimi, ale nie wie jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje czym jest obrzęd, zwyczaj i obyczaj i potrafi wskazać różnicę między nimi, wie również jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się nie tylko czym jest obrzęd, zwyczaj i obyczaj i potrafi wskazać różnicę między nimi, lecz także bardzo dobrze zna jakie są obrzędy we wspólnocie chrześcijańskiej i jakie mają znaczenie dla rodziny.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty dotyczące obrzędowości rodziny chrześcijańskiej.
na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty dotyczące obrzędowości rodziny chrześcijańskiej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące obrzędowości rodziny chrześcijańskiej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów, potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty dotyczące obrzędowości rodziny chrześcijańskiej, zna argumenty społeczne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
Kompetencje:
Jest otwarty na dialog, rozmowę i dyskusję w kwestii charakterystyki i znaczenia obrzędowości dla rodziny chrześcijańskiej. Potrafi włączyć się promocję kultury i zwyczajów rodzinnych.
Student do zaliczenia końcowego musi wybrać jeden temat, napisać pracę pisemną na ok 5 stron tekstu, według wymagań metodologicznych oraz przesłać na platformie Moodle.
Literatura
Literatura:
1. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym-Lublin 1988.
2. J. St. Bystroń, Dzieje obyczajów w dawnej Polsce, Warszawa 1976, t. 1 i 2.
3. Z. Kuchowicz, Obyczaje staropolskie, Łódź 1975.
4. M. Czerwiński, Przemiany obyczaju, Warszawa l972.
5. N. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa l980.
6. K. Żygulski, Święto i kultura, Warszawa l981.
7. B. Ogrodowska, Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne, Warszawa 2009.
8. E. Ferenc-Szydłowska, Rok kościelny, a polskie tradycje, Poznań 1988.
9. J. Szczypka, Kalendarz Polski, Warszawa l979.
10. Antropologia kulturowa. Cz. 2, Kultura obyczajowa początku XXI wieku / Janusz Gajda; Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie. - Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.
11. Funkcje obrzędów i zwyczajów w chłopskiej kulturze tradycyjnej i współczesnej / J. Klima-szewska W: Zmiany kultury chłopskiej / red. Kazimiera Zawistowicz-Adamska. – Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1973
12. Obyczajowość polska czasu transformacji czyli Wojna postu z karnawałem / Beata Łaciak. - Warszawa: Wydawnictwo Trio, 2005.
13. Polska wielu kultur / tekst Adam Dylewski; fot. Anna Olej-Kobus, Krzysztof Kobus. - Warszawa: Świat Książki - Bertelsmann Media, 2008.
14. Polskie tradycje i obyczaje rodzinne / Barbara Ogrodowska. - Warszawa: Sport i Turystyka - Muza, 2007.
15. Polskie tradycje świąteczne / Ewa Ferenc. - Poznań: Drukarnia i Księgarnia Świętego Wojciecha. Wydawnictwo Święty Wojciech, cop. 2010
16. Rok Kościelny: Święta Pańskie, Matki Bożej, Apostołów, Świętych i Błogosławionych Polskich, oraz dni okolicznościowe / Wincenty Zaleski. - Warszawa: Wydaw. Salezjańskie, 1989.
17. Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne / Józef Keller, Wiesław Kotański, Edward Szymański, Witold Tyloch, Tadeusz Żbikowski. - Warszawa: ISKRY, 1978.
18. Życie towarzyskie w PRL: zabawy, kawiarnie, festiwale / Cezary Prasek. - Warszawa: Bellona, cop. 2011.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Brak wstępnych wymagań |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: