Migracje a wsparcie rodziny WSR-NR-2-MWR
Zajęcia mają dać studentowi wiedzę z zakresu procesu migracji i integracji, funkcjonowania rodziny, możliwości jej wsparcia na poziomie instytucjonalnym oraz uwrażliwić na potrzeby rodziny z doświadczeniem migracyjnym i w sytuacji rozłąki migracyjnej.
Treści programowe:
1. Wprowadzenie do tematu
2. Komunikacja międzykulturowa - podstawy
3. Rodzina wobec migracji - podstawowe ustalenia terminologiczne i teoretyczne
4. Polityka migracyjna, polityka integracyjna państwa/miasta
5. Rodzina wielokulturowa
6. Rodzina migracyjna - wprowadzenie
7. Wsparcie rodziny migracyjnej
8. Migracje powrotne
9. Rodzina repatriantów w Polsce
10. Rodzina uchodźcza
11. System wsparcia rodziny migracyjnej w Polsce - stan aktualny
12. System wsparcia rodziny migracyjnej - doświadczenia innych krajów oraz projekt zmian
13. System wsparcia polskiej rodziny na emigracji - stan aktualny
14 System wsparcia polskiej rodziny na emigracji - postulaty optymalizacji działań
15. Podsumowanie zajęć
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRM_W15 - Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat historycznych i kulturowych uwarunkowań wychowania do życia małżeńskiego i rodzinnego
NRM_U02 -Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe
NRM_U07 - Student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
NRM_K11 - Student jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych
OPIS ECTS
Aktywność studenta i nakład pracy w godzinach:
- udział w zajęciach - 30 godz.
- wykonywanie zadań na Moodlu - 20 godz.
- przygotowanie do zajęć - 10 godz.
- przygotowanie prezentacji - 20 godz.
Suma godzin: 80 = 3 ECTS [1ECTS = 30(25) godz.]
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca warsztatowa, praca projektowa, studium przypadku, E-learning
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
WIEDZA - prezentacja, zadania na Moodlu
UMIEJĘTNOŚCI - zadania na Moodlu, ocenianie ciągłe podczas zajęć
KOMPETENCJE - ocenianie ciągłe
Warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji/eseju na wybrany temat, wykonywanie zadań na platformie E-learningowej
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu wiedzy o rodzinie w kontekście migracji, nie ma znajomości podstawowych teorii i zagadnień z tematyki funkcjonowania rodziny w sytuacji migracji oraz sposobów jej wspierania
Ocena 3 (dst): Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o rodzinie w kontekście migracji, ma niepełną znajomość wybranych teorii i zagadnień z tematyki funkcjonowania rodziny w sytuacji migracji oraz sposobów jej wspierania
Ocena 4 (db): Student w zadowalającym stopniu zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy rodzinie w kontekście migracji, wykazuje znajomość podstawowych teorii i zagadnień z tematyki funkcjonowania rodziny w sytuacji migracji oraz sposobów jej wspierania
Ocena 5 (bdb): Student w pełnym zakresie przewidzianym programem zna podstawowe pojęcia z wiedzy o rodzinie w kontekście migracji, wykazuje pełną znajomość podstawowych teorii i zagadnień z tematyki funkcjonowania rodziny w sytuacji migracji oraz sposobów jej wspierania
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): Student nie potrafi rozpoznać i ocenić sytuacji rodziny w kontekście migracji oraz zaproponować działań pomocowych, nie umie wybrać właściwych metod i procedur w zakresie wspierania rodziny w sytuacji migracji
Ocena 3 (dst): Student potrafi w ograniczonym stopniu rozpoznać i ocenić sytuację rodziny w kontekście migracji oraz zaproponować działania pomocowe, umie w ograniczonym zakresie wybrać podstawowe metody i procedury wspierania rodziny w sytuacji migracji
Ocena 4 (db): Student potrafi w podstawowym zakresie rozpoznać i ocenić sytuację rodziny w kontekście migracji oraz zaproponować działania pomocowe, umie zadowalająco wybrać metody i procedury w zakresie wspierania rodziny w sytuacji migracji
Ocena 5 (bdb): Student potrafi trafnie rozpoznać i ocenić sytuację rodziny w kontekście migracji, zaproponować działania pomocowe oraz zadowalająco wybrać metody i procedury w zakresie wspierania rodziny w sytuacji migracji
Ocena końcowa:
a) ocena zadań wykonywanych na Moodlu (50%)
b) ocena z prezentacji (50%)
Możliwe dodatkowe pół oceny w górę za aktywność podczas zajęć!
Literatura
Literatura podstawowa:
Błeszyńska K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, Warszawa: ORE.
Danilewicz W. (2010), Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok: Trans Humana.
Giżycka D., Gorbaniuk J., Szyszka M. (2010), Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Grabowska-Lusińska I., Okólski M. (2009), Emigracja ostatnia?, Warszawa: SCHOLAR.
Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015), (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji, Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka.
Kawczyńska-Butrym Z., Kruk M. (2015), Wsparcie społeczne dla rodzin migracyjnych w Polsce, [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław: Oficyna Wydawnicza.
Skałbania B. (2017), Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty, Warszawa: ORE.
Sowa-Behtane E. (2016), Rodziny wielokulturowe, Kraków: Akademia Ignatianum-WAM.
Stankiewicz K., Żurek A. (2022), Edukacja dzieci uchodźczych w Polsce, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” nr 5 (297), Warszawa: Biura Analiz Sejmowych.
Ślusarczyk M. (2014), Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych, „Zeszyty pracy socjalnej”, nr 3, s. 75-89.
Literatura uzupełniająca:
Fedas A., Siciarek M., Olech P. (red.) (2016), Model integracji imigrantów, Gdańsk: Urząd Miejski w Gdańsku.
Kukołowicz T. (2001), Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin w okresie transformacji ustrojowej, [w:] M. Ziemska (red.), Rodzina współczesna, Warszawa: Wydawnictwo UW.
Iglicka K. (2010). Powroty Polaków po 2004 roku. W pętli pułapki migracji, Warszawa: SCHOLAR.
Stankiewicz K. (2011), Repatriacja ze Wschodu – stan obecny i perspektywy, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” 2011, nr 1, Biuro Analiz Sejmowych.
Stankiewicz K. (2019), Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych, „Kultura i Edukacja”, nr 1, s. 248-262.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: