Metody i techniki prowadzenia negocjacji i mediacji WSR-NR-2-MTN
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych prowadzenia klasycznych mediacji i negocjacji. Uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami funkcjonowania mediacji i negocjacji oraz technikami potrzebnymi w pracy mediatora i negocjatora.
Mediacja koncentruje się na tym, jakie są interesy stron i co każda ze stron uważa za sprawiedliwe. W mediacji wygrywają obie strony sporu.
Mediacja jest nową pozasądową metodą rozwiązywania sporów. To dobrowolny, nieformalny i łagodny proces, w którym neutralny i bezstronny mediator pomaga stronom we właściwej komunikacji oraz osiągnięciu porozumienia i zawarciu ugody.
Zakres tematów
• Specyfika i standardy prowadzenia mediacji i negocjacji.
• Zasady i etapy prowadzenia mediacji. Etyka zawodu.
• Pytania mediatora.
• Trójkąt satysfakcji.
• Spór konstruktywny.
• Praca z oporem wobec mediacji.
• Wykorzystywanie w praktyce metod budowania dobrego kontaktu.
• Komunikat „ja”, komunikat „ty”.
• Studia przypadków.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych prowadzenia klasycznych mediacji i negocjacji. Uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami funkcjonowania mediacji i negocjacji oraz technikami potrzebnymi w pracy mediatora i negocjatora. |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych prowadzenia klasycznych mediacji i negocjacji. Uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami funkcjonowania mediacji i negocjacji oraz technikami potrzebnymi w pracy mediatora i negocjatora. |
W cyklu 2023/24_Z:
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych prowadzenia klasycznych mediacji i negocjacji. Uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami funkcjonowania mediacji i negocjacji oraz technikami potrzebnymi w pracy mediatora i negocjatora. |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych prowadzenia klasycznych mediacji i negocjacji. Uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami funkcjonowania mediacji i negocjacji oraz technikami potrzebnymi w pracy mediatora i negocjatora. |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRM_W10; NRM_U01; NRM_U02; NRM_U05; NRM_U11; NRM_K02; NRM_K05; NRM_K06
Kryteria oceniania
Lista obecności sprawdzana będzie na każdych zajęciach, a udział w zajęciach jest obowiązkowy.
Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności.
Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.
Przystąpienie do kolokwium końcowego jest obowiązkowe.
Na ocenę końcową składa się 45 punktów
W tym:
- Maksymalnie 15 pkt za obecności (dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecność, punkty dodatkowe regulowane są wg. ustaleń z pierwszych zajęć)
- 15 pkt za kolokwium końcowe
- 15 punktów za udział w symulacji mediacji.
Literatura
Literatura podstawowa:
Mediacje. Teoria i praktyka, red. E. Gmurzyńska, R. Morek, Warszawa 2009.
Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, tłum. A. Cybulko, M. Zieliński, Warszawa 2009.
Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010.
Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa 2014.
Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2006.
Przybyła-Basista H., Rozwód i mediacje rozwodowe w aspekcie różnic płci, w: Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych, pod red. J. M. Stanika, Katowice 2011.
Literatura uzupełniająca:
Cynkier, E.M. (2011). Negocjacje jako forma komunikacji interpersonalnej. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
Dąbrowski, A. (2012). Wpływ emocji na poznawanie. Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria, 3 (21), s. 315 – 335. DOI:10.2478/v10271-012-0082-6
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ.
Larsson, L. (2009). Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.
Leu, L. (2016). Ćwiczenia uzupełniające do Porozumienia bez przemocy (NVC). Warszawa: Wyd. Czarna Owca.
Podesky, C.P. Greenberger, D. (2018). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę myślenia.
Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca. Warszawa: Jacek Santorski.
Rosenberg, M.B. (2008). Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy. Wyd. Czarna Owca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: